Запровадження системи управління якістю на промисловому підприємстві: проблеми та ризики
Дата
2020
DOI
https://doi.org/10.32983/2222-0712-2020-4-177-186
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
ФОП Лібуркіна Л. М.
Анотація
Метою статті є обґрунтування раціонального плану проєктування й запровадження системи управління якістю (СУЯ) на типовому вітчизняному промисловому підприємстві: від передпроєктної фази до отримання сертифіката відповідності; висвітлення проблем, які виникають при впровадженні СУЯ, а також формулювання обґрунтованих рекомендацій щодо їх розв’язання. Запровадження СУЯ розглядається як проєкт з відповідними стадіями: ініціації – прийняття рішення про запровадження СУЯ та призначення менеджера проєкту і робочої групи; планування – навчання робочої групи, визначення місії, бачення, політики у сфері якості компанії та розробки структури процесів СУЯ; реалізації – розробки й видання документів СУЯ та циклу передсертифