Педагогіка фасилітації
Дата
2023
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Іванченко І. С.
Анотація
Розкрито загальні засади педагогіки, педагогіки фасилітації зокрема, доведено роль педагога-фасилітатора в освітньому середовищі, що полягає у володінні медіаційною, комунікативною компетентністю, високим рівнем педагогічної культути і такту, здатністю розв’язувати конфлікти в освітньому середовищі, спрямуванні потенціалу учасників освітнього процесу на досягнення успіху у навчанні. Найважливішими передумовами
здійснення цього процесу є осбистісно-орієнтований підхід у навчанні, висока педагогічна майстерність, авторитет і позитивний імідж педагога-фасилітатора. Розв’язанням теоретичних і прикладних питань займається педагогіка фасилітації, що продукує знання про педагогіку фасилітації як специфічний вид педагогічної діяльності. Для студентів галузі знань «Психологія», спеціальності 053 Психологія всіх форм навчання.
The general foundations of pedagogy and facilitation pedagogy are laid out, in particular the role of the facilitator-pedagogue in the education environment is highlighted along with the needed facilitator-teacher’s traits like mediation and communicative competence, high level of pedagogical culture and tactfulness, ability to solve conflicts in the education environment, directing students’ potential at achievement of success in learning. The most important preconditions for this process effectuation are the personality-oriented approach in teaching, high pedagogic skillfulness, authority, and a positive image of the facilitator-pedagogue. The pedagogy of facilitation deals with solving theoretical and applied issues, producing knowledge on facilitation pedagogy as a specific kind of pedagogic activity. Intended for students in “Psychology” branch of knowledge, specialty 053 Psychology of all forms of learning.
The general foundations of pedagogy and facilitation pedagogy are laid out, in particular the role of the facilitator-pedagogue in the education environment is highlighted along with the needed facilitator-teacher’s traits like mediation and communicative competence, high level of pedagogical culture and tactfulness, ability to solve conflicts in the education environment, directing students’ potential at achievement of success in learning. The most important preconditions for this process effectuation are the personality-oriented approach in teaching, high pedagogic skillfulness, authority, and a positive image of the facilitator-pedagogue. The pedagogy of facilitation deals with solving theoretical and applied issues, producing knowledge on facilitation pedagogy as a specific kind of pedagogic activity. Intended for students in “Psychology” branch of knowledge, specialty 053 Psychology of all forms of learning.
Опис
Ключові слова
навчально-методичний посібник, педагогічна культура, навчальний процес, етикет, імідж, педагогічна тактовність, медіаційна компетентність, pedagogue's activity, pedagogical tactfulness, mediation competence, etiquette, the image
Бібліографічний опис
Педагогіка фасилітації : навч.-метод. посібник / О. Г. Романовський [та ін.] ; Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – Харків : ФОП Іванченко І. С., 2023. – 150 с. – Англ. мовою.