Соціокультурні детермінанти розвитку освіти та викладацької майстерності у Стародавній Греції в елліністичний та римський періоди

Ескіз

Дата

2019

ORCID

DOI

doi.org/10.31474/2077-6780-2019-1-78-89

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Назва журналу

Номер ISSN

Назва тому

Видавець

Донецький національний технічний університет

Анотація

Позитивними факторами розвитку освіти та викладацької майстерності у Стародавній Греції були визнання греками цінності освіти, а також, певною мірою, розселення греків. Негативними факторами, що впливали й на систему освіти, були втрата Грецією своєї незалежності, економічний занепад, а також втрата населенням позитивної віри в свої власні сили для досягнення успіху, зменшення особистісних свобод. Найбільш значущими є втрата ідеалу різносторонності грецької освіти, а також розквіт релігійного світосприйняття та згасання раціонального, наукового мислення.
The analysis of education development in historical retrospective is a topical problem in pedagogy theory and practice for it enables the study of the available experience, outlining certain tendencies and regularities in forming, evolvement, and decline of education systems in different epochs. The Ancient Greece education system of Hellenic and Roman periods preserves the settled forms of primary secondary, and higher education shaped in the classical period. The education gets quantitative development through geographic encompassing of Mediterranean states, while simultaneously the state of stagnation in education system, caused by the crisis in Greek culture, entailed negative consequences for intellectual life, and finally led to its decline. When creative sources in mathematics, astronomy, physics, and philosophy dry out, this tells on quality of education and it loses the inspiration for contents renewing, for perfection. Dispersing of Greeks had contradictory consequences: spreading of education on the one hand, and “brains emigration” from Hellada on the other hand. The positive factor that contributed to the spread of education, traditions of “obligatoriness” of education for young people was the feeling of great esteem to education, Greeks’ aspiration for knowledge, recognition of the value of education and intellectual work by broad strata of population. The negative factors of gradual decline were both political-and-economic (the loss of independence by Greece together with political freedoms and democratic form of government; internal and external wars; class struggle; decrease in the level of life and poverty) and psychological aspects (loss of positive belief in their strengths and diminishing personal freedoms). The most significant negative factors were the prevalence of verbosity in the education contents, decline in studying music, gymnastics, and sciences by young people (that is, the loss of the ideal of versatility of Greek education for the populace; emergence of narrow specialization in sports, music, sciences), as well as boom in religious perception of the world and decline in scientific thinking.

Опис

Ключові слова

соціокультурні детермінанти, розвиток освіти, викладацька майстерність, Стародавня Греція, освіта у Стародавній Греції, socio-cultural determinants, education development, teaching skills, Ancient Greece, education in Ancient Greece

Бібліографічний опис

Резнік С. М. Cоціокультурні детермінанти розвитку освіти та викладацької майстерності у Стародавній Греції в елліністичний та римський періоди / С. М. Резнік // Наукові праці ДонНТУ : всеукр. наук. зб. Сер. : Педагогіка, психологія і соціологія. – Покровськ : ДВНЗ ДонНТУ, 2019. – № 1 (24). – С. 78-89.

Підтвердження

Рецензія

Додано до

Згадується в