Development of the algorithm for aircraft control at inaccurate measurement of the state vector and variable accuracy parameter
Дата
2018
ORCID
DOI
10.15587/1729-4061.2018.123271
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Технологический центр
Украинская государственная академия железнодорожного транспорта
Украинская государственная академия железнодорожного транспорта
Анотація
A parametric method of the synthesis of control in the closed circuit, taking into account explicitly generalized error of the inertial module, is presented. The law of control in the form of analytical formulas is typically assigned to the control program and does not change during flight of an unmanned aerial vehicle. This decreases the capabilities of the autonomous flight control system to overcome control errors, which occur for various reasons. To verify assumptions about a possibility of improving the accuracy of an aerial vehicle control by the data of the strapdown inertial navigation system on a certain time interval of autonomous operation, the calculation experiment was conducted with the use of the developed software complex, simulating operation of the automatic flight control system. Parametrization of the law of control is considered as the main contribution (the outcome). Introduction of the parameter made it possible to decrease a negative impact of measurement errors and other disturbing factors on accuracy of reaching by the point of flight destination. Through computer modeling, it was shown that it is possible to decrease the impact of a generalized measurement error on generation of values of control functions by changing the value of the parameter. Analytical expressions for the estimation of accuracy of automatic control at the known generalized error of the inertial module and limited disturbing influences were obtained. After analyzing the influence of these factors on accuracy of the object control, a set of recommendations on selection of a variable parameter of synthesis of control depending on precision level of the sensors, used in the inertial module of measuring sensors, was generated.
Розглянуто розв’язання термінальної задачі управління та синтезований параметризований закон управління в аналітичному вигляді, який залежить від змінного параметра глибини прогнозу. Досліджено особливості впливу величини параметра управління на точність досягнення кінцевої точки, дані рекомендації з вибору параметра для нівелювання помилки інерційних вимірювань. Синтез управління здійснюється методом переслідування ведучої точки за інформацією, отриманою інтегруванням вимірювань фактичного прискорення і містить помилку, характерну для акселерометрів.
Розглянуто розв’язання термінальної задачі управління та синтезований параметризований закон управління в аналітичному вигляді, який залежить від змінного параметра глибини прогнозу. Досліджено особливості впливу величини параметра управління на точність досягнення кінцевої точки, дані рекомендації з вибору параметра для нівелювання помилки інерційних вимірювань. Синтез управління здійснюється методом переслідування ведучої точки за інформацією, отриманою інтегруванням вимірювань фактичного прискорення і містить помилку, характерну для акселерометрів.
Опис
Ключові слова
accuracy of terminal control, error of inertial measurements, strapdown inertial navigation system, точність термінального управління, помилка інерціальних вимірювань, безплатформена інерціальна навігаційна система
Бібліографічний опис
Development of the algorithm for aircraft control at inaccurate measurement of the state vector and variable accuracy parameter / N. Khatsko [et al.] // Восточно-Европейский журнал передовых технологий = Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. – 2018. – Vol. 1, № 9 (91). – P. 32-38.