Відповідальність суб’єктів публічного управління за якість вищої освіти в контексті експертних оцінок студентів вітчизняних ЗВО
Дата
2020
DOI
doi.org/10.20998/2227-6890.2020.1.06
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Постановка проблеми. Зумовлений об’єктивними процесами розвитку громадянського суспільства в Україні перегляд місця та ролі держави у забезпеченні функціонування та розвитку більшості з суспільних сфер, потребує на обґрунтування компетенції держави майже за кожним з напрямів суспільного життя. Вища освіта, як складова соціальної сфери суспільства та одна з основних детермінант забезпечення його розвитку, не є виключенням у вирішенні питання уточнення рівня відповідальності держави у реалізації нею своїх освітніх функцій. Актуалізація питань університетської автономії та академічної свободи вимагає використання інститутом держави такої моделі взаємодії з університетською інституцією, за якою якість освітньої діяльності останньої, рівно як і якість вищої освіти в цілому, будуть відповідати очікуванням студентів та задовольняти запити ринку праці. Обґрунтування змісту такої моделі неможливо уявити без з’ясування думки здобувачів вищої освіти щодо рівня відповідальності суб’єктів публічного управління за якість вищої освіти. Формулювання цілей статті. За результатами аналізу думки студентів вітчизняних закладів вищої освіти визначити рівень відповідальності суб’єктів публічного управління за якість вищої освіти, а також запропонувати напрями вдосконалення змісту окремих з механізмів державного управління
розвитком сфери вищої освіти. Виклад основного матеріалу дослідження. Відповідно до програмних заходів авторського позагрантового проєкту «Оцінка якості вищої освіти» було проведено опитування (анкетування) 563 респондентів. За результатами аналізу відповідей респондентів було визначено їх думку щодо рівня відповідальності окремих з суб’єктів забезпечення якості вищої освіти. Розподіл
відповідної за змістом відповідальності має такий вигляд: заклад вищої освіти – 28%; студенти – 20%; органи публічного управління – 19%; суспільство – 17%; роботодавці – 16%. Під час вибірково проведених інтерв’ю з деякими з студентів було встановлено факт умовного ототожнення ними інститутів держави та суспільства, а отже рівень їх відповідальності, у межах саме цього дослідження, повинен розглядатися у їх діалектичній єдності. Сумарний рівень відповідальності органів публічного управління та суспільства дорівнює 36%, що надає нам право ідентифікувати їх суб’єктів на рівні основних акторів забезпечення якості вищої освіти. Висновки з даного дослідження. За результатами аналізу відповідей респондентів було запропоновано переглянути зміст: окремих норм Положення про галузеві експертні ради Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, за напрямом підвищення рівня представництва держави у їх складі; парадигми взаємодії університетської інституції та інституту держави за напрямом зміни партнерського статусу останнього на статус основного суб’єкту управління розвитком сфери вищої освіти. Таке підсилення ролі держави у забезпеченні якості вищої освіти не лише відповідатиме очікуванням безпосередніх учасників навчально-виховної комунікації, а і підвищить рівень ефективності виконання закладами вищої освіти існуючого на цей час державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою.
