Еволюція концепції соціальної відповідальності бізнесу у перебігу розвитку стратегічного управління
Дата
2018
ORCID
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Хмельницький національний університет
Анотація
Теоретичні засади концепції соціальної відповідальності бізнесу досліджено з урахуванням основних етапів розвитку стратегічного управління. За результатами критичного аналізу та узагальнення існуючих підходів до сутності соціальної відповідальності визначено її змістові характеристики, складові елементи та рівні реалізації на підприємстві. Відзначено дуальність категорії соціальної відповідальності, що відносно господарюючого суб’єкта передбачає організацію його діяльності з дотриманням економічних, правових, дискреційних умов і характеристик. Зазначено, що соціальна відповідальність характеризує стан і дії підприємства як реакцію на очікування різних представників суспільства. Відзначено різні рівні реалізації концепції соціальної відповідальності на підприємстві, що можуть бути представлені ланцюгом "захід соціального спрямування у певній сфері діяльності – стратегія соціальної відповідальності компанії – управління компанією на основі концепції соціальної відповідальності бізнесу".
The paper presents the results of a theoretical study of the concept of corporate social responsibility (CSR), taking into account the main stages of strategic management development (strategic planning, corporate diversification, positioning in the market, sustained competitive advantages, resource-based concept, stakeholder’s concept, and dynamic capabilities). Based on the results of critical analysis and generalization of existing approaches to the essence of social responsibility, the investigation determines its content characteristics, components and levels of implementation in the enterprise. Much attention is given to the duality of the social responsibility concept, which involves the organization of business activity in compliance with economic, legal, discretionary conditions and characteristics. It is noted that social responsibility characterizes the actions of the enterprise as a reaction to the expectations of various stakeholders. It contributes to the formation of the reputation aspect of CSR and provides long-term relationships with stakeholders. The research results show that today CSR is positioned as an independent concept, the basic idea of which is the idea of common values. In this case, the value creation occurs simultaneously with the creation of benefits (utility) for society and business. The CSR is integrated into the system of management by objects. It is concluded that there are three key levels of implementation of the concept of social responsibility in the enterprise. These levels can be represented by the following sequence of actions: "(1) a set of social actions in a particular area of activity – (2) the company's social responsibility strategy – (3) management of the company based on the concept of corporate social responsibility".
The paper presents the results of a theoretical study of the concept of corporate social responsibility (CSR), taking into account the main stages of strategic management development (strategic planning, corporate diversification, positioning in the market, sustained competitive advantages, resource-based concept, stakeholder’s concept, and dynamic capabilities). Based on the results of critical analysis and generalization of existing approaches to the essence of social responsibility, the investigation determines its content characteristics, components and levels of implementation in the enterprise. Much attention is given to the duality of the social responsibility concept, which involves the organization of business activity in compliance with economic, legal, discretionary conditions and characteristics. It is noted that social responsibility characterizes the actions of the enterprise as a reaction to the expectations of various stakeholders. It contributes to the formation of the reputation aspect of CSR and provides long-term relationships with stakeholders. The research results show that today CSR is positioned as an independent concept, the basic idea of which is the idea of common values. In this case, the value creation occurs simultaneously with the creation of benefits (utility) for society and business. The CSR is integrated into the system of management by objects. It is concluded that there are three key levels of implementation of the concept of social responsibility in the enterprise. These levels can be represented by the following sequence of actions: "(1) a set of social actions in a particular area of activity – (2) the company's social responsibility strategy – (3) management of the company based on the concept of corporate social responsibility".
Опис
Ключові слова
суспільні очікування, зацікавлені сторони, підприємство, репутаційний аспект, corporate social responsibility, public expectationse, stakeholders, strategic management
Бібліографічний опис
Краснокутська Н. С. Еволюція концепції соціальної відповідальності бізнесу у перебігу розвитку стратегічного управління / Н. С. Краснокутська, Н. А. Сокол // Вісник Хмельницького національного університету. Сер. : Економічні науки = Herald of Khmelnytskyi National University. Ser. : Economic sciences : наук. журн. – Хмельницький : ХНУ, 2018. – № 3 (258), т. 1. – С. 188-192.