Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/62924

Офіційний сайт http://tipus.khpi.edu.ua/

Журнал сприяє розвитку психолого-педагогічної та управлінської наукової думки шляхом формування та підтримання науково-комунікативного простору для обговорення представниками наукової спільноти актуальних питань педагогіки, психології та управління, а також забезпечення наукової громадськості якісною інформацією щодо результатів оригінальних наукових досліджень, відповідного змістовного спрямування, та тенденцій розвитку теоретико-методологічного підґрунтя сучасного наукового знання.

Рік заснування: 2000. Періодичність: 4 рази на рік. ISSN 2078-7782 (Print)

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Документ
    Гендерні особливості міжособистісної взаємодії в організації
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Афанасьєва, Наталя; Богдан, Жанна Борисівна; Ушакова, Ірина
    Стаття присвячена дослідженню проблеми гендерних особливостей міжособистісної взаємодії в організації та особистісних характеристик, які її визначають. Виявлено, що існують певні соціальні уявлення про нормативну поведінку чоловіків та жінок у спілкуванні. Зазвичай, чоловікам приписують агресивність, конфліктність, незалежність, схильність до домінування, лідерські якості, а жінкам – поступливість, толерантність, залежність, емоційність, адаптивність. Результати проведеного дослідження показали, що жінки мають потребу в підтримці позитивних відносин із іншими людьми, часто використовують контроль та авторитет, від бажання керувати іншими до потреби бути контрольованими. Вони надають перевагу співпраці та взаємодії у взаєминах. Опитані чоловіки виявили тенденцію до контролю над іншими та прийняття домінуючої позиції у міжособистісній взаємодії. Вони також мають потребу у дружніх та гармонійних стосунках з іншими людьми, прагнуть співпраці та встановлення контактів через включення та увагу до інших. Майже не використовують емоційні вияви у робочому колективі, вдаються до товариського спілкування. Чоловіки розвивають гармонійні відносини з іншими, використовуючи контроль, авторитет та силу.
  • Ескіз
    Документ
    Адаптаційна трансформація психологічного захисту здобувачів вищої освіти
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Богдан, Жанна Борисівна; Бєляєва, Наталія
    Стаття присвячена дослідженню процесу адаптаційної трансформації психологічного захисту здобувачів вищої освіти. Однією з актуальних проблем сучасної психології є формування особистості, яка готова до розв'язання різноманітних суспільних та професійних завдань. Необхідність наукових розробок у цій сфері обумовлена соціально-економічними змінами в суспільстві та підвищенням вимог до фахівців. У дослідженні підкреслено кризовість юнацького віку, що ускладнюється особливостями навчального процесу, такими як матеріальна та побутова невлаштованість, невизначеність соціального статусу, інтенсивна розумова праця та періодичні екзаменаційні стреси. На основі теоретичних та емпіричних даних визначено, що психологічний захист – це набір автоматичних психічних процесів, які допомагають людині уникати або зменшувати стресові ситуації та зберігати психічну рівновагу. Результати дослідження вказують на різницю у використанні психологічних захисних механізмів здобувачами освіти з різним рівнем адаптованості: здобувачі з високою адаптованістю частіше застосовують витіснення, а з низькою ‒ проекцію. Отримані результати можуть бути використані для розробки програм психологічної підтримки, спрямованих на підвищення ефективності адаптації, розвитку емоційної компетентності та навичок подолання стресу у здобувачів вищої освіти. Важливість розуміння механізмів психологічного захисту підкреслюється для фахівців, які працюють у галузі ментального здоров'я, та для кожної людини, яка прагне краще розуміти себе і свої реакції на різні життєві ситуації.
  • Ескіз
    Документ
    Самопрезентація особистості як гнучка навичка: теоретичне обгрунтування та методика діагностики
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Богдан, Жанна Борисівна
    Розглянуто феномен самопрезентації особистості як гнучкої навички людини. Теоретично проаналізовано дослідження, які розкривають сутність цього. Описано провідні функції самопрезентації, до яких віднесено характер соціальної ситуації, рольова функція, отримання матеріальних та соціальних нагород, ідентифікаційна функція. Визначено чинники самопрезентації: ситуаційні змінні, які впливають на мотивацію створення враження; знайомство з аудиторією, соціальна гострота, поведінкові навички. Виділено декілька класифікацій самопрезентації особистості, таких як тактична самопрезентація, яка має на меті досягнення короткочасних цілей та стратегічна самопрезентація має тривалий перебіг, відповідно, спрямована на досягнення довгострокових цілей. У представленому дослідженні запропоновано стандартизацію україномовної методики "Самомоніторинг презентації себе та самоконтроль поведінки у соціальних ситуаціях". Стандартизація методики показала її високу валідність та надійність.
  • Ескіз
    Документ
    Рольова модель лідерства: теоретичне обґрунтування та рольовий опитувальник лідерських навичок
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Богдан, Жанна Борисівна
    Стаття присвячена дослідженню феномену лідерських навичок з позиції рольового підходу, а також стандартизації рольового опитувальника лідерських навичок. Дослідження сфокусоване на теоретичному обґрунтуванні рольової структури лідерських навичок та апробації рольового опитувальника лідерських навичок. В дослідженні взяли участь 236 досліджуваних у віці 18-55 років в якості психометричної вибірки. Завдяки апробованому у дослідженні рольовому опитувальнику лідерських навичок було проведено оцінку міри розвитку лідерських навичок за ролями Перемовника, що виконує комунікативну функцію лідерства; Коуча, якому притаманна дидактична функцію лідерства; Провідника, що реалізує організаційну функцію лідерства; Наставника, що здійснює фасилятивну функцію лідерства; Консультанта, що виконує комунікативно-організаційну функцію лідерства; Мотиватора, який відповідальний за виконання мотиваційної функції лідерства, Друга, що втілює емоційну функцію лідерства, Керівника, що виконує інструментально-управлінську функцію лідерства та Тім-білдера, який втілює командо-творчу функцію лідерства.
  • Ескіз
    Документ
    Ресурси резільєнтності майбутніх психологів, що займаються волонтерською діяльністю під час воєнного стану
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Підбуцька, Ніна Вікторівна; Книш, Анастасія Євгенівна; Богдан, Жанна Борисівна
    Стаття присвячена дослідженню ресурсів резільєнтності майбутніх психологів, що займаються волонтерською діяльністю в сфері надання психологічної допомоги постраждалим від військової агресії. Дослідження сфокусоване на вивченні рівня резільєнтності та копінг механізмів, які забезпечують здатність майбутніх психологів до адаптації в умовах постійного емоційного стресу. В дослідженні взяли участь 50 майбутніх психологів у віці 18-22 роки як респонденти, що були поділені на дві групи залежно від наявності чи відсутності волонтерського досвіду під час воєнного стану. Було виявлено, що майбутні психологи, які займаються волонтерською діяльністю в основному спираються на когнітивні та поведінкові копінги і недостатньо використовують емоційні, що може вказувати на їхню неготовність працювати з власними емоціями.