Problem setting. The review of the place and role of the state in providing functioning and development of most of the public spheres, resulting from to the objective processes of civil society development in Ukraine, requires justification of the competence of the state in almost every direction of public life. Higher education, being a component of the society's social sphere and one of the main determinants of its development, is not an exception in the process of solving the issue of clarifying the level of the state's responsibility in the implementation of its educational functions. The actualization of the issues concerning the University's autonomy and academic freedom requires the state institute to use such a model of interaction with the University institution, according to which the quality of educational activity of the university institution, as well as the quality of higher education in general, will meet the expectations of students and conform to the labour market demands. The justification of the content of such a model is impossible to imagine without figuring out the opinion of applicants for higher education on the level of responsibility of the subjects of public administration for the quality of higher education. Paper objective. To determine the level of responsibility of subjects of public control for the quality of higher education and also to propose ways to improve the context of the individual mechanisms of public administration ove r the higher education development, according to the results of the analysis of opinions of the students from domestic higher education institutions. Paper main body. According to the program activities of the author's post-grant project "Assessment of the higher education quality ", there was held a survey (questionnaire) of 563 respondents. According to the results of the analysis of the respondents ' answers, their opinion regarding the level of responsibility of individual subjects of ensuring the of higher education quality was determined. The division of the corresponding in content responsibility follows as: institution of higher education – 28%; student – 20%; authorities of public administration – 19%; society – 17%; employers – 16%. During selectively conducted interviews with some of the students, there was established a fact of conditional rejection of the state and society institutions, and therefore the level of their responsibility, within the framework of this research, should be considered within their dialectical unity. The total level of responsibility of public authorities and society is 36%, that gives us the right to identify their subjects at the level of the main actors in ensuring the higher education quality. Conclusions of the research. Due to the results of the analysis of the respondents' answers it was advised to review the content of the: individual regulations of the Regulations on sphere expert councils of the National Agency for Higher Education Quality Assurance, in the way to increase the level of state's representative within its composition; the paradigm of interaction between University institutions and the Institute of state on the direction to change of partnership status to the status of the main subject of management of higher education development. Such a strengthening of the state's role in providing the higher education quality will not only to conform the expectations of the direct participants in the educational communication and increase the level of efficiency of fulfilment by the institutions of higher education of the presently existing state order for training specialists with higher education.
Problem setting. The review of the place and role of the state in providing functioning and development of most of the public spheres, resulting from to the objective processes of civil society development in Ukraine, requires justification of the competence of the state in almost every direction of public life. Higher education, being a component of the society's social sphere and one of the main determinants of its development, is not an exception in the process of solving the issue of clarifying the level of the state's responsibility in the implementation of its educational functions. The actualization of the issues concerning the University's autonomy and academic freedom requires the state institute to use such a model of interaction with the University institution, according to which the quality of educational activity of the university institution, as well as the quality of higher education in general, will meet the expectations of students and conform to the labour market demands. The justification of the content of such a model is impossible to imagine without figuring out the opinion of applicants for higher education on the level of responsibility of the subjects of public administration for the quality of higher education. Paper objective. To determine the level of responsibility of subjects of public control for the quality of higher education and also to propose ways to improve the context of the individual mechanisms of public administration ove r the higher education development, according to the results of the analysis of opinions of the students from domestic higher education institutions. Paper main body. According to the program activities of the author's post-grant project "Assessment of the higher education quality ", there was held a survey (questionnaire) of 563 respondents. According to the results of the analysis of the respondents ' answers, their opinion regarding the level of responsibility of individual subjects of ensuring the of higher education quality was determined. The division of the corresponding in content responsibility follows as: institution of higher education – 28%; student – 20%; authorities of public administration – 19%; society – 17%; employers – 16%. During selectively conducted interviews with some of the students, there was established a fact of conditional rejection of the state and society institutions, and therefore the level of their responsibility, within the framework of this research, should be considered within their dialectical unity. The total level of responsibility of public authorities and society is 36%, that gives us the right to identify their subjects at the level of the main actors in ensuring the higher education quality. Conclusions of the research. Due to the results of the analysis of the respondents' answers it was advised to review the content of the: individual regulations of the Regulations on sphere expert councils of the National Agency for Higher Education Quality Assurance, in the way to increase the level of state's representative within its composition; the paradigm of interaction between University institutions and the Institute of state on the direction to change of partnership status to the status of the main subject of management of higher education development. Such a strengthening of the state's role in providing the higher education quality will not only to conform the expectations of the direct participants in the educational communication and increase the level of efficiency of fulfilment by the institutions of higher education of the presently existing state order for training specialists with higher education.
Опис
Ключові слова
державне управління забезпеченням якості вищої освіти, public administration over the providing of the higher education quality
Бібліографічний опис
Мороз С. А. Відповідальність суб’єктів публічного управління за якість вищої освіти в контексті експертних оцінок студентів вітчизняних ЗВО / С. А. Мороз, В. М. Мороз // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Актуальні проблеми розвитку українського суспільства = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Actual problems of Ukrainian society development : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2020. – № 1. – С. 35-42.