Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
5 результатів
Результати пошуку
Документ Implementation information technology of competency assessment method of professional activity of the educational system employee(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Kozlov, Valentyn; Kozlov, Yury; Moshchenko, Inna; Novykova, OlenaConsistent and gradual spread in the West of the concept of "competence" in the practice of postgraduate education, professional development and retraining of professional personnel has led to the emergence in the education system of the concept of the so-called competency approach. Based on this concept, the International Labor Association introduces the concept of "key competencies", which include subject and social components, in the qualification requirements for professionals. The accumulated experience of implementing the competency approach in the education system has shown the presence of a number of problems due to the complexity of assessing the process and results of professional activities of educators. This problem has caused a flow of publications, varying in type, volume and content, from reputable and titular scholars to primary school teachers, the number of links to which there are millions on the Internet. The presence of many publications encourages the search for ways to solve the problem using the methods of qualimetry and information technology. In the article the information technology of the decision of problems of an assessment of professional activity of the educational system employee based on the competency approach is considered and offered for practical application. The essence of the method: a group of experts makes an information model (professiograms) of the educational system’ employee – lists (thesaurus and alphabetical index) of the evaluated features – the range of powers (competencies in the sense of professional capacity), as well as the set of knowledge, skills and personal characteristics (competencies in the sense of expertise); each assessment object the experts compare for each of the features and assign a point on a fourpoint scale of the order that characterizes the degree of compliance of the assessment object to a particular feature; the obtained sets of assessments (personograms) are processed accordingly; the processing result (ranked list) is submitted to the decision maker. As an example of application of the method, the procedure of assessment the professional activity of a group of beginning teachers of a higher education institution is considered.Документ Competence-based approach in education: essence and methods of implementation in the educational process(Impressum, 2020) Romanovskyi, O. G.; Mykhaylychenko, V.; Kobets, V.The article reveals the content of the competence-based approach, analyzes the concepts of "competence" and "competency". It is shown that its implementation in the education system is constrained by the ineffective organization of students' self-study and insufficient theoretical development of new constructs. The content of the readiness of future specialists for professional activity, and the role of the competence-based approach in its improvement are revealed. The necessity of developing a common understanding of the content of qualifications in terms of competencies, the creation of models of different levels of competences, the introduction of innovative psychological and pedagogical technologies into the educational process, as well as teaching aids for their use, is shown. Recommendations aimed at improving the effectiveness of the self-study of future specialists in the learning process are proposed: increasing volume of the self-study, methods, and techniques of activating of its organizing, as well as activating of internal resources of the individual.Документ Формування проектної команди для вертикально-інтегрованої організаційної структури(НТУ "ХПІ", 2017) Шматко, Олександр Віталійович; Стратієнко, Наталія Костянтинівна; Манєва, Росіца ІліяноваПропонується розглянути процес розробки математичної моделі та алгоритмічного забезпечення, що дозволяють розробляти і впроваджувати методи формування адаптивної команди з урахуванням компетенцій учасників для реалізації поставлених завдань. Зниження ефективності традиційних систем управління складними організаційними структурами при постійному посиленні конкуренції призводить до необхідності створення нових підходів в даному напрямі. При написанні статті було розглянуто процес формування команди в різних сферах життєдіяльності. Приведено класифікацію проектних команд, при чому особливу увагу приділено такому типу, як команда менеджменту проекту, яка займає троїсту позицію при здійсненні проекту. Крім того, приведено ряд програмних продуктів, що використовуються для планування і використання залучених до проекту фахівців, як його вимірюваного ресурсу. Для адаптивних команд проекту додається умова можливості реалізації претендентом декількох функцій, що дозволить здійснити адаптацію команди при зміні вимог або умов виконання проекту, тобто володіння кількома професійними компетенціями. Було запропоновано математичну модель та алгоритмічне забезпечення для вирішення поставленої задачі та приведено приклад побудови адаптивної команди.Документ Вибір професії як підґрунтя для формування структури діяльності сучасного фахівця економічного профілю(НТУ "ХПІ", 2014) Майковська, В. І.; Чирков, Д.Стаття присвячена проблемі свідомого ставлення до вибору професії. Наголошується, що проблеми якості професійної підготовки завжди були в центрі уваги науковців. Досліджено вимоги до рівня компетентності сучасного фахівця економічного профілю. Обґрунтовано тлумачення поняття «компетентність». Розкрито сутність ставлення як внутрішньої позиції та виду інтересу. Розглянуто рівні ставлення до вибору професії: високий, середній, найнижчий. З’ясовано фактори, що впливають на вибір професії. Проведено аналіз структури діяльності сучасного фахівця економічного профілю. Обумовлено перелік професійних компетентностей за видами діяльності.Документ Project-based approaches and research as pedagogical technologies in higher education(НТУ "ХПИ", 2013) Momcheva-Gardeva, G. D.The article explains some practices of Project-Based Approaches and Research used in Computer Science Department in Varna Free University "Chernorizets Hrabar". The main emphasis is to build up an environment where, once developed, good practices can survive and develop and give students the possibility to choose in what community, project, and research to be involved.