Публікація: Побудова ієрархії комунікаційних заходів для машинобудівних підприємств України
Дата
2019
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Тернопільський національний економічний університет
Анотація
Інформація про якість і конкурентоспроможність продукції вітчизняних машинобудівних підприємств необхідно доводити до покупців за допомогою комплексу засобів комунікацій, які створюють комунікативний ефект. При правильному виборі засобів комунікацій та вірному поєднанні їх кількості, підприємство зможе значно посилити свої позиції на ринку, що в сучасних економічних умовах є дуже актуальним. Мета – визначення необхідного співвідношення засобів маркетингових комунікацій машинобудівних підприємств для отримання максимального комунікативного ефекту. Метод. Вирішення поставлених задач здійснююється за допомогою методів експертних оцінок, аналізу фінансової та статистичної звітності, сайтів рекламних агентств. Результати. Отримано ступінь важливості кожної складової комунікативного ефекту для машинобудівних підприємств України. Побудовано матрицю, що ілюструє результати дії спільного використання маркетингових заходів у кожному випадку. Визначено коефіцієнт комунікативного ефекту від заходу з урахуванням витрачених на нього коштів. Розраховано оптимальне відсоткове співвідношення заходів на маркетингові комунікації машинобудівних підприємств України. Визначено, що більшу частку у маркетингових комунікаціях машинобудівних підприємств повинні займати стимулювання збуту, спонсорство, Direct-маркетинг, реклама та персональний продаж.
Information about the quality and competitiveness of domestic machine-building enterprises' products must be brought to the buyers with the help of a complex of communication means that create a communicative effect. With the right choice of means of communication and the correct combination of their numbers, the company will be able to significantly strengthen its position in the market, which in today's economic environment is very relevant. Purpose. The article aims to determine the required ratio of means of marketing communications of machine-building enterprises for maximum communicative effect. Method. The solution of the tasks is carried out by means of the method of expert estimation, method of analysis of financial and statistical reporting, sites of advertising agencies. Results. The degree of importance of each component of the communicative effect for the machine-building enterprises of Ukraine has been obtained. A matrix has been constructed. It illustrates the results of the joint use of marketing events in each case. The coefficient of the communicative effect from the measure has been determined, taking into account the money spent on it. The optimal percentage correlation of measures on marketing communications of machine building enterprises of Ukraine has been calculated. It has been determined that the largest share in the marketing communications of machine-building enterprises should be for promoted sales, sponsorship, Direct marketing, advertising and personal sales.
Information about the quality and competitiveness of domestic machine-building enterprises' products must be brought to the buyers with the help of a complex of communication means that create a communicative effect. With the right choice of means of communication and the correct combination of their numbers, the company will be able to significantly strengthen its position in the market, which in today's economic environment is very relevant. Purpose. The article aims to determine the required ratio of means of marketing communications of machine-building enterprises for maximum communicative effect. Method. The solution of the tasks is carried out by means of the method of expert estimation, method of analysis of financial and statistical reporting, sites of advertising agencies. Results. The degree of importance of each component of the communicative effect for the machine-building enterprises of Ukraine has been obtained. A matrix has been constructed. It illustrates the results of the joint use of marketing events in each case. The coefficient of the communicative effect from the measure has been determined, taking into account the money spent on it. The optimal percentage correlation of measures on marketing communications of machine building enterprises of Ukraine has been calculated. It has been determined that the largest share in the marketing communications of machine-building enterprises should be for promoted sales, sponsorship, Direct marketing, advertising and personal sales.
Опис
Ключові слова
комунікативний ефект, експертні оцінки, ранг важливості, синергетичний ефект, грошові витрати, співвідношення витрат, communicative effect, expert assessments, rank of importance, synergistic effect, cash expenses, cost ratio
Бібліографічний опис
Чернобровкіна С. Побудова ієрархії комунікаційних заходів для машинобудівних підприємств України / С. Чернобровкіна // Економічний аналіз : зб. наук. пр. / гол. ред. Г. Л. Монастирський. – Тернопіль : ТНЕУ, 2019. – Т. 29, № 2. – С. 95-101.