Кафедра "Економіка та маркетинг"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3992

Увага! Від травня 2023 року колекція кафедри "Економіка та маркетинг" не поповнюється.

На основі кафедр "Економіка та маркетинг" та "Економічна кібернетика та маркетинговий менеджмент" створено кафедру "Маркетинг" (НАКАЗ 552 ОД від 26.11.2021 року).

Від 1995 року кафедра мала назву "Економіка і маркетинг", первісна назва – кафедра економки і організації машинобудівної промисловості, була заснована в 1984 році. Від дня заснування кафедри нею завідував доктор економічних наук, професор Анатолій Іванович Яковлєв. Йому присвоєно почесне звання Заслуженого працівника народної освіти України та обрано Академіком Академії інженерних наук України. Ім'я Яковлєва А. І. внесено до біографічного словника "Видатні люди ХХ століття" Міжнародного бібліографічного центру в м. Кембрідж.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Публікація
    Customs Regulations and Risk Management and Town Planning Marketing on the Way to Smart Cities in the Global Economy
    (Agricultural Economics and Social Science Research Association(AESSRA), 2024) Arynova, Zhanna; Ashirbaeva, Aida; Ustik, Tetiana; Larka, Ludmila; Chernysh, Tetiana; Volkova, Olena
    In a rapidly changing and technologically developed world, the adaptation of customs provisions in the direction of smart cities is becoming more and more relevant. European cities are leading the way in implementing innovations that are transforming traditional approaches to customs management and town marketing. The purpose of the article is to analyze the smartization strategies of cities in Europe, focusing on the integration of customs directives and risk management in this process by studying their impact on the global economy. The article provides a detailed overview of official reports on the processes of intellectualization of modern cities, reveals current trends and the development of the latest technologies used in European smart cities. The results show that the effective management of customs standards significantly contributes to the optimization of city operations, increasing transparency and attracting investment. The importance of such an approach is reinforced by the analysis of town planning marketing, which includes the creation of a city brand and the promotion of innovative projects. The conclusions of the work indicate the need for further research in this area and the development of comprehensive strategies that would take into account both the technological and socio-economic aspects of the smartization of cities through the strengthening of urban infrastructure. The resulting data can serve as a basis for the formation of effective development policies and strategies that can accelerate the integration of cities into the global economy, contributing to the creation of sustainable and innovative urban environments through customs procedures and the management of challenges to legislation.
  • Ескіз
    Документ
    Система показників наукоємності в умовах глобілізації економіки
    (НТУ "ХПІ", 2017) Яковлєв, Анатолій Іванович; Грудачова, Ольга Сергіівна; Турбаєвський, Ярослав Миколайович
    Визначено склад і зміст показників наукоємності нововведень в епоху економіки знань, глобальної економіки і засоби їх розрахунку. Запропонована система відповідних кількісних і якісних показників для прикладних і фундаментальних досліджень, а також міжнародних проектів, реалізуємих в транснаціональних компаніях. Наведено таблицю збору вихідних даних для оцінки стану наукоємності в установах-розробниках інновацій.