Применение метода анализа иерархий в педагогическом исследовании сформированности лидерских качеств будущих менеджеров
Дата
2015
Автори
ORCID
DOI
10.18413/2313-8971-2015-1-3-12-20
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Белгородский государственный национальный исследовательский университет
Анотація
Наличие лидерских качеств у будущих менеджеров является основой их успешной профессиональной деятельности и обеспечивает конкурентоспособность на рынке труда. В статье подтверждается гипотеза педагогического исследования о том, что проведение психолого-педагогической подготовки студентов – будущих менеджеров не только во время преподавания дисциплин психолого-педагогического цикла, но и в процессе освоения ими курса "Менеджмент", будет способствовать формированию у них лидерских качеств. Для представления в количественном выражении степени развития этих качеств автором был использован метод анализа иерархий (МАИ). Основой этого метода является построение иерархии, которая является определенной абстракцией структуры системы, для изучения функциональных
взаимодействий ее компонентов и их влияние на систему в целом. Результаты проведенного эксперимента позволили сделать вывод о том, что благодаря предложенным педагогическим условиям, в процессе преподавания дисциплины "Менеджмент", у студентов повысился уровень сформированности качеств, характеризующих менеджера-лидера .
The availability of leadership qualities in future managers is the foundation of a successful career, which facilitates a competitive labor market. The article confirms the following hypothesis of the pedagogical research: the psychological and pedagogical training of students, the future managers, both in teaching disciplines of the psycho-pedagogical cycle and management, will foster their leadership skills. To present a quantitative degree of development of these qualities, the author used the method of Analytic Hierarchy Process (AHP). The method is based on the construction of a hierarchy which represents an abstract structure of the system aimed at studying the functional interactions of its components and their impact on the overall system. As a result of this experiment, we can draw a conclusion that in the process of teaching management in the proposed pedagogical conditions, the students have significantly improved their qualities appropriate for a manager-leader.
The availability of leadership qualities in future managers is the foundation of a successful career, which facilitates a competitive labor market. The article confirms the following hypothesis of the pedagogical research: the psychological and pedagogical training of students, the future managers, both in teaching disciplines of the psycho-pedagogical cycle and management, will foster their leadership skills. To present a quantitative degree of development of these qualities, the author used the method of Analytic Hierarchy Process (AHP). The method is based on the construction of a hierarchy which represents an abstract structure of the system aimed at studying the functional interactions of its components and their impact on the overall system. As a result of this experiment, we can draw a conclusion that in the process of teaching management in the proposed pedagogical conditions, the students have significantly improved their qualities appropriate for a manager-leader.
Опис
Ключові слова
лидерские качества, менеджеры, психолого-педагогическая подготовка, метод анализа иерархий, педагогическое исследование, leadership, managers, psychological and pedagogical training, analytic hierarchy method, pedagogical research
Бібліографічний опис
Яценко О. Н. Применение метода анализа иерархий в педагогическом исследовании сформированности лидерских качеств будущих менеджеров / О. Н. Яценко // Научный результат. Сер. : Педагогика и психология образования. – 2015. – № 3. – С. 12-20.