Конкурентоспроможність та інноваційний розвиток підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу
Дата
2022
DOI
doi.org/10.32680/2409-9260-2022-11-12-300-301-110-122
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний економічний університет
Анотація
У статті висвітлено питання сучасного стану та тенденцій розвитку підприємств індустрії гостинності. Мета дослідження полягає у розробці стратегічних напрямів підвищення конкурентоспроможності та інноваційного розвитку підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу в умовах сучасних соціально-економічних трансформацій та викликів. В умовах сучасних соціально-економічних трансформацій особливої важливості та значущості набуває розробка ефективних підходів щодо формування та нарощування конкурентних переваг підприємствами індустрії гостинності та туризму з урахуванням тенденцій розвитку світової економіки, що дозволить у майбутньому успішно протистояти конкуренції на міжнародному ринку. З використанням принципів системного підходу, методики узагальнення та критичного аналізу доведено, що розвиток індустрії гостинності як один із найбільш соціально важливих складників сфери послуг у сучасних кризових умовах надає змогу згладити нерівномірності функціонування економічних систем різних рівнів та забезпечити швидке відновлення їх у післякризових умовах. Конкурентоспроможність підприємств індустрії гостинності та в цілому туристичного бізнесу визначається як багатовимірна характеристика, яка відображає здатність підприємства та бізнесу як системи динамічно реагувати на зміни ринкової ситуації, щоб підтримувати домінування над іншими суб'єктами господарювання. Обґрунтовано, що підвищення конкурентоспроможності готельно-ресторанного та туристичного продукту можна досягти впровадженням інноваційних гостинних послуг та технологій обслуговування. За результатом проведеного дослідження зроблено висновки, що одним з найважливіших напрямків формування стратегічних конкурентних переваг в готельно-ресторанному та туристичному бізнесі є надання послуг вищої якості порівняно з конкурентними аналогами. Для посилення конкурентних переваг індустрії гостинності важливим є вироблення організаційних схем реалізації регіональної політики в цій сфері щодо готельно-ресторанних та туристичних підприємств.
The article covers the current state and development trends of hospitality industry enterprises. The purpose of the study is to develop strategic directions for increasing competitiveness and innovative development of hotel-restaurant and tourist business enterprises in the conditions of modern socio-economic transformations and challenges. In the conditions of modern socio-economic transformations, the development of effective approaches to the formation and increase of competitive advantages by enterprises of the hospitality and tourism industry, taking into account the trends of the development of the world economy, is gaining special importance and significance, which will allow them to successfully face competition on the international market in the future. Using the principles of the system approach, the method of generalization and critical analysis, it has been proven that the development of the hospitality industry as one of the most socially important components of the service sector in modern crisis conditions makes it possible to smooth out the uneven functioning of economic systems at various levels and ensure their rapid recovery in post-crisis conditions. The competitiveness of enterprises in the hospitality industry and tourism business as a whole is a multi-vector characteristic that reflects the ability of the enterprise and business as a system to dynamically respond to changes in the market situation in order to maintain dominance over other business entities. It is substantiated that increasing the competitiveness of the hotel-restaurant and tourist product can be achieved by the introduction of innovative hospitality services and service technologies. Based on the results of the conducted research, it was concluded that one of the most important directions for the formation of strategic competitive advantages in the hotel-restaurant and tourism business is the provision of higher quality services compared to competitive counterparts. In order to strengthen the competitive advantages of the hospitality industry, it is important to develop organizational schemes for the implementation of regional policy in this area in relation to hotel, restaurant and tourist enterprises.
The article covers the current state and development trends of hospitality industry enterprises. The purpose of the study is to develop strategic directions for increasing competitiveness and innovative development of hotel-restaurant and tourist business enterprises in the conditions of modern socio-economic transformations and challenges. In the conditions of modern socio-economic transformations, the development of effective approaches to the formation and increase of competitive advantages by enterprises of the hospitality and tourism industry, taking into account the trends of the development of the world economy, is gaining special importance and significance, which will allow them to successfully face competition on the international market in the future. Using the principles of the system approach, the method of generalization and critical analysis, it has been proven that the development of the hospitality industry as one of the most socially important components of the service sector in modern crisis conditions makes it possible to smooth out the uneven functioning of economic systems at various levels and ensure their rapid recovery in post-crisis conditions. The competitiveness of enterprises in the hospitality industry and tourism business as a whole is a multi-vector characteristic that reflects the ability of the enterprise and business as a system to dynamically respond to changes in the market situation in order to maintain dominance over other business entities. It is substantiated that increasing the competitiveness of the hotel-restaurant and tourist product can be achieved by the introduction of innovative hospitality services and service technologies. Based on the results of the conducted research, it was concluded that one of the most important directions for the formation of strategic competitive advantages in the hotel-restaurant and tourism business is the provision of higher quality services compared to competitive counterparts. In order to strengthen the competitive advantages of the hospitality industry, it is important to develop organizational schemes for the implementation of regional policy in this area in relation to hotel, restaurant and tourist enterprises.
Опис
Ключові слова
конкурентоспроможність, інноваційний розвиток, готельно-ресторанний бізнес, туристичний бізнес, індустрія гостинності., innovative development, competitiveness, hotel and restaurant business, tourist business, hospitality industry
Бібліографічний опис
Носирєв О. О. Конкурентоспроможність та інноваційний розвиток підприємств готельно-ресторанного і туристичного бізнесу / О. О. Носирєв // Науковий вісник Одеського національного економічного університету : зб. наук. пр. / гол. ред. В. В. Коваленко. – 2022. – № 11-12 (300-301). – С. 110-122.