Публікація:
Управління знаннями під час формування стратегії випереджаючого інноваційного розвитку підприємства

dc.contributor.authorІлляшенко, Сергій Миколайовичuk
dc.contributor.authorШипуліна, Юлія Сергіївнаuk
dc.contributor.authorІлляшенко, Наталія Сергіївнаuk
dc.date.accessioned2020-03-10T09:00:18Z
dc.date.available2020-03-10T09:00:18Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractУ статті запропоновано методологічний підхід до визначення стратегічних напрямів випереджаючого інноваційного розвитку в умовах зміни технологічних укладів. Побудовано концептуальну схему обґрунтування вибору кожного з цих напрямів. Розроблено методичні засади управління знаннями як основою формування конкурентних переваг підприємства для реалізації стратегії його випереджаючого інноваційного розвитку. Розкрито сутність та зміст етапів формування орієнтованої на знання інноваційної стратегії. Окреслено особливості аналізу та оцінювання підсистем потенціалу інноваційного розвитку підприємства щодо достатності їх рівня для реалізації вибраних напрямів випереджаючого інноваційного зростання в конкретних умовах зовнішнього середовища з урахуванням тенденцій їх зміни. Отримані результати розвивають методологічні та методичні засади інноваційного менеджменту й менеджменту знань щодо підвищення рівня обґрунтованості рішень з управління стратегіями випереджаючого інноваційного розвитку підприємств в умовах економіки знань.uk
dc.description.abstractIn modern conditions of technological changes an innovative development in line with the concept of innovative advancement is promising way of ensuring economic growth. The search for innovative ideas requires new relevant knowledge concerning: achievements of science and technology in the enterprise’s niche (related industries); trends in changing conditions on actual or potential markets; trends in changing the conditions of the external macro- and micro-environment; possibilities of realization the potential of innovative development of the analyzed enterprise, etc. Consequently, there occurs a necessity of developing a management system for the processes of production (obtaining) and application of knowledge at the enterprise as the basis of its’ advanced innovative development strategy. The authors proposed methodological approach to the definition of strategic directions of advanced innovative development under conditions of technological changes. The conceptual scheme of substantiating the choice of each of these directions was constructed. The methodical principles of knowledge management as the basis of formation of competitive advantages of the enterprise for realization of strategy of its advanced innovative development were developed. The essence and content of the stages of knowledge-oriented innovative strategy of the enterprise were revealed. The peculiarities of the analysis and evaluation of subsystems of the enterprise’s innovative development potential from the point of view of the level of the selected directions of the advanced innovative growth under specific conditions of the environment, taking into account the tendencies of their change, were outlined. Obtained results develop methodological and methodical principles of innovative management and knowledge management from the point of view of raising the level of substantiation of decisions on management of strategies of advanced innovative development of enterprises in knowledge economy. Further research should be aimed at forming the organizational and economic mechanisms for the coordinated management of processes of production and application of knowledge at these enterprises, which will help to identify, strengthen and implement their comparative competitive advantages by targeting innovative development in line with the concept of innovative advancement.en
dc.identifier.citationІлляшенко С. М. Управління знаннями під час формування стратегії випереджаючого інноваційного розвитку підприємства / С. М. Ілляшенко, Ю. С. Шипуліна, Н. С. Ілляшенко // Проблеми системного підходу в економіці : фах. зб. наук. пр. / гол. ред. С. Ф. Смерічевський. – Київ : НАУ, 2019. – Вип. 3 (71). Ч. 1. – С. 215-223.ru
dc.identifier.doidoi.org/10.32782/2520-2200/2019-3-31
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5484-9788
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8133-578X
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1426-1215
dc.identifier.urihttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/44885
dc.language.isouk
dc.publisherНаціональний авіаційний університетuk
dc.subjectменеджмент знаньuk
dc.subjectінноваційний менеджментuk
dc.subjectстратегічне управління підприємствомuk
dc.subjectінноваційні стратегіїuk
dc.subjectknowledge managementen
dc.subjectinnovative managementen
dc.subjectadvanced innovative developmenten
dc.subjectstrategic enterprise managementen
dc.subjectinnovative strategiesen
dc.titleУправління знаннями під час формування стратегії випереджаючого інноваційного розвитку підприємстваuk
dc.title.alternativeKnowledge management in forming a strategy of innovative development of the enterpriseen
dc.typeArticleen
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication20ec2a1f-943a-46c7-aae9-6c6c57feedf1
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery20ec2a1f-943a-46c7-aae9-6c6c57feedf1

Файли

Контейнер файлів

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Ескіз
Назва:
PSPE_2019_3_Illiashenko_Upravlinnia_znanniamy.pdf
Розмір:
283.51 KB
Формат:
Adobe Portable Document Format
Опис:

Ліцензійна угода

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Ескіз недоступний
Назва:
license.txt
Розмір:
11.25 KB
Формат:
Item-specific license agreed upon to submission
Опис: