Кафедра "Підприємництво, торгівля і логістика"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/32369

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/business

Від 2021 року кафедра перейменована та має назву "Підприємництво, торгівля i логістика" (Наказ 552 ОД від 26.11.2021 року), попередня назва – "Підприємництво, торгівля та експертиза товарів", первісна – кафедра комерційної, торговельної та підприємницької діяльності.

Кафедра комерційної, торговельної та підприємницької діяльності заснована в 2017 році.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Викладачі кафедри є членами Харківського осередку Українського товариства товарознавців і технологів (УТТТ), що входить до Міжнародній асоціації товарознавства, інновацій та сталого розвитку (International Association of Commodity Science, Innovation and Sustainability) IACSIS.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора наук: 2 – економічних, 1 – технічних; 7 кандидатів наук: 4 –економічних, 3 – технічних; 3 співробітника мають звання професора, 6 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 10
  • Ескіз
    Публікація
    Analytical management tools of industrial systems strategic development
    (2020) Shapran, Evgeniy M.; Sergienko, Olena A.; Gaponenko, Olga E.; Tatar, Maryna S.; Morozova, Nadiia L.
    The paper studies analytical-applied and structural aspects of strategic management of industrial systems development on the bases of assessment and analysis of the potential of their development, the formation and implementation of strategic alternatives in the conditions of external and internal environmental threats. We propose to consider the analytical-applied and structural modeling tool as a set of scenario models for formation and implementation of business entities development strategies.
  • Ескіз
    Публікація
    Personnel material motivation and its effect on enterprise economic processes
    (University of national and world economy, 2018) Gaponenko, Olga; Sergienko, Olena; Tatar, Maryna
    The indicators system characterizing the personnel financial motivation and enterprises economic processes is improved. These indicators unlike existing fragmentary indicators take into account wages efficiency indicators such as profitability / yield payroll, the cost of wages and wages level (in total production costs) next with the stablished directions of productive resources usage for quantitative and qualitative evaluation of the state of these phenomena at the macro level. The developed methodical approach to the calculation of personnel material payouts involves the determination of additional pay on the bases of proposed labor contribution rate, which takes into account labor costs without the use of invariant scales and size of incentive and compensation payments by a corresponding coefficient whose value depends on value of certain assessment factors, which makes possible to create conditions for wages part objective formation.
  • Ескіз
    Публікація
    Застосування активних методів навчання при викладанні дисципліни "Основи підприємництва"
    (ТОВ "УКРЛОГОС Груп", 2024) Кизлюк, Олександр Анатолійович; Гудименко, Вячеслав Павлович; Гапоненко, Ольга Євгеніївна
  • Ескіз
    Публікація
    Financial Situations Forecasting Models for Forming the Enterprise’s Strategy Subject to Industrial Development Regulations
    (University of national and world economy, Sofia, Bulgaria, 2017) Sergienko, Olena; Gaponenko, O. E.; Golofaieva, I. P.
    The paper contains the complex of economic and mathematical forecasting models for financial situations of enterprises operating under conditions of uncertainty based on the concept of self-determination that provides the choice of perspective development alternatives under the threats. We have improved the financial situation diagnostics models of enterprises’ economic activity based on recognition, identification and situation prediction, research of the enterprise’s performance dynamics, which is the basis for qualitative strategic decisions.
  • Ескіз
    Публікація
    Аналіз факторного простору показників ефективності логістичної діяльності за глобальними рейтинговими оцінками країн світу
    (2020) Сергієнко, Олена Андріанівна; Гапоненко, Ольга Євгенівна
    У статті проведено кластерний та канонічний аналіз за індексом ефективності логістики (LPI), який використовується для вимірювання ефективності міжнародних ланцюгів постачання. Дослідження охоплює 160 країн світу. Країни оцінюються за п’ятибальною системою за декількома окремими характеристиками логістичної сфери: ефективність митної обробки вантажу, можливості організації міжнародних вантажовідправлень, ефективність місцевої логістичної інфраструктури, контроль і відстеження міжнародних вантажовідправлень, витрати на логістику всередині країни, своєчасність доставки вантажів у пункти призначення. За результатами кластерного аналізу встановлено, що Україна належить до другої групи країн із середнім рівнем логістичного розвитку. Канонічний аналіз показав, що між множинами характеристик логістичної сфери та їх результативними показниками існує суттєва залежність, і найбільший внесок у залежність роблять змінні "митниця", "інфраструктура" та "загальний бал оцінки логістичної діяльності".
  • Ескіз
    Публікація
    Management of the production resources of enterprise based on financial motivation of the personnel: theoretical aspect
    (Університет банківської справи, 2021) Gaponenko, O.; Mashchenko, M.; Klimenko, O.; Stepanenko, N.; Sergienko, O.
    The article deals with theoretical and organizational aspects of the management justification on the basis of the effective financial motivation of the personnel in the context of its influence to use the production resources of the enterprise. To determine the studied object, the influence of the financial motivation of the personnel, the content of the category «effectiveness of financial motivation» is disclosed; the methods of the financial motivation are characterized; the types of the production resources of the enterprise are presented. Generalization of the provisions makes it possible to characterize the effectiveness of the financial motivation of the staff in two main areas: providing salaries and other bonuses in accordance with the quantity and quality of the labor results as well as the labor cost in the labor market; enhancing the employer’s growth: the labor productivity as well as the absolute indicators of income, profit on 1 UAH of salary (salarymaking). The theoretical approach to manage production resources is developed on the basis of the financial motivation of the personnel. This approach provides the implementation of three stages: The first stage is the