Теоретичні аспекти діалогізації навчального процесу: зміст принципів формування та умови ефективності використання
Дата
2015
Автори
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПІ"
Анотація
Статтю присвячено висвітленню місця та ролі діалогу в процесі підвищення якості освіти. Визначено окремі теоретичні аспекти діалогізації навчального процесу та розкрито їх вплив на якість навчального процесу. Крім того, розглянуто умови ефективного використання діалогу в межах професійної взаємодії між суб'єктом та об'єктом навчально-пізнавальної діяльності.
In the study of the theoretical aspects of the educational process's dialogization there were identified key factors that affect its efficiency within the professional interaction between the subject and object of teaching and learning activities. The decrease of the effective use of dialogue in the learning process may be due to: professional unsuitability of subjects of educational process and their reluctance to establish partnerships with the object of the educational process, lack of sustained motivation in both subjects and objects in the learning process, which in turn are supported by a fully functioning system stimulation, excessive bureaucracy of the educational process and mismatch of curriculums because of knowledge that is offered to assimilate the object of the educational process, reluctance of objects of real learning process in a constructive dialogue within a specific meaningful direction.
In the study of the theoretical aspects of the educational process's dialogization there were identified key factors that affect its efficiency within the professional interaction between the subject and object of teaching and learning activities. The decrease of the effective use of dialogue in the learning process may be due to: professional unsuitability of subjects of educational process and their reluctance to establish partnerships with the object of the educational process, lack of sustained motivation in both subjects and objects in the learning process, which in turn are supported by a fully functioning system stimulation, excessive bureaucracy of the educational process and mismatch of curriculums because of knowledge that is offered to assimilate the object of the educational process, reluctance of objects of real learning process in a constructive dialogue within a specific meaningful direction.
Опис
Ключові слова
діалогізація навчального процесу, якість освіти, суб'єкт навчального процесу, об'єкт навчального процесу, навчальний процес, діалог, dialogization of teaching process, quality of education, object of the educational process, subject of the educational process, effectiveness of the dialogue
Бібліографічний опис
Мороз В. М. Теоретичні аспекти діалогізації навчального процесу: зміст принципів формування та умови ефективності використання / В. М. Мороз // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2015. – № 1. – С. 37-45.