Лідогенерація як інструмент формування клієнтоорієнтованих стратегій мережевих підприємств
Дата
2015
ORCID
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ВД "ІНЖЕК"
Анотація
Метою статті є обґрунтування стратегічних напрямів лідогенерації як інструменту підвищення клієнтоорієнтованості мережевих підприємств. На основі вивчення загальних принципів і методів лідогенерації визначено ступінь відвідуваності інтернет-магазинів товарів FMCG на ринку Харкова, досліджено структуру їх клієнтського трафіку, проаналізовано змістовність сторінок інтернет-магазинів у соціальних мережах з точки зору формування та реалізації потенціалу лідогенерації. Базуючись на результатах аналізу, а також ключових індикаторах лідогенерації, запропоновано науково-методичний підхід до обґрунтування її стратегічних напрямів з метою підвищення клієнтоорієнтованості мережевих підприємств, що ґрунтується на коефіцієнтному методі, факторному аналізі та аналізі чутливості. У межах цього підходу основними критеріями, за якими здійснюється вибір пріоритетів лідогенерації, визначено чутливість обсягів реалізації товарів до змін коефіцієнта конверсії, чутливість до змін структури трафіку та середнього чека. Позиціонування напрямів лідогенерації в обраній системі критеріїв дозволяє науково обґрунтувати пріоритети її здійснення, дотримуючись при цьому принципу клієнтоорієнтованості.
The article is aimed at substantiation of the strategic directions of lead generation as a tool for improving the client orientation of network enterprises. On the basis of studying the general principles and methods of lead generation, the degree of attendance of the FMCG online stores for sale of goods, belonging to the Kharkiv market, has been defined; the structure of their client traffic has been examined; the content of the sites of online stores in social networks has been analyzed in terms of formation and implementation of lead generation potential. Based on the results of the analysis, as well as taking into consideration the key indicators of lead generation, an approach to substantiating strategic directions has been proposed with the aim of improving the client orientation of network enterprises based on the coefficient method, factor analysis and sensitivity analysis. In terms of this approach, the sensitivity of the volumes of goods towards changes in conversion rate, structure of traffic, and average check have been determined as the main criteria, by which choice of priorities of lido generation is being carried out. Positioning of directions of lido generation in the system of selected criteria provides to scientifically substantiate the priorities for its implementation, while respecting the principle of customer focus.
The article is aimed at substantiation of the strategic directions of lead generation as a tool for improving the client orientation of network enterprises. On the basis of studying the general principles and methods of lead generation, the degree of attendance of the FMCG online stores for sale of goods, belonging to the Kharkiv market, has been defined; the structure of their client traffic has been examined; the content of the sites of online stores in social networks has been analyzed in terms of formation and implementation of lead generation potential. Based on the results of the analysis, as well as taking into consideration the key indicators of lead generation, an approach to substantiating strategic directions has been proposed with the aim of improving the client orientation of network enterprises based on the coefficient method, factor analysis and sensitivity analysis. In terms of this approach, the sensitivity of the volumes of goods towards changes in conversion rate, structure of traffic, and average check have been determined as the main criteria, by which choice of priorities of lido generation is being carried out. Positioning of directions of lido generation in the system of selected criteria provides to scientifically substantiate the priorities for its implementation, while respecting the principle of customer focus.
Опис
Ключові слова
клієнтоорієнтованість, лідогенерація, джерела трафіку клієнтів, конверсія, середній чек, аналіз чутливості, lead generation, customer focus, strategy, customer traffic sources, conversion, average check, sensitivity analysis
Бібліографічний опис
Краснокутська Н. С. Лідогенерація як інструмент формування клієнтоорієнтованих стратегій мережевих підприємств / Н. С. Краснокутська, Р. С. Тихонченко // Бізнес Інформ. – 2015. – № 11. – С. 428-433.