Публікація: Застосування статистичного аналізу Text-Mining при уточненні і стандартизації визначення логістики готельно-ресторанного бізнесу
Дата
2018
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Тернопільський національний економічний університет
Анотація
Наявність різночитань в термінології і визначенні ключових понять логістики і логістики готельно-ресторанного бізнесу є суттєвою перешкодою до чіткого розуміння цих економічних категорій і ускладнює взаємодію окремих суб'єктів господарських відносин в галузі логістики. Проблема уточнення, систематизації і стандартизації понятійного апарату логістики в даний час визнана актуальною більшістю теоретиків і практиків, що працюють в даній сфері.
Мета статті. Дослідити основні підходи до визначення понять логістика та логістика готельно-ресторанного бізнесу. На основі статистичного аналізу текстової інформації Text Mining здійснити частотний аналіз ключових слів; уточнити значущі предікатори визначень логістики і логістики готельно-ресторанного бізнесу.
Методи дослідження. Дослідження частотності предікаторів визначення логістики здійснювалося за випадковою вибіркою за допомогою статистичного аналізу текстової інформації Text Mining. В процесі обробки і систематизації отриманих даних застосовувалися логіко-аналітичні і системно-структурні методи дослідження.
Результати. Text-Mining дозволив виявити наступні високочастотні предиктори визначення логістики: "поток", "управління", "матеріальний", "інформаційний", "наука", "продукт", "споживач". Специфіка логістики готельно-ресторанного бізнесу – особлива спрямованість потокових процесів, зокрема потоку клієнтів: споживач рухається до виробника, а не навпаки. З огляду на вищесказане, вважаємо за доцільне до предікаторів визначення логістики готельно-ресторанного бізнесу додати наступні: "спрямованість потокових процесів", "послуги", "виробництво", "потік клієнтів", "розділ/напрям".
Сфера застосування. Результати дослідження можуть бути використані в науково-теоретичної і практичної роботи під час з'ясування сутності та змісту економічних категорій "логістика" та "логістика готельно-ресторанного бізнесу".
Висновки. В статті систематизовані основні структурні елементи визначення логістики. Виявлені значущі предикатори дефініцій "логістика" та "логістика готельно-ресторанного бізнесу". Встановлено, що формування визначень даних понять з використанням статистичної обробки частотності ключових слів дає результати, які найкращим чином відображають сутність даних понять і добре співвідносяться з методикою формування наукових понять.
The disagreements in terminology and definition of key concepts of logistics and logistics of the hotel and restaurant business have become a significant barrier to a clear understanding of these economic categories. This fact complicates the interaction of individual subjects of economic relations in the field of logistics. The problem of specification, systematization and standardization of the conceptual apparatus of logistics is now recognized as an actual one by the majority of theorists and practitioners who work in this field. Purpose. The article aims to explore the main approaches to defining the concepts of "logistics" and "logistics of hotel and restaurant business"; to perform frequency analysis of keywords on the basis of statistical analysis of textual information Text Mining; to specify significant predicates of definitions of logistics and logistics of hotel and restaurant business. Methods. Investigation of frequency of predictors of logistics determination has been carried out on a random sample with the help of statistical analysis of textual information Text Mining. The logic and analytical research method and system and structural research method have been used in the process of processing and systematization of the data. Results. Text Mining has made it possible to detect the following high-frequency predictors of logistics definition: "flow", "management", "material", "information", "science", "product" and "consumer". The special focus of the flow processes, in particular the flow of customers, is the specifics of hotel and restaurant business logistics. It means that the consumer moves towards the manufacturer, and not vice versa. The authors consider it expedient to add the following predicators to the definition of the hotel and restaurant business logistics: "the direction of the flow processes", "services", "production", "flow of customers", "section / direction". Conclusions. The article has systematized the main structural elements of the definition of logistics. Significant predicators of the definitions of "logistics" and "hotel and restaurant business logistics" have been revealed. It is established that the formation of definitions of these concepts using the statistical processing of the frequency of keywords caused the results that reflect the essence of these concepts in a proper way. These results can perfectly correlate with the methodology of the formation of scientific concepts.
The disagreements in terminology and definition of key concepts of logistics and logistics of the hotel and restaurant business have become a significant barrier to a clear understanding of these economic categories. This fact complicates the interaction of individual subjects of economic relations in the field of logistics. The problem of specification, systematization and standardization of the conceptual apparatus of logistics is now recognized as an actual one by the majority of theorists and practitioners who work in this field. Purpose. The article aims to explore the main approaches to defining the concepts of "logistics" and "logistics of hotel and restaurant business"; to perform frequency analysis of keywords on the basis of statistical analysis of textual information Text Mining; to specify significant predicates of definitions of logistics and logistics of hotel and restaurant business. Methods. Investigation of frequency of predictors of logistics determination has been carried out on a random sample with the help of statistical analysis of textual information Text Mining. The logic and analytical research method and system and structural research method have been used in the process of processing and systematization of the data. Results. Text Mining has made it possible to detect the following high-frequency predictors of logistics definition: "flow", "management", "material", "information", "science", "product" and "consumer". The special focus of the flow processes, in particular the flow of customers, is the specifics of hotel and restaurant business logistics. It means that the consumer moves towards the manufacturer, and not vice versa. The authors consider it expedient to add the following predicators to the definition of the hotel and restaurant business logistics: "the direction of the flow processes", "services", "production", "flow of customers", "section / direction". Conclusions. The article has systematized the main structural elements of the definition of logistics. Significant predicators of the definitions of "logistics" and "hotel and restaurant business logistics" have been revealed. It is established that the formation of definitions of these concepts using the statistical processing of the frequency of keywords caused the results that reflect the essence of these concepts in a proper way. These results can perfectly correlate with the methodology of the formation of scientific concepts.
Опис
Ключові слова
логістика, готельно-ресторанний бізнес, аналіз текстової інформації, частотний аналіз тексту, Text Mining, предікатори, logistics, hotel and restaurant business, analysis of text information, frequency analysis of the text, predictors
Бібліографічний опис
Чайка Т. Ю. Застосування статистичного аналізу Text-Mining при уточненні і стандартизації визначення логістики готельно-ресторанного бізнесу / Т. Ю. Чайка, Л. С. Стригуль, В. О. Александрова // Економічний аналіз : зб. наук. пр. – Тернопіль : ТНЕУ, 2018. – Т. 28, № 3. – С. 123-133.