Особенности гендерной стереотипизации в Интернете
Дата
2009
Автори
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Таврический национальный университет им. В. И. Вернадского
Анотація
В статье анализируется проблема гендерной стереотипизации в условиях новых информационных технологий. Проведенное исследование через сеть Интернет украинских студентов на базе виртуального дистанционного класса показало, что стереотипные представления, бытующие о мужчинах и женщинах в Интернете достаточно далеки от тех, которые были получены от украинских студенток. Так, для них как мужской, так и женский образ в сети видится достаточно активным, положительно оцениваемым и прагматически ориентированным: сеть Интернет выступает как инструмент общения, а также поиска необходимой информации о работе и учебе. При этом именно для женщин глобальная паутина используется, прежде всего, как пространство для общения. Были получены различия связанные с оценкой активности человека в сети Интернет: студентами она гораздо негативнее оценивается, нежели студентками.
The article enlightens the gender stereotyping issues on the Net. The research through e-learning shows that typical gender stereotypes about male and female virtual images differ greatly from the Ukrainian students’ images of femininity and masculinity on the web. Both males and females on the Net are perceived as active, positive-rendered, and pragmatic-orientated actors. First of all the Net is used both for males and females as a tool for communication and socialization and they use the Internet to seek all needed information about learning, career and job. Additionally namely females use the Net primarily for communication. Thus the research reveals that male and female virtual images differ and this differentiation is not colored the same for males and females. Men render Internet activities more negatively than women. Also one can argue about a high speed of stereotypes' changes on the Net and a big clash between naïve and societal consciousness initiated also on the web and by the web.
The article enlightens the gender stereotyping issues on the Net. The research through e-learning shows that typical gender stereotypes about male and female virtual images differ greatly from the Ukrainian students’ images of femininity and masculinity on the web. Both males and females on the Net are perceived as active, positive-rendered, and pragmatic-orientated actors. First of all the Net is used both for males and females as a tool for communication and socialization and they use the Internet to seek all needed information about learning, career and job. Additionally namely females use the Net primarily for communication. Thus the research reveals that male and female virtual images differ and this differentiation is not colored the same for males and females. Men render Internet activities more negatively than women. Also one can argue about a high speed of stereotypes' changes on the Net and a big clash between naïve and societal consciousness initiated also on the web and by the web.
Опис
Ключові слова
социальный стереотип, гендерный стереотип, методика свободных ассоциаций, языковое сознание, social stereotypes, gender stereotypes, free association test
Бібліографічний опис
Горошко Е. И. Особенности гендерной стереотипизации в Интернете / Е. И. Горошко // Ученые записки Таврического национального университета им. В. И. Вернадского. Cер. : Философия, культурология, политология, социология. – 2009. – Т. 22 (61), № 1. – С. 49-60.