Кафедра "Підприємництво, торгівля і логістика"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/32369

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/business

Від 2021 року кафедра перейменована та має назву "Підприємництво, торгівля i логістика" (Наказ 552 ОД від 26.11.2021 року), попередня назва – "Підприємництво, торгівля та експертиза товарів", первісна – кафедра комерційної, торговельної та підприємницької діяльності.

Кафедра комерційної, торговельної та підприємницької діяльності заснована в 2017 році.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Викладачі кафедри є членами Харківського осередку Українського товариства товарознавців і технологів (УТТТ), що входить до Міжнародній асоціації товарознавства, інновацій та сталого розвитку (International Association of Commodity Science, Innovation and Sustainability) IACSIS.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора наук: 2 – економічних, 1 – технічних; 7 кандидатів наук: 4 –економічних, 3 – технічних; 3 співробітника мають звання професора, 6 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Публікація
    Модель аналізу стійкості інвестиційних процесів на прикладі інноваційного стартап-проєкту
    (ТОВ "ДКС Центр", 2024) Сергієнко, Олена Андріанівна; Самусь, Павло Олегович; Соснов, Ігор Ігорович
    У статті досліджено сутність категорії стійкості інвестиційного проєкту в умовах невизначеності зовнішнього середовища. Забезпечення стійкості інвестиційних проєктів є критично важливим завданням в умовах високої невизначеності та мінливості зовнішнього середовища. Здатність проєкту протистояти негативним впливам, адаптуватися до змін та досягати поставлених цілей визначає його успіх та ефективність інвестицій. В наукових працях як вітчизняних, так і зарубіжних фахівців висвітлюються різні аспекти забезпечення стійкості інвестиційних проєктів, зокрема, вплив факторів зовнішнього середовища, методи оцінки ризиків, застосування адаптивних підходів в управлінні проєктами. Проте, питання комплексної оцінки стійкості з урахуванням невизначеності зовнішніх умов потребує подальшого вивчення. Мета даної роботи полягає в узагальненні теоретичних підходів та розробці практичних рекомендацій щодо аналізу і забезпечення стійкості інвестиційних проєктів в нестабільних умовах зовнішнього середовища. Для досягнення поставленої мети передбачається виконання таких завдань: проаналізувати вплив факторів невизначеності зовнішнього середовища на інвестиційні проєкти, розглянути методичні підходи до оцінки стійкості проєктів, сформувати рекомендації щодо вибору стратегій та інструментів забезпечення стійкості на різних етапах реалізації проєктів.
  • Ескіз
    Публікація
    Enterprise financial security threats: identification, assessment and forecasting models
    (2018) Sergienko, O.; Tatar, M. S.
  • Ескіз
    Публікація
    Model Tools of Credit Risks Assessment of Agricultural Enterprises in International Trade
    (2020) Nashchekina, O. N.; Sergienko, Olena; Sosnov, Igor; Tatar, Maryna; Shapran, Evgeniy
    The paper aim is improving the methodological tools for agricultural enterprise's credit risks assessment and classification as participant of international trade market. The proposed approach differs from the existing approaches by complexity and systematicness, on the bases of usage of multilevel factor system of the borrower's assessment by local and aggregate components. The object of research is set of credit risks affecting crediting processes in agricultural sector of Ukrainian economy. The following economic and mathematical methods of scientific research were used: factor and comparative analysis (to highlight classification specific features of agricultural sector crediting), methodology of integrated rating (for rating of local components of risk), methods of factor analysis (to confirm the hypothesis of grouping of agricultural enterprises credit risks by components), hierarchical and iterative methods of cluster analysis (to distinguish agricultural enterprises classes by risk level). The proposed methodology is tested on a sample set of observations for 14 agricultural enterprises of Ukraine for 2018 year for the selected 38 credit risk indicators. On the bases of economic and mathematical tools for estimating and analyzing the aggregate system of agricultural enterprises credit risk indicators, namely the methodology of factor analysis, the hypothesis regarding the grouping and formation of agricultural enterprises credit risk classes has been improved. Five major systemic groups of external and internal risks which are specific to agrarian enterprises are identified: mortgage risks, system providing risks, system forming risks, natural and climatic risks, production risks. The obtained classes by risk level by the studied components on the basis of cluster analysis methods make possible to determine the set of critical and safe states in general and by local components and to choose effective behavior trajectory for agricultural enterprise creditworthiness increasing. The assessment results using proposed methodology laid in the bases of scenarios development of agricultural sector lending, make possible to develop a set of measures for strategic and tactical management of agricultural enterprise's creditworthiness and adjust their behavior in international markets.
  • Ескіз
    Публікація
    Integrated tool development for managing a marketing activity of a trading enterprise in a competitive market
    (НВП ПП "Технологічний Центр", 2019) Shapran, Evgeniy; Sergienko, O.; Gaponenko, Olga; Shapran, Olena
    The object of research is a comprehensive approach to the formation of the marketing policy of a trading company to improve the effectiveness of marketing activities in the competitive market. The presented approach consists of three main stages, namely: assessment and analysis of the prospects of marketing activities of the enterprise, assessment and analysis of the internal and external environment, management of the marketing policy of the enterprise. To assess the attractiveness level of the field of activity, the Cobb-Douglas production function is used, on the basis of which a number of characteristics characterizing the economic attractiveness of economic sectors are determined. The highest performance indicators are in the area of trade, construction and financial activities. As part of the study of environmental factors, regional segmentation models are constructed using the cluster analysis method, which allows identifying stable groups of objects with similar characteristics. Segmentation allows to get homogeneous groups of regions of Ukraine on the grounds of: development level, level of investment attractiveness, level of economic activity and the need to update household appliances. The result is a group of regions with high, medium and low levels of development. The methods of analysis of variance are applied to study the differences in the product market by region. To study the internal environment, models of product sales dynamics are implemented and forecasts are made that allow to develop a set of measures to improve the company’s sales policy. To assess and predict the level of sales of goods, time-series decomposition models with the identification of components are used: trend-cyclic, seasonal, and random. The used inventory management model for improving sales policy management is adapted to the trading company based on the use of intermediate planning results, namely: demand rates, costs for ordering and storage, lead time. A hierarchy analysis method based on an expert survey on the formation of promotion policy directions is implemented. The obtained priority measures for the use of marketing budget funds, which should be aimed primarily at the development and implementation of effective marketing measures for: promotion and promotion of sales, advertising, personal sales and public relations. The results can be implemented in the activities of trading enterprises to formulate and justify a marketing development policy.
  • Ескіз
    Публікація
    Spatial dynamics diagnostic models of enterprise external environment
    (Higher School of Social and Economic, 2018) Shapran, E.; Sergienko, O. A.; Gaponenko, O.
    The complex of models of diagnostics of financial-ekonomic activity the of the enterprise allows: to diagnose a plural financially-economic positions of the system on the whole and on the local areas of its activity; to estimate the trajectory of conduct of the system and find out bottlenecks in activity of enterprise; to forecast and analyse the dynamics of current state and it progress trend in the future, that promotes the operationability of making decision on a previous exposure and localization of crisis situations.