Інноваційна, інвестиційна та маркетингова політика – антикризові інструменти сталого розвитку підприємства
Дата
2017
Автори
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПІ"
Анотація
У статті розглядаються питання формування ефективної системи по забезпеченню сталого розвитку промислового підприємства. В якості антикризових інструментів сталого розвитку авто пропонує збалансовану систему трьох політик: інноваційної, інвестиційної та маркетингової. Детально проаналізована можливість аналітичної оцінки рівня сталого розвитку підприємства та запропоновано низку показників різної спрямованості (інноваційні, інвестиційні, маркетингові,соціальні, екологічні, економічні), які в комплексі і забезпечують сталий розвиток підприємства та дозволяють аналітично оцінити його рівень. Обґрунтовано систему антикризових заходів, впровадження яких дозволяють забезпечити стійкий розвиток промислового підприємства. Пропонована система антикризових заходів, розділена на 6 характерних груп. З використанням методу експертних оцінок визначається рейтинг кожної групи, кожного заходу та оптимізується склад заходів в кожній групі. Науково-методичні пропозиції автора найшли своє впровадження в практиці роботи Харківського машинобудівного заводу "ФЕД".
The article deals with the issues of the formation of an effective system for the sustainable development of an industrial enterprise. As an anti-crisis tool for sustainable development, the car offers a balanced system of three policies: innovative, investment and marketing. The analysis of the possibility of analytical estimation of the level of sustainable development of the enterprise is offered and a number of indicators of different orientation (innovative, investment, marketing, social, ecological, economic) are offered, which in the complex provide sustainable development of the enterprise and allow to analyze its level analytically. The system of anti-crisis measures, implementation of which allows to ensure stable development of industrial enterprise, is substantiated. The proposed system of anti-crisis measures, divided into 6 characteristic groups. Using the expert estimation method, the ranking of each group, each event is determined and the composition of the activities in each group is optimized. The author's scientific and methodological proposals have been implemented in the practice of the Kharkiv Machine-Building Plant "FED".
The article deals with the issues of the formation of an effective system for the sustainable development of an industrial enterprise. As an anti-crisis tool for sustainable development, the car offers a balanced system of three policies: innovative, investment and marketing. The analysis of the possibility of analytical estimation of the level of sustainable development of the enterprise is offered and a number of indicators of different orientation (innovative, investment, marketing, social, ecological, economic) are offered, which in the complex provide sustainable development of the enterprise and allow to analyze its level analytically. The system of anti-crisis measures, implementation of which allows to ensure stable development of industrial enterprise, is substantiated. The proposed system of anti-crisis measures, divided into 6 characteristic groups. Using the expert estimation method, the ranking of each group, each event is determined and the composition of the activities in each group is optimized. The author's scientific and methodological proposals have been implemented in the practice of the Kharkiv Machine-Building Plant "FED".
Опис
Ключові слова
кризові явища, антикризові заходи, санація, реструктуризація, експертні оцінки, стійкий розвиток, промислові підприємства, crisis phenomena, anti crisis measures, sanation, restructuring, expert assessments, sustainable development, industrial enterprises
Бібліографічний опис
Перерва П. Г. Інноваційна, інвестиційна та маркетингова політика – антикризові інструменти сталого розвитку підприємства / П. Г. Перерва // Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2017. – № 46 (1267). – С. 78-82.