Стресостійкість та копінг-стратегії поведінки студентів під час освітнього процесу у закладах вищої освіти
Loading...
Date
Authors
item.page.orcid
item.page.doi
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Abstract
У статті розглянуто основні підходи щодо проблеми стресостійкості студентів у закладах вищої освіти України. Визначено, що ряд науковців розглядають стресостійкість як властивість особистості, яка визначає ефективну її діяльність, а інші, як когнітивно обумовлені механізми подолання стресу. Зазначається, що у психологічній науці існують й інші погляди на стресостійкість особистості, але при досліджені стресостійкості студентів у освітньому процесі закладу вищої освіти доцільно використовувати вищевказані підходи. Проведені дослідження дають підстави стверджувати, що більшість студентів мають низький рівень психологічного стресу, нервово-психічної напруги та середній, високий рівні життєстійкості. Основними копінг-стратегіями поведінки студентів у ситуаціях стресу є “конфронтаційний копінг”, “уникнення”, “самоконтроль” та “планування рішення проблеми”.
The article considers the main approaches to the problem of stress resistance of students in higher education institutions of Ukraine. It is determined that a number of scientists consider stress resistance as a property of the individual that determines its effective activity, and others as cognitively conditioned mechanisms for overcoming stress. It is noted that in psychological science there are other views on the stress resistance of the individual, but when studying the stress resistance of students in the educational process of higher education, it is advisable to use the above approaches. Studies suggest that most students have low levels of psychological stress, mental stress and medium, high levels of resilience. The main coping strategies of students’ behavior in stressful situations are “confrontational coping”, “avoidance”, “self-control” and “problem solving planning”.
The article considers the main approaches to the problem of stress resistance of students in higher education institutions of Ukraine. It is determined that a number of scientists consider stress resistance as a property of the individual that determines its effective activity, and others as cognitively conditioned mechanisms for overcoming stress. It is noted that in psychological science there are other views on the stress resistance of the individual, but when studying the stress resistance of students in the educational process of higher education, it is advisable to use the above approaches. Studies suggest that most students have low levels of psychological stress, mental stress and medium, high levels of resilience. The main coping strategies of students’ behavior in stressful situations are “confrontational coping”, “avoidance”, “self-control” and “problem solving planning”.
Description
Keywords
Citation
Черкашин А. І. Стресостійкість та копінг-стратегії поведінки студентів під час освітнього процесу у закладах вищої освіти / А. І. Черкашин // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2021. – № 1. – С. 98-107.