Педагогічна еліта як феномен сучасності: духовно-моральний контекст
Дата
2017
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПІ"
Анотація
Розглянуто сутність і зміст поняття "педагогічна еліта" та обґрунтовано причини недостатньої ефективності впливу української педагогічної еліти на процес "вирощування" нової ґенерації молодого покоління. За результатами аналізу встановлено, що головними причинами такого стану є: соціально-економічна і духовно-моральна криза українського суспільства; міґраційна компонента демографічної кризи; недосконале й некритичне запозичення зарубіжного досвіду і його впровадження у навчально-виховний процес; недостатнє усвідомлення значною кількістю суб’єктів навчально-виховного процесу необхідності духовно-морального самоудосконалення. Визначено місце і роль духовно-морального ресурсу у процесі формування педагогічної еліти, проаналізовано пріоритети і духовно-моральні цінності елітної особистості педагога та роль педагогічної еліти у процесі освоєння і впровадження в життя європейських цінностей.
The substance and content of the "pedagogical elite" concept are considered and the reasons for the lack of effective influence on the process of "growing" the new elaboration of a younger generation are substantiated. According to the results of the analysis, the main reasons for such situation are: the social and economic, spiritual and moral crisis of Ukrainian society; migration component of the demographic crisis; imperfect and uncritical usage of foreign experience and its implementation in educational process; insufficient awareness of a subjects’ significant part of the educational process and the necessity for spiritual and moral self-improvement. The place and the role of a spiritual and moral resource in the process of the pedagogical elite formation are determined, also priorities, spiritual and moral values of the elite personality of a teacher and the role of the educational elite in the process of mastering and implementation of European values are analyzed.
The substance and content of the "pedagogical elite" concept are considered and the reasons for the lack of effective influence on the process of "growing" the new elaboration of a younger generation are substantiated. According to the results of the analysis, the main reasons for such situation are: the social and economic, spiritual and moral crisis of Ukrainian society; migration component of the demographic crisis; imperfect and uncritical usage of foreign experience and its implementation in educational process; insufficient awareness of a subjects’ significant part of the educational process and the necessity for spiritual and moral self-improvement. The place and the role of a spiritual and moral resource in the process of the pedagogical elite formation are determined, also priorities, spiritual and moral values of the elite personality of a teacher and the role of the educational elite in the process of mastering and implementation of European values are analyzed.
Опис
Ключові слова
особистість педагога, навчально-виховний процес, духовність, моральність, саморозвиток, personality of a teacher, educational process
Бібліографічний опис
Васянович Г. П. Педагогічна еліта як феномен сучасності: духовно-моральний контекст / Г. П. Васянович, О. Б. Будник // Лідер. Еліта. Суспільство = Leader. Elite. Society. – 2017. – № 1. – С. 96-108.