Довіра та вимогливість суб'єктів педагогічної взаємодії як специфіка математичної підготовки студентів за напрямом "Програмна інженерія"
Дата
2014
Автори
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Класичний приватний університет
Анотація
У статті проаналізовано базову категорію процесу формування математичної культури студентів, а саме педагогічну взаємодію, основними ознаками якої з транслювання і виробництва математичної культури при підготовці вищезазначених фахівців є довіра, повага з одночасною вимогливістю. Ця особливість суб'єкт-суб'єктної освітньої взаємодії детермінована тим, що специфіка галузі програмної інженерії передбачає, як правило, командну роботу над програмним проектом. Тому часто постає проблема довіри й поваги серед учасників проекту, а також виконання суворих вимог стосовно нього, що обов'язково треба враховувати в процесі професійної підготовки відповідних інженерних кадрів.
The article analyzes the basic category of formation process of mathematical culture of students, namely pedagogical interaction, the main feature of which is the production and broadcast of mathematical culture in training of the above-mentioned professionals are trust and respect with simultaneous insistence. This feature of subject-centered education is determined by the specificity of the interaction in field of software engineering, involving usually the team work on the software project. So often there is a problem of trust and respect among the participants of the project and the implementation of strict requirements on it, which must be taken into account in the process of preparing of an appropriate engineering personnel. The feature of forming of mathematical culture of software engineering is a systematic approach to key features of educational interaction - trust, respect and demand, namely the phenomenon of trust is considered as the integration of trust of students to a teacher, from a teacher to students and students to each other; respect phenomenon consists in turn of self-respect of each subject to teacher interaction, respect of students to teacher, of teacher to students and colleagues and students together; demands integrally is determined by insistence to yourself of each subject of interaction, demands of students to teacher, of a teacher to students and students to each other. Prospects for further development is the establishment of issues of creating trust space, due to the individual characteristics of students during their studies. Since this space determines the formation of all components of mathematical culture of appropriate professionals, it needs practical consideration in the subject-teacher interaction.
The article analyzes the basic category of formation process of mathematical culture of students, namely pedagogical interaction, the main feature of which is the production and broadcast of mathematical culture in training of the above-mentioned professionals are trust and respect with simultaneous insistence. This feature of subject-centered education is determined by the specificity of the interaction in field of software engineering, involving usually the team work on the software project. So often there is a problem of trust and respect among the participants of the project and the implementation of strict requirements on it, which must be taken into account in the process of preparing of an appropriate engineering personnel. The feature of forming of mathematical culture of software engineering is a systematic approach to key features of educational interaction - trust, respect and demand, namely the phenomenon of trust is considered as the integration of trust of students to a teacher, from a teacher to students and students to each other; respect phenomenon consists in turn of self-respect of each subject to teacher interaction, respect of students to teacher, of teacher to students and colleagues and students together; demands integrally is determined by insistence to yourself of each subject of interaction, demands of students to teacher, of a teacher to students and students to each other. Prospects for further development is the establishment of issues of creating trust space, due to the individual characteristics of students during their studies. Since this space determines the formation of all components of mathematical culture of appropriate professionals, it needs practical consideration in the subject-teacher interaction.
Опис
Ключові слова
математична культура, повага, програмний проект, саморозкриття, mathematical culture, pedagogical interaction, respect
Бібліографічний опис
Дубініна О. М. Довіра та вимогливість суб'єктів педагогічної взаємодії як специфіка математичної підготовки студентів за напрямом "Програмна інженерія" / О. М. Дубініна // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / гол. ред. Т. І. Сущенко ; Класич. приват. ун-т. – Запоріжжя : КПУ, 2014. – Вип. 38 (91). – С. 509-515.