Кафедра "Підприємництво, торгівля і логістика"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/32369

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/business

Від 2021 року кафедра перейменована та має назву "Підприємництво, торгівля i логістика" (Наказ 552 ОД від 26.11.2021 року), попередня назва – "Підприємництво, торгівля та експертиза товарів", первісна – кафедра комерційної, торговельної та підприємницької діяльності.

Кафедра комерційної, торговельної та підприємницької діяльності заснована в 2017 році.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Викладачі кафедри є членами Харківського осередку Українського товариства товарознавців і технологів (УТТТ), що входить до Міжнародній асоціації товарознавства, інновацій та сталого розвитку (International Association of Commodity Science, Innovation and Sustainability) IACSIS.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора наук: 2 – економічних, 1 – технічних; 7 кандидатів наук: 4 –економічних, 3 – технічних; 3 співробітника мають звання професора, 6 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Публікація
    Model for Predictive Analysis of International Trade Based on the Dynamics of Stock Indices (Example of Data from the USA, Canada and UK)
    (2022) Rudenko, Diana; Serhiienko, Olena; Zeleniy, Oleksandr; Lyashenko, Vyacheslav
    Forecasting is one of the tools for assessing the functioning and development of processes, phenomena, objects. This tool has found its application in all areas of research. Among these areas of research, one should single out the direction that is associated with the economy. This is important because such studies help to assess the level of economic development, the welfare of mankind, to find ways for the further functioning and development of various processes, phenomena, objects. To solve the tasks set, various models are used that help to implement a certain forecast scheme. At the same time, the construction of such models involves the implementation of the corresponding stages of modeling. Such modeling steps help determine the type of the final model and implement the required predictive model. Therefore, we pay special attention to the individual stages of predictive modeling. The efficiency of building a predictive model is also determined by the applied problem that needs to be solved in the modeling process. In this paper, we consider the elements of a predictive model for the analysis of international trade. To do this, we use data on the dynamics of stock indices. In particular, we use the dynamics of stock indices, which describe the activities of banking institutions. To build individual elements of the predictive model, we use the apparatus of wavelet theory. Among the tools of wavelet theory, we use wavelet coherence. We also propose an approach for comparing different estimates of wavelet coherence. This approach is based on comparing the corresponding wavelet coherence estimates and visualizing the results. This allows you to better understand the mutual dynamics of stock indices and evaluate the dynamics of international trade. The paper presents various graphs and diagrams that help to understand the logic of the study and the results obtained.
  • Ескіз
    Публікація
    Аналіз загальних та локальних особливостей фінансової конкурентоспроможності галузевих структур на основі крос-секційного оцінювання
    (Дніпровський державний аграрно-економічний університет, 2024) Сергієнко, Олена Андріанівна; Кагановський, Олександр Семенович; Негляд, А. В.
    У роботі проведено дослідження загальних та локальних особливостей фінансової конкурентоспроможності підприємства у галузевих структурах на основі побудови, оцінки та аналізу моделей кроссекційних даних. У роботі використовується системний підхід для ідентифікації ключових факторів та структурних складових, що впливають на конкурентоспроможність та розглядаються їхні взаємовідносини. Визначено рівень фінансової конкурентоспроможністі підприємств у галузевих структурах на основі інтегрального оцінювання та виявлені взаємозвязки між локальними складовими на основі побудованих структрних моделей панельних даних. Аналізуються загальні та локальні особливості підприємств у галузевих структурах, що впливають на ефективність реалізації фінансових стратегій. Визначено ключові фактори, ас саме фіксовані та випадкові ефекти в структурах, що впливають на конкурентоспроможність на різних рівнях, встановлюють відмінності та загальні тенденції. Дослідження базується на статистичних методах, інтегральному оцінюванні та економетричних крос– секційних моделях, що дозволяють зробити об'єктивні висновки щодо майбутніх тенденцій фінансового конкурентного розвитку.
  • Ескіз
    Публікація
    Modeling the emotional intelligence impact on decision-making in problem situations
    (Global Scientific Trend, 2021) Sergienko, Olena; Baranova, V.; Yakimenko-Tereschenko, Natalia; Volosnikova, N.
    The article is devoted to the research of the problem of subjective factors influence in making individual and group decisions. Subjective factor is considered in terms of the emotional intelligence impact on the decision-making process. In this case, the methods of analysis and influence of emotional intelligence on the decision-making process were applied. Through the implementation of the test for emotional intelligence, a hypothesis was proposed and proved. The hypothesis essence is that the higher the emotional intelligence level, the more objective a person makes decisions. For assessment the influence of emotional intelligence level on the outcome of the decision using neural network, the model of individual decision makers’ emotional intelligence classification was proposed and built. The obtained research results made possible to model the subjective factors influence in the decision-making process. The problem of group decision-making by modeling the behavior of decision makers under the influence of advertising, information from other agents and internal factors influencing the decision of decision makers is considered. For modeling the behavior of group decision makers in the market the agent simulation in the AnyLogic environment was used, which made possible to simulate the changes in the decision makers state depending on the impact of the environment and emotional intelligence. The received results showed that with the necessary information about the consumer and knowledge of the behavioral economics mechanisms, it is possible to predict and control his behavior, which is a great competitive advantage in certain segment market.