analysis of the state of efficiency of the financial motivation of the personnel. It provides the implementation of: definition of state financial efficiency of personnel motivation and problem statement; formulation of the purposes of the financial motivation of the personnel in terms of impact on the use of production resources of the enterprise. The second stage is the development of decisions to the growing influence of financial motivation of staff on the use of production resources. It involves the implementation of: defining a set of restrictions; generalization of relevant decisions. The third stage is decision-making and implementation. It provides the implementation of: development of decision selection criteria; selection and implementation of the relevant solution. The proposed analytical justification for making appropriate decisions takes into account organizational, informational and technological aspects and involves the use of appropriate decision-making methods to select the optimal option for influencing the use of production resources.
  • Ескіз
    Публікація
    Моделювання інноваційної активності ієрархічних систем: оцінка дифузії інновацій та економічного ефекту наявного потенціалу та результатів
    (Видавничий дім "Інжек", 2020) Манойленко, Олександр Володимирович; Сергієнко, Олена Андріанівна; Гапоненко, Ольга Євгенівна
    У статті побудовано моделі оцінки інноваційного потенціалу та результатів інноваційної діяльності підприємств Харківської області, які дозволили класифікувати підприємства залежно від розвитку їх інноваційного потенціалу і результатів від його використання. Інноваційний потенціал розглядається як інтегральна характеристика інноваційного ресурсного забезпечення виробничої системи, що являє собою суму кадрових, виробничо-технологічних, науково-технічних, фінансових і структурних ресурсів, що забезпечують інноваційну діяльність. Розроблено шкалу оцінки інноваційної активності та сприйнятливості до інновацій промислових підприємств (інноваційно активні підприємства (ІАП); підприємства, сприйнятливі до інновацій (ПСІ); підприємства, не сприйнятливі до інновацій (ПНСІ)), яка дозволяє побудувати модель інноваційної активності підприємств, що враховує взаємодію підприємств та оцінює вплив державного стимулювання інноваційної діяльності на збільшення кількості інноваційно активних підприємств. З використанням методу аналізу панельних даних побудовано модель фінансового ефекту від кількості інноваційно активних підприємств. Розроблену модель використано для прогнозування результатів стимулювання інноваційної діяльності регіону та формування сценаріїв стимулювання інноваційної діяльності регіонів. Для оцінки впливу державного стимулювання інноваційної діяльності на зростання кількості інноваційно активних підприємств та оцінки доходу від здійснення інноваційної діяльності побудовано модель інноваційної активності підприємств, що враховує імовірнісний характер поширення інновацій у результаті взаємодії підприємств. Встановлено, що в результаті впливу на ПНСІ інноваційно активних виробничих підприємств та ПСІ імовірність поширення складає 0,5, тобто у 50 % випадків виробнича система переходить до класу виробничих систем, сприйнятливих до інновацій.
  • Ескіз
    Публікація
    The tools for evaluation tourist efficiency based on ranks conformity of potential to attractiveness
    (ТОВ "Планета-Прінт", 2018) Sergienko, O. A.; Gaponenko, O. E.
  • Ескіз
    Публікація
    Integrated tool development for managing a marketing activity of a trading enterprise in a competitive market
    (НВП ПП "Технологічний Центр", 2019) Shapran, Evgeniy; Sergienko, O.; Gaponenko, Olga; Shapran, Olena
    The object of research is a comprehensive approach to the formation of the marketing policy of a trading company to improve the effectiveness of marketing activities in the competitive market. The presented approach consists of three main stages, namely: assessment and analysis of the prospects of marketing activities of the enterprise, assessment and analysis of the internal and external environment, management of the marketing policy of the enterprise. To assess the attractiveness level of the field of activity, the Cobb-Douglas production function is used, on the basis of which a number of characteristics characterizing the economic attractiveness of economic sectors are determined. The highest performance indicators are in the area of trade, construction and financial activities. As part of the study of environmental factors, regional segmentation models are constructed using the cluster analysis method, which allows identifying stable groups of objects with similar characteristics. Segmentation allows to get homogeneous groups of regions of Ukraine on the grounds of: development level, level of investment attractiveness, level of economic activity and the need to update household appliances. The result is a group of regions with high, medium and low levels of development. The methods of analysis of variance are applied to study the differences in the product market by region. To study the internal environment, models of product sales dynamics are implemented and forecasts are made that allow to develop a set of measures to improve the company’s sales policy. To assess and predict the level of sales of goods, time-series decomposition models with the identification of components are used: trend-cyclic, seasonal, and random. The used inventory management model for improving sales policy management is adapted to the trading company based on the use of intermediate planning results, namely: demand rates, costs for ordering and storage, lead time. A hierarchy analysis method based on an expert survey on the formation of promotion policy directions is implemented. The obtained priority measures for the use of marketing budget funds, which should be aimed primarily at the development and implementation of effective marketing measures for: promotion and promotion of sales, advertising, personal sales and public relations. The results can be implemented in the activities of trading enterprises to formulate and justify a marketing development policy.
  • Ескіз
    Публікація
    Resource and cost management
    (2017) Gavrys, O.; Gaponenko, O.; Sergienko, O.
    Educational lecture notes contains the fundamentals of a general theory of resource and cost management, classification of costs for decision-making, methods of constructing cost functions of the enterprise, analysis of the relationship between costs, volume and profits, the methods and systems of cost calculation, principles of cost management system. Designed for students directions 073 «Management» and 076 «Entrepreneurship, trade and exchange activity».