Психологічні особливості професійного вигоряння викладачів технічних спеціальностей вищих навчальних закладів
Дата
2012
Автори
ORCID
DOI
Науковий ступінь
кандидат психологічних наук
Рівень дисертації
кандидатська дисертація
Шифр та назва спеціальності
19.00.03 – психологія праці; інженерна психологія
Рада захисту
Спеціалізована вчена рада К 64.108.03
Установа захисту
Українська інженерно-педагогічна академія
Науковий керівник
Друзь Валерій Анатолійович
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Українська інженерно-педагогічна академія
Анотація
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.03 – психологія праці; інженерна психологія. – Українська інженерно-педагогічна академія. – Харків, 2012.
Дисертаційне дослідження присвячено теоретичному та емпіричному вивченню проблеми професійного вигоряння викладачів технічних спеціальностей вищих навчальних закладів. Професійне вигоряння – це інтеграційний процес, що є специфічною реакцією особистості на дію системи різних факторів професійного оточення з урахуванням індивідуально-психологічних особливостей людини в організації власної професійної діяльності. Було встановлено, що вигоряння викладачів технічних спеціальностей відбувається переважно через посилення деперсоналізації, заощаджування емоцій та особистісне віддалення. Виділено психологічні особистісні риси, притаманні викладачам технічних спеціальностей ВНЗ з високим рівнем професійного вигоряння, такі як незалежність у соціальній поведінці, консерватизм, обережність та розсудливість у спілкуванні, емоційна стриманість, індивідуальний стиль професійної діяльності, прагматичність, орієнтація на об’єктивну реальність, деяка незадоволеність собою і невпевненість у своїх силах. Розроблено комплекс рекомендацій, які сприяють запобіганню виникнення синдрому професійного вигоряння викладачів технічних спеціальностей ВНЗ.
Thesis for a Candidate Degree in Psychological Studies. Specialty 19.00.03 – Psychology of Work; Engineering Psychology. – Ukrainian Engineering and Pedagogical Academy. – Kharkiv, 2012. The thesis deals with theoretical and empirical study of the problem of professional burnout of technical specialties teachers at higher schools. Professional burn-out is an integrated process that means the personality’s specific response to the action of the system of various factors of professional environment with taking into ac-count individual psychological features of the person in organizing his own professional activities. It has been found out that technical specialties teachers are mainly burnt out due to increased depersonalization, saving emotions and personal estrangement. Psychological personal characteristics have been distinguished that are specific for university teachers of technical subjects with high level of burnout. They include independence in social behavior, conservatism, carefulness and common sense in communication, emotional restraint, tendency to individual style of professional activity, pragmatism, focusing on objective reality, some dissatisfaction with oneself and lack of confidence in one’s abilities. A complex of recommendations that can help to prevent emerging the syndrome of technical specialties teachers’ burnout at higher schools has been developed.
Thesis for a Candidate Degree in Psychological Studies. Specialty 19.00.03 – Psychology of Work; Engineering Psychology. – Ukrainian Engineering and Pedagogical Academy. – Kharkiv, 2012. The thesis deals with theoretical and empirical study of the problem of professional burnout of technical specialties teachers at higher schools. Professional burn-out is an integrated process that means the personality’s specific response to the action of the system of various factors of professional environment with taking into ac-count individual psychological features of the person in organizing his own professional activities. It has been found out that technical specialties teachers are mainly burnt out due to increased depersonalization, saving emotions and personal estrangement. Psychological personal characteristics have been distinguished that are specific for university teachers of technical subjects with high level of burnout. They include independence in social behavior, conservatism, carefulness and common sense in communication, emotional restraint, tendency to individual style of professional activity, pragmatism, focusing on objective reality, some dissatisfaction with oneself and lack of confidence in one’s abilities. A complex of recommendations that can help to prevent emerging the syndrome of technical specialties teachers’ burnout at higher schools has been developed.
Опис
Ключові слова
автореферат дисертації, професійне вигорання, викладачі технічних спеціальностей, професійна діяльність, професіограма, психограма, професійно важливі якості, technical professional burnout, specialties teachers, conditions of professional activity, professiogram, psychogram, personal characteristics
Бібліографічний опис
Богдан Ж. Б. Психологічні особливості професійного вигоряння викладачів технічних спеціальностей вищих навчальних закладів [Електронний ресурс] : автореф. дис. ... канд. психол. наук : спец. 19.00.03 / Жанна Борисівна Богдан ; [наук. керівник Друзь В. А.] ; Укр. інженерно-педагог. акад. – Харків, 2012. – 20 с. – Бібліогр.: с. 16-17. – укр.