Публікація: Матриці як інструмент прийняття стратегічних управлінських рішень
Дата
2019
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
У статті розглянуто найбільш відомі матриці, які застосовуються в стратегічному маркетингу при формуванні маркетингових стратегій на різних рівнях стратегічної піраміди підприємства. Проаналізовано їх переваги та недоліки. Показано, що маркетингова стратегія змушує організацію оцінювати свої сильні і слабкі сторони з погляду конкурентів, можливостей і загроз в навколишньому середовищі. Запропоновано заходи управлінського характеру щодо кращого вибору маркетингової стратегії на підприємстві.
В статье рассмотрены наиболее известные матрицы, которые применяются в стратегическом маркетинге при формировании маркетинговых стратегий на различных уровнях стратегической пирамиды предприятия. Проанализированы их преимущества и недостатки. Показано, что маркетинговая стратегия заставляет организацию оценивать свои сильные и слабые стороны с точки зрения конкурентов, возможностей и угроз в окружающей среде. Предложены меры управленческого характера по лучшему выбору маркетинговой стратегии на предприятии.
The article considers the most famous matrices that are used in strategic marketing in the formation of marketing strategies at various levels of the enterprise’s strategic pyramid. The chronology of the most famous and used in marketing matrices is given. Their advantages and disadvantages are analyzed. It is shown that the marketing strategy forces the organization to evaluate its strengths and weaknesses in terms of competitors, opportunities and threats in the environment. Knowledge of various marketing strategies of enterprises and the ability to effectively formulate and apply them in practical activities will improve the effectiveness of marketing activities of the enterprise. Management measures are proposed for the best choice of marketing strategies in the enterprise
В статье рассмотрены наиболее известные матрицы, которые применяются в стратегическом маркетинге при формировании маркетинговых стратегий на различных уровнях стратегической пирамиды предприятия. Проанализированы их преимущества и недостатки. Показано, что маркетинговая стратегия заставляет организацию оценивать свои сильные и слабые стороны с точки зрения конкурентов, возможностей и угроз в окружающей среде. Предложены меры управленческого характера по лучшему выбору маркетинговой стратегии на предприятии.
The article considers the most famous matrices that are used in strategic marketing in the formation of marketing strategies at various levels of the enterprise’s strategic pyramid. The chronology of the most famous and used in marketing matrices is given. Their advantages and disadvantages are analyzed. It is shown that the marketing strategy forces the organization to evaluate its strengths and weaknesses in terms of competitors, opportunities and threats in the environment. Knowledge of various marketing strategies of enterprises and the ability to effectively formulate and apply them in practical activities will improve the effectiveness of marketing activities of the enterprise. Management measures are proposed for the best choice of marketing strategies in the enterprise
Опис
Ключові слова
матриця, стратегічні бізнес-одиниці, стратегія, портфель бізнесу підприємства, ринок, бізнес, матрица, стратегические бизнес-единицы, стратегия, портфель бизнеса предприятия, рынок, бизнес, matrix, strategic business unit, strategy, business portfolio, enterprise, market, business
Бібліографічний опис
Літвиненко М. В. Матриці як інструмент прийняття стратегічних управлінських рішень [Електронний ресурс] / М. В. Літвиненко, С. Е. Кучіна // Е-КОНОМІКА = E-CONOMICS : електрон. зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2019. – № 1 (3). – С. 47-52. – URL: http://e-conomics.hpi.kh.ua/index.php/journal/article/view/51, вільний (дата звернення 18.11.2022 р.).