Публікація: Цифровий маркетинг як середовище інтерактивних технологій digital реклами
Дата
2020
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Видавничий дім "Інжек"
Анотація
Метою статті є дослідження цифрового маркетингу як середовища для розвитку digital реклами. Розглянуто основні канали цифрового маркетингу, їх інструменти, особливості та тренди сьогодення. Деталізовано, що сприйняття споживачами каналів та інструментів маркетингових комунікацій у digital середовищі залежить від віку користувачів, що підтверджується теорією поколінь X, Y і Z. Визначено, що об’єм digital реклами комунікаційного ринку України протягом 2019 р. зріс на 34%, а, за даними Всеукраїнської рекламної коаліції (ВРК), прогноз зростання у 2020 р. складе 31%. Наведено результати дослідження ВРК Advertiser’s Choice (Вибір рекламодавця), за якими складено перелік 10 кращих українських комунікаційних агентств та медіа-агентств. Проведено соціологічні дослідження користувачів цифрового маркетингу вікової категорії покоління X (35–55 років) щодо їх переваг стосовно digital реклами. При цьому встановлено, що 90% респондентів відчувають перевантаження від кількості реклами; їх лояльність до таких каналів її розповсюдження, як комп’ютери та планшети, цифрове TV, інтерактивні екрани та термінали самообслуговування, достатньо висока (8–9 балів), однак ці канали не користуються достатньою довірою у споживачів (5, 6, 6, 7 балів відповідно). Визначено, що 65% респондентів позитивно ставляться до перегляду брендованого контенту, 93% з них готові до перегляду контенту зі згадуванням знаменитостей. Однак приділяти увагу статтям (великим за обсягом), навіть з такими інтерактивними елементами, як зображення, відео, цитати та інфографіка, готові лише 48%. Зроблено висновок про те, що цифровий маркетинг виступає основним напрямком розвитку маркетингу в умовах інформатизації суспільства. Цифрові канали забезпечують ефективність поширення інформації та стають живильним середовищем для розвитку інтерактивних технологій digital реклами.
The article is aimed at researching the digital marketing as an environment for the development of digital advertising. The main channels of digital marketing, their instruments, features and trends of contemporaneity are considered. It is detailed that the consumers’ perception of the channels and instruments of marketing communications in the digital environment depends on the age of users, as evidenced by the theory of generations X, Y and Z. It is determined that the volume of digital advertising in the communication market of Ukraine during 2019 has grown by 34%, and, according to the All-Ukrainian Advertising Coalition (AAC), the forecasted growth will amount to 31% in 2020. The results of the AAC Advertiser’s Choice study, resulting in a list of the top 10 Ukrainian communication agencies and media agencies, are presented. Sociological studies on the users of digital marketing of the age category of the generation X (35–55 years) regarding their digital advertising preferences are carried out. It is determined that 90% of respondents experience overload from the amount of advertising; their loyalty to distribution channels such as computers and tablets, digital TV, interactive screens and self-service terminals is quite high (8-9 points), but these channels do not enjoy sufficient trust among consumers (5, 6, 6, 7 points respectively). It is defined that 65% of respondents are positive about viewing the branded content, 93% of them are ready to view content with the mention of celebrities. However, only 48% are ready to pay attention to articles (large in volume), even with such interactive elements as images, videos, quotes and infographics. It is concluded that digital marketing is the main focus of marketing development in the context of informatization of society. Digital channels provide the efficiency of information dissemination and become a breeding ground for the development of interactive digital advertising technologies.
The article is aimed at researching the digital marketing as an environment for the development of digital advertising. The main channels of digital marketing, their instruments, features and trends of contemporaneity are considered. It is detailed that the consumers’ perception of the channels and instruments of marketing communications in the digital environment depends on the age of users, as evidenced by the theory of generations X, Y and Z. It is determined that the volume of digital advertising in the communication market of Ukraine during 2019 has grown by 34%, and, according to the All-Ukrainian Advertising Coalition (AAC), the forecasted growth will amount to 31% in 2020. The results of the AAC Advertiser’s Choice study, resulting in a list of the top 10 Ukrainian communication agencies and media agencies, are presented. Sociological studies on the users of digital marketing of the age category of the generation X (35–55 years) regarding their digital advertising preferences are carried out. It is determined that 90% of respondents experience overload from the amount of advertising; their loyalty to distribution channels such as computers and tablets, digital TV, interactive screens and self-service terminals is quite high (8-9 points), but these channels do not enjoy sufficient trust among consumers (5, 6, 6, 7 points respectively). It is defined that 65% of respondents are positive about viewing the branded content, 93% of them are ready to view content with the mention of celebrities. However, only 48% are ready to pay attention to articles (large in volume), even with such interactive elements as images, videos, quotes and infographics. It is concluded that digital marketing is the main focus of marketing development in the context of informatization of society. Digital channels provide the efficiency of information dissemination and become a breeding ground for the development of interactive digital advertising technologies.
Опис
Ключові слова
Інтернет, цифрові канали, рекламні послуги, брендований контент, маркетингові комунікації, медійні агентства, digital marketing, Internet, digital channels, digital advertising, content
Бібліографічний опис
Мірошник М. В. Цифровий маркетинг як середовище інтерактивних технологій digital реклами / М. В. Мірошник, Л. О. Стрюк, Д. О. Копица // Бізнес інформ = Business inform. – 2020. – № 5. – С. 503-510.