Гендерні особливості професійного становлення особистості студента
Дата
2015
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПІ"
Анотація
У статті досліджуються гендерні особливості професійного становлення особистості студента, що супроводжується зміною уявлень індивіда про себе і своє місце у соціальному світі і світі професій. Гендер надає соціально рольовий статус особистості, який визначає можливості в освіті, професійній діяльності, суспільному виробництві. У зв'язку з цим важливим аспектом стає вивчення професійного становлення з позиції гендерного підходу, коли в центрі уваги стає учень і його особистісні особливості.
The author investigates gender features of the professional development of a student, which are followed up by the changes in self-viewpoint and the place in the society. Gender is one of the basic dimensions of the social structure which comprises a social system alongside with other soсial and cultural features (race, age etc). Gender gives social and role status to a person. Such status defines possibilities in the professional activity and social relationships. All this makes the gender-based view an important aspect in the process of research of such category as professional development. This process is based upon the approach that a student and his/her personal features are in are in the main focus. Nowadays, we witness how gender roles are diminished; gender stereotypes are destroyed. This fact is proved by the number of national and foreign scientists. The process of professional development can become more efficient if gender approach is used. The proactive pedagogical assistance has to be in place. Authors underline that career preferences depend on gender characteristics.
The author investigates gender features of the professional development of a student, which are followed up by the changes in self-viewpoint and the place in the society. Gender is one of the basic dimensions of the social structure which comprises a social system alongside with other soсial and cultural features (race, age etc). Gender gives social and role status to a person. Such status defines possibilities in the professional activity and social relationships. All this makes the gender-based view an important aspect in the process of research of such category as professional development. This process is based upon the approach that a student and his/her personal features are in are in the main focus. Nowadays, we witness how gender roles are diminished; gender stereotypes are destroyed. This fact is proved by the number of national and foreign scientists. The process of professional development can become more efficient if gender approach is used. The proactive pedagogical assistance has to be in place. Authors underline that career preferences depend on gender characteristics.
Опис
Ключові слова
вища освіта, професійне становлення, гендерні особливості, гендер, студенти, gender, gender features, professional development of students
Бібліографічний опис
Мілорадова Н. Е. Гендерні особливості професійного становлення особистості студента / Н. Е. Мілорадова, Н. Є. Мовмига // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2015. – № 3. – С. 22-32.