Досвід проведення моніторингу професійної компетентності педагога за допомогою студентів як один з способів її оцінки
Дата
2020
DOI
doi.org/10.20998/2078-7782.2020.2.04
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
В статті визначено актуальність проблеми впровадження компетентнісного підходу до галузі освіти та основні завдання державної освітньої політики, що потребує контролю якості професійної компетентності викладачів. Розглянуто її сутність і структуру, а також роль якостей. Визначено результати аналізу моніторінгу професійної компетентності педагогів, який було проведено у процесі анкетування студентів Національного Університету цивільного захисту України. Проведена оцінка студентами якостей викладачів, що є важливими для успішної діяльності, та рівня їхньої готовності до педагогічної діяльності. Проаналізовано також задоволеність студентів організаційними аспектами навчального процесу. Показано, що сучасні критерії оцінки діяльності викладача, які застосовуються до визнання кваліфікації, не є вичерпними та дозволяють оцінити його професійну компетентність лише з боку його формальних досягнень. В результаті дослідження з’ясовано, оцінка якостей викладачів за допомогою студентів є необхідною ланкою в загальній системі моніторингу якості вищої освіти. Запропоновано визнання такої системи оцінювання науково-педагогічних працівників студентами на рівні одного з інструментів контролю якості вищої освіти.
Тhe article identifies the urgency of the problem of implementing a competency-based approach to education and the main objectives of state educational policy, which requires quality control of professional competence of teachers. Its essence and structure, as well as the role of qualities are considered. The results of the analysis of monitoring the professional competence of teachers, which was conducted in the process of questioning students of the National University of Civil Defense of Ukraine, are determined. Students assessed the qualities of teachers that are important for successful activities and the level of their readiness for teaching. Students' satisfaction with organizational aspects of the educational process is also analyzed. It is shown that the modern criteria for assessing the teacher's performance, which are applied to the recognition of qualifications, are not exhaustive and allow to assess his professional competence only in terms of his formal achievements. The study found that assessing the quality of teachers with the help of students is a necessary link in the overall system of monitoring the quality of higher education. It is proposed to recognize such a system of evaluation of research and teaching staff by students at the level of one of the tools for quality control of higher education.
Тhe article identifies the urgency of the problem of implementing a competency-based approach to education and the main objectives of state educational policy, which requires quality control of professional competence of teachers. Its essence and structure, as well as the role of qualities are considered. The results of the analysis of monitoring the professional competence of teachers, which was conducted in the process of questioning students of the National University of Civil Defense of Ukraine, are determined. Students assessed the qualities of teachers that are important for successful activities and the level of their readiness for teaching. Students' satisfaction with organizational aspects of the educational process is also analyzed. It is shown that the modern criteria for assessing the teacher's performance, which are applied to the recognition of qualifications, are not exhaustive and allow to assess his professional competence only in terms of his formal achievements. The study found that assessing the quality of teachers with the help of students is a necessary link in the overall system of monitoring the quality of higher education. It is proposed to recognize such a system of evaluation of research and teaching staff by students at the level of one of the tools for quality control of higher education.
Опис
Ключові слова
досвід, успішна діяльність, моніторинг, навчальний процес, experience, successful activity, monitoring, educational process
Бібліографічний опис
Романовський О. Г. Досвід проведення моніторингу професійної компетентності педагога за допомогою студентів як один з способів її оцінки / О. Г. Романовський, В. Є. Михайличенко, Я. Опанасенко // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2020. – № 2. – С. 45-55.