Публікація: Формування конкурентного, інтелектуального і маркетингового потенціалу інноваційного підприємництва
Дата
2018
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
НТУ "ХПІ"
Анотація
У статті обґрунтовано основні види потенціалів, що визначають ефективність підприємницької діяльності промислових підприємств та організацій. В якості основних факторів виділені результати цінової, інноваційної, інвестиційної та маркетингової політики. Запропоновано методичні положення оцінки різного виду потенціалів з використанням методу факторного аналізу. Фактори впливу на відповідний потенціал підприємництва груповано до групи умовно-постійних і до групи змінних Розроблено низку економіко-математичних моделей з використанням яких є можливість проведенні оцінки різного виду потенціалів не тільки на макрорівні, а і на мезорівні. Результати дослідження апробовані на ряді промислових підприємств та в університетських структурах.
The article substantiates the main types of potentials that determine the efficiency of entrepreneurial activity of indust rial enterprises and organizations. The main factors are the results of pricing, innovation, investment and marketing policies. The methodical provisions of evaluation of different types of potentials using the method of factor analysis are proposed. Factors of influence on the corresponding potential of entrepreneurship are grouped into a group of conditional and constant variables and a group of variables. A number of economic and mathematical models have been developed, using which it is possible to carry out an estimation of different types of potentials not only at the macro level but also on the mesoforms. The results of the study have been tested on a number of industrial enterprises and in university structures.
The article substantiates the main types of potentials that determine the efficiency of entrepreneurial activity of indust rial enterprises and organizations. The main factors are the results of pricing, innovation, investment and marketing policies. The methodical provisions of evaluation of different types of potentials using the method of factor analysis are proposed. Factors of influence on the corresponding potential of entrepreneurship are grouped into a group of conditional and constant variables and a group of variables. A number of economic and mathematical models have been developed, using which it is possible to carry out an estimation of different types of potentials not only at the macro level but also on the mesoforms. The results of the study have been tested on a number of industrial enterprises and in university structures.
Опис
Ключові слова
підприємництво, потенціал, маркетинг, інтелект, інновації, промислові підприємства, entrepreneurship, potential, marketing, intelligence, innovations, industrial enterprises
Бібліографічний опис
Формування конкурентного, інтелектуального і маркетингового потенціалу інноваційного підприємництва / П. Г. Перерва [та ін.] // Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2018. – № 20 (1296). – С. 36-40.