Публікація: Використання інформаційних технологій в маркетингу
Дата
2022
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
У статті проаналізовано сутність такої категорії як інформаційні технології та їх використання в маркетингової діяльності підприємства. Були виявлені фактори як зовнішні так і внутрішні, які мають великий вплив на цю категорію. Безперервна регенерація інформаційних технологій породила інформаційні системи. Інформаційні системи - це сукупність правил, які вирішують, які дані відбирати і як їх обробляти. Розвиток інформаційних технологій викликав великі зміни в структурі організації і вплинув на всі операції бізнесу. Комунікація, купівля-продаж, отримання інформації, маркетинг і реклама, управління, охорона здоров'я, логістика, банківська справа набувають нових форматів завдяки інформаційним технологіям. В даному дослідженні було розглянуто вплив ІТ на маркетинг. ІТ вплинули на маркетинг як маркетингові інформаційні системи, що підтримують всі маркетингові операції бізнесу, так і диверсифікацію маркетингового процесу. Ми мали на меті проаналізувати ці два основні ефекти в нашому дослідженні. Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій вніс багато нового та прискорив сучасні процеси. Інформаційні технології вплинули на стиль роботи організацій. Економічні та соціальні наслідки цих змін викликали великі зміни в структурі організації. Організації, які хотіли вижити, інвестували в інформаційні технології і таким чином зробили свої стилі роботи сумісними з інформаційними технологіями. Цим обміни не обмежилися, і вони направили організації на інвестиції в оновлення, оновлення та відновлення апаратного та програмного забезпечення. Інвестиції організацій зробили організаційну структуру більш плоскою, збільшили кількість співробітників і бюрократичних робіт, зменшили витрати на комунікацію, формування та збереження документів. Вона також використовується від найнижчого рівня управління до найвищого рівня і підтримує всі рівні управління у прийнятті рішень. Це забезпечило гнучкість організаціям, які надають перевагу центральному або місцевому управлінню, і вплинуло на організаційний контроль, комунікацію, механізм повноважень і процес прийняття рішень. Інформаційні технології, які використовуються на всіх рівнях управління, сьогодні є стратегічним інструментом для ділового світу. Інформаційні технології сприяють створенню основи організації та виконують такі функції, як маркетинг, логістика, продаж, надання послуг, закупівля, управління людськими ресурсами, менеджмент. Вони також зміцнюють ланцюжок створення вартості між організаціями, клієнтами та постачальниками. Всі рівні управління здійснюються за допомогою інформаційних технологій. З цим новим інформаційним етапом організації повинні змінити свої маркетингові дії.
The article analyzes the essence of such a category as information technology and its use in the marketing activities of the enterprise. The factors both external and internal that have a great influence on this category were identified. The continuous regeneration of information technology has given rise to information systems. Communication, buying and selling, obtaining information, marketing and advertising, management, healthcare, logistics, banking are taking on new formats thanks to information technology. This study examined the impact of IT on marketing. IT has influenced marketing as marketing information systems that support all marketing operations of the business, and diversification of the marketing process. We aimed to analyze these two main effects in our study. Organizations that wanted to survive invested in information technology and thus made their work styles compatible with information technology. The exchanges were not limited to this and they directed organizations to invest in upgrading, updating and restoring hardware and software. The investments of the organizations have made the organizational structure flatter, increased the number of employees and bureaucratic work, and reduced the costs of communication, document generation and storage. It is also used from the lowest level of management to the highest level and supports all levels of management in decision making. It has provided flexibility to organisations that prefer central or local management and has impacted on organisational control, communication, authority arrangements and decision-making. Information technology, used at all levels of management, is today a strategic tool for the business world. Information technologies contribute to the foundation of the organization and perform functions such as marketing, logistics, sales, service delivery, procurement, human resource management, management. They also strengthen the value chain between organizations, customers and suppliers. All levels of management are carried out with the help of information technology. With this new information phase, organizations must change their marketing actions.
The article analyzes the essence of such a category as information technology and its use in the marketing activities of the enterprise. The factors both external and internal that have a great influence on this category were identified. The continuous regeneration of information technology has given rise to information systems. Communication, buying and selling, obtaining information, marketing and advertising, management, healthcare, logistics, banking are taking on new formats thanks to information technology. This study examined the impact of IT on marketing. IT has influenced marketing as marketing information systems that support all marketing operations of the business, and diversification of the marketing process. We aimed to analyze these two main effects in our study. Organizations that wanted to survive invested in information technology and thus made their work styles compatible with information technology. The exchanges were not limited to this and they directed organizations to invest in upgrading, updating and restoring hardware and software. The investments of the organizations have made the organizational structure flatter, increased the number of employees and bureaucratic work, and reduced the costs of communication, document generation and storage. It is also used from the lowest level of management to the highest level and supports all levels of management in decision making. It has provided flexibility to organisations that prefer central or local management and has impacted on organisational control, communication, authority arrangements and decision-making. Information technology, used at all levels of management, is today a strategic tool for the business world. Information technologies contribute to the foundation of the organization and perform functions such as marketing, logistics, sales, service delivery, procurement, human resource management, management. They also strengthen the value chain between organizations, customers and suppliers. All levels of management are carried out with the help of information technology. With this new information phase, organizations must change their marketing actions.
Опис
Ключові слова
маркетингова діяльність, комп'ютерні системи, онлайн-комунікації, прийняття рішень, просування, information technology, marketing, online communications, decision-making, promotion
Бібліографічний опис
Васильцова С. О. Використання інформаційних технологій в маркетингу / С. О. Васильцова, А. Ю. Оборіна // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2022. – № 3. – С. 29-32.