Ділова гра як спосіб формування лідерського потенціалу у студентів технічних університетів
Дата
2017
Автори
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПІ"
Анотація
Охарактеризовано доцільність підготовки інженерів-лідерів в Україні. Розглянуто актуальність впровадження інтерактивних методів навчання в навчально-виховний процес технічного університету. Відмічено результати опитування українських вузів щодо застосування методів та технологій навчання, спрямованих на розвиток лідерських якостей. Визначено особливості підготовки та проведення ділової гри. Акцентовано увагу на обов'язковій підготовці до проведення ділової гри, а також представлено особливості поетапної підготовки її сценарію. Особлива роль в статті приділена практичному впровадженню ділових ігор в процес підготовки майбутніх лідерів експертами Центра лідерства кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. А. Зязюна. Детально описані компетенції, необхідні для розвитку лідерського потенціалу, які розвиваються за допомогою ділових ігор у студентів технічного університету.
Expediency in training engineer-leaders in Ukraine has been characterized in the article. There has been viewed the topicality of introduction of interactive methods of teaching into the training and education process of a technical university. There are noted the results of polling Ukrainian higher education establishments as for applying the methods and technologies of teaching aimed at leadership traits development. The author has determined the peculiarities of preparing and conduction of a business game. Necessity for preliminary training for a business game conduction is accentuated. Peculiarities of stage-by-stage preparation of a business game scenario have been presented. A special attention is paid to practical realization of business games introduction to the process of future leaders’ training by experts of the Leadership Center at the Department of Pedagogy and Sociology of Social Systems Management named after Academician I. A. Zyazyun. A detail description of competences in leadership potential developed through business games in students at a technical university is provided.
Expediency in training engineer-leaders in Ukraine has been characterized in the article. There has been viewed the topicality of introduction of interactive methods of teaching into the training and education process of a technical university. There are noted the results of polling Ukrainian higher education establishments as for applying the methods and technologies of teaching aimed at leadership traits development. The author has determined the peculiarities of preparing and conduction of a business game. Necessity for preliminary training for a business game conduction is accentuated. Peculiarities of stage-by-stage preparation of a business game scenario have been presented. A special attention is paid to practical realization of business games introduction to the process of future leaders’ training by experts of the Leadership Center at the Department of Pedagogy and Sociology of Social Systems Management named after Academician I. A. Zyazyun. A detail description of competences in leadership potential developed through business games in students at a technical university is provided.
Опис
Ключові слова
інженер-лідер, інтерактивні методи, компетенції, навчально-виховний процес, Центр лідерства, engineer-leader, interactive methods, role-play
Бібліографічний опис
Гура Т. Ділова гра як спосіб формування лідерського потенціалу у студентів технічних університетів / Т. Гура // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2017. – № 3. – С. 17-26.