Організація самостійної роботи студентів при навчанні іноземній мові з використанням ресурсів соціальної мережі Твіттер
Дата
2022
Автори
DOI
doi.org/10.24919/2308-4863/50-59
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Видавничий дім "Гельветика"
Анотація
Стаття присвячена аналізу використання ресурсів соціальної мережі Твіттер у процесі навчання іноземним мовам. Метою статті є аналіз основних переваг Твіттера при організації самостійної роботи студентів, спрямованої на формування у учнів іншомовної комунікативної компетенції – оволодіння основними видами мовленнєвої діяльності в усній (аудіювання та говоріння) і письмовій (читання та письмо) формах. З метою упорядкування результатів наукового дослідження, їх аналізу, осмислення та інтерпретації досліджуваного матеріалу в роботі були використані наступні методи: методи аналізу інформації, синтезу, узагальнення даних та описовий метод. Результати. Зростанню популярності соціальної мережі Твіттер сприяють такі його характеристики, як високий рівень оперативності та інтерактивності; наявність зручної пошукової системи; можливість адресувати повідомлення як групі осіб, так і відкритій аудиторії; можливість спілкування в синхронному і в асинхронному режимі та ін. Твіттер дає можливість перенести процес навчання за межі аудиторії та стати важливим інструментом для організації самостійної роботи студентів. Він може бути використаний в освітньому процесі насамперед для формування навичок читання, письма та аудіювання, оскільки комунікація в ньому має переважно письмовий характер. Функції Твіттера дають можливість давати різноманітні завдання на закріплення навчального матеріалу (підготовка доповідей, створення відеороликів, проходження тестів з пройденого матеріалу та ін.), пройденого в рамках аудиторних занять. Виконання поставлених завдань передбачає пошук автентичної інформації, перегляд відео, прослуховування аудіофайлів, написання повідомлень іноземною мовою, спілкування з носіями мови. Дані види роботи дозволяють студентам практикувати монологічну та діалогічну мову в письмовій та усній формах іноземною мовою; усунути деякі бар'єри, які можуть виникати під час особистого спілкування і таким чином підвищити мотивацію до вивчення мови; реалізовувати особистісно-орієнтоване навчання. Мікроблогінг Твіттер є важливим інструментом саморозвитку та самоосвіти учнів, інструментом реалізації групового фактора. Оскільки володіння іноземною мовою є важливою складовою сучасного спеціаліста, великий інтерес становить використання Твіттера та інших соціальних мереж у формуванні професійних комунікативних навичок, що визначає перспективи подальших досліджень.
The article deals with the analysis of the use of Twitter resources when teaching foreign languages. The purpose of the article is to analyze the main advantages of Twitter in organizing students` individual work aimed at forming their communicative competence in foreign languages – mastering the main types of speech activity in oral (listening and speaking) and written (reading and writing) forms. In order to organize the results of the research, their analysis, and interpretation of the material studied, information analysis, synthesis, descriptive, and data generalization methods were used. Results. The growing popularity of Twitter is facilitated by such characteristics as a high level of interactivity, ability to address messages to both a group of people and open audience; communication in both synchronous and asynchronous mode, etc. Twitter provides an opportunity to move the learning process beyond the classroom and become an important tool for organizing students` independent work. It can be used in education primarily to develop reading, writing, and listening skills, as communication on Twitter is predominantly in a written form. Twitter functions allow giving a variety of tasks to consolidate the material (preparation of reports, creating videos, having tests, etc.) studied in the classroom. Performing the tasks involves searching for authentic information, watching videos, listening to audio files, writing messages in a foreign language, communicating with native speakers. These types of work allow practicing monologs and dialogues in written and oral forms, eliminating some barriers that can arise during personal communication and thus increasing motivation to learning the language, implementing personality-centered education. Microblogging Twitter is an important tool for students` self-development and self-education, a tool for implementing the group factor. As knowledge of a foreign language is an important component of a modern specialist education, it is of great interest to use Twitter and other social networks when forming professional communication skills, which determines the prospects for further research.
The article deals with the analysis of the use of Twitter resources when teaching foreign languages. The purpose of the article is to analyze the main advantages of Twitter in organizing students` individual work aimed at forming their communicative competence in foreign languages – mastering the main types of speech activity in oral (listening and speaking) and written (reading and writing) forms. In order to organize the results of the research, their analysis, and interpretation of the material studied, information analysis, synthesis, descriptive, and data generalization methods were used. Results. The growing popularity of Twitter is facilitated by such characteristics as a high level of interactivity, ability to address messages to both a group of people and open audience; communication in both synchronous and asynchronous mode, etc. Twitter provides an opportunity to move the learning process beyond the classroom and become an important tool for organizing students` independent work. It can be used in education primarily to develop reading, writing, and listening skills, as communication on Twitter is predominantly in a written form. Twitter functions allow giving a variety of tasks to consolidate the material (preparation of reports, creating videos, having tests, etc.) studied in the classroom. Performing the tasks involves searching for authentic information, watching videos, listening to audio files, writing messages in a foreign language, communicating with native speakers. These types of work allow practicing monologs and dialogues in written and oral forms, eliminating some barriers that can arise during personal communication and thus increasing motivation to learning the language, implementing personality-centered education. Microblogging Twitter is an important tool for students` self-development and self-education, a tool for implementing the group factor. As knowledge of a foreign language is an important component of a modern specialist education, it is of great interest to use Twitter and other social networks when forming professional communication skills, which determines the prospects for further research.
Опис
Ключові слова
освітній процес, індивідуальна робота, Твіттер, іншомовна комунікативна компетенція, мовленнєва діяльність, educational process, individual work, Twitter, communicative competence in foreign languages, speech activity
Бібліографічний опис
Полякова Т. Організація самостійної роботи студентів при навчанні іноземній мові з використанням ресурсів соціальної мережі Твіттер / Т. Полякова // Актуальнi питання гуманiтарних наук : міжвуз. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогоб. держ. педагог. ун-ту iм. Iвана Франка = Humanities science current issues : interuniversity coll. of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University young sci. res. papers / ред. кол.: М. П. Пантюк [та ін.]. – Дрогобич : Гельветика, 2022. – Вип. 50. – С. 374-379.