Видання НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/62886

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Параметрична діагностика суднових дизельних двигунів в режимі реального часу
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Варбанець, Роман Анатолійович; Мінчев, Дмитро Степанович; Кучеренко, Юрій Миколайович; Залож, Віталій Іванович
    Сучасні високопродуктивні мікроконтролери з бездротовими інтерфейсами та вбудованими аналогоцифровими перетворювачами та низьким загальним енергоспоживанням, дозволяють розробити портативну систему параметричної діагностики суднових двигунів, що працює в режимі реального часу. Система базується на використанні сучасних гаджетів Android/iOS, які отримують інформацію від датчиків через Bluetooth, а потім виконують необхідні розрахунки та відображають діаграми і дані в реальному часі. Система діагностики в реальному часі дозволить виконувати оптимальне налаштування відповідних механізмів і контролювати результат їх налаштування під час експлуатації. У розробленій системі використовується комбінація датчика тиску газів у робочому циліндрі та віброакустичного датчика, що розширює можливості діагностики суднових дизелів в умовах експлуатації. Таке рішення дозволяє діагностувати систему впорскування палива, механізм керування газорозподільними клапанами, а також деякі інші системи двигуна. Using modern high-performance microcontrollers with wireless interfaces, built-in ADC and low overall consumption, it is possible to develop a portable real-time parametric diagnostic system for marine engines. The system is based on the use of modern Android/iOS gadgets that receive information from sensors via Bluetooth and then make the necessary calculations and display charts and data in real time. The system being developed uses a combination of a gas pressure sensor in the working cylinder and a vibroacoustic sensor, which expands the diagnostic capabilities of marine diesel engines under operating conditions. This solution makes it possible to diagnose the fuel injection system, the valves control mechanism, as well as some other engine systems.
  • Ескіз
    Документ
    Enhanced diagnostic techniques for marine diesel engines: achieving imo decarbonization compliance
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Varbanets, Roman; Minchev, Dmytro; Savelieva, Iryna; Rodionov, Andriy; Mazur, Tetiana; Psariuk, Sviatoslav; Bondarenko, Vyacheslav
    This paper discusses hardware-based methods for monitoring the operational parameters of marine diesel engines and online mathematical modeling techniques (digital twins) for calculating the emissions of CO₂, NOx, soot, and other harmful pollutants. It is demonstrated that measuring and analyzing the engine's vibrational diagrams in parallel with gas pressure diagrams in the cylinders allows the evaluation of the actual fuel injection and gas distribution timings. The obtained data is used to refine the mathematical model of the engine's working process, which determines the engine's indicator parameters and power, as well as the emission of harmful substances that need to be monitored in compliance with current IMO requirements. The authors have accumulated experience in using the discussed hardware-based methods for diagnosing marine engines during operation. The hardware and software methods discussed have been implemented into a real-time system for in-service diagnostics of marine engines. The system is designed based on a modern dual-core controller with high performance and low power consumption, incorporating a high-speed ADC with sufficient capability to monitor the working process with a 0.1-degree crankshaft rotation resolution for all types of marine main and auxiliary engines. The system also utilizes wireless data transmission technology. A contemporary Android/iOS smartphone or tablet serves as the computational and graphical component of the system. This real-time system enables the utilization of all the advantages of parallel pressure and vibroacoustic analysis, including real-time determination of key operating parameters, identification of top dead center position, and evaluation of fuel delivery and gas distribution phases. Additionally, it harnesses the benefits of employing a digital twin—an online mathematical model of the engine cylinder's working process. These solutions will enhance diagnostic quality and, ultimately, improve the operational efficiency of marine engines by reducing operational costs and extending the period of reliable, trouble-free operation.