Публікація: Маркетингові комунікації в стратегіях інноваційного розвитку підприємств
Дата
2022
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Студцентр
Анотація
Уточнено характеристики основних типів стратегій інноваційного розвитку підприємств за схемою: сутність стратегії; способи її реалізації; заходи маркетингового забезпечення. В системі маркетингового забезпечення виділено два комплекси заходів: інформаційне забезпечення обґрунтування вибору перспективних напрямів і стратегій інноваційного розвитку підприємства; створення (формування) попиту на інновації і налагодження системи комунікації з суб'єктами інноваційного процесу, у першу чергу зі споживачами. Окреслено специфіку реалізації заходів формування і стимулювання попиту на інновації для наздоганяючого, лідируючого та випереджаючого інноваційного розвитку підприємства. Показано, що система комунікації (прямі і зворотні зв’язки) зі споживачами та іншими суб'єктами інноваційного процесу закладає базу для впровадження концепції відкритих інновацій у інноваційну діяльність підприємства. Визначено особливості комунікаційної політики основних типів та різновидів стратегій інноваційного розвитку підприємства. Розкрито сутність інформаційного, стимулюючого та інструментального аспекту формування і функціонування системи комунікації зі споживачами (суб'єктами інноваційного процесу у цілому). Отримані результати розвивають засади інноваційного менеджменту у частині поглиблення і розвитку методологічних засад формування маркетингової комунікативної політики основних стратегій інноваційного розвитку підприємства.
The characteristics of the main types of strategies for innovative development of enterprises according to the scheme have been clarified: the essence of the strategy; ways to implement it; marketing support activities. In the system of marketing support, two complexes of measures are allocated: information support for justifying the choice of promising directions and strategies for innovative development of the enterprise; creation (formation) of demand for innovations and establishment of a communication system with the subjects of the innovation process, first of all with consumers. The specifics of the implementation of measures for the formation and stimulation of the demand for innovations for catching up, leading and ahead of innovative development of the enterprise are outlined. It has been shown that the communication system (direct and feedback) with consumers and other subjects of the innovation process lays the basis for the introduction of the concept of open innovations in the innovative activities of the enterprise. The peculiarities of communication policy of the main types and types of strategies of innovative development of the enterprise are determined. The essence of the informational, stimulating and instrumental aspect of the formation and functioning of the system of communication with consumers (subjects of the innovation process as a whole) has been revealed. The obtained results develop the principles of innovative management in terms of deepening and developing methodological principles for the formation of marketing communicative policy of the main strategies for innovative development of the enterprise.
The characteristics of the main types of strategies for innovative development of enterprises according to the scheme have been clarified: the essence of the strategy; ways to implement it; marketing support activities. In the system of marketing support, two complexes of measures are allocated: information support for justifying the choice of promising directions and strategies for innovative development of the enterprise; creation (formation) of demand for innovations and establishment of a communication system with the subjects of the innovation process, first of all with consumers. The specifics of the implementation of measures for the formation and stimulation of the demand for innovations for catching up, leading and ahead of innovative development of the enterprise are outlined. It has been shown that the communication system (direct and feedback) with consumers and other subjects of the innovation process lays the basis for the introduction of the concept of open innovations in the innovative activities of the enterprise. The peculiarities of communication policy of the main types and types of strategies of innovative development of the enterprise are determined. The essence of the informational, stimulating and instrumental aspect of the formation and functioning of the system of communication with consumers (subjects of the innovation process as a whole) has been revealed. The obtained results develop the principles of innovative management in terms of deepening and developing methodological principles for the formation of marketing communicative policy of the main strategies for innovative development of the enterprise.
Опис
Ключові слова
інноваційний розвиток підприємств, стратегії інноваційного розвитку, маркетинг інновацій, маркетингова комунікаційна політика, трансформація технологічних укладів, innovative development of enterprises, innovation development strategies, marketing of innovations, marketing communication policy, transformation of technological processes
Бібліографічний опис
Ілляшенко С. Маркетингові комунікації в стратегіях інноваційного розвитку підприємств / С. Ілляшенко, Ю. Шипуліна, Н. Ілляшенко // Маркетингові комунікації в сучасному мінливому середовищі = Komunikacja marketingowa w nowoczesnym zmieniającym się otoczeniu : міжнар. кол. монографія / заг. ред. В. Ф. Іванов, Є. В. Ромат ; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка ; Краків. екон. ун-т. – Київ : Студцентр, 2022. – Розд. 2.1. – С. 86-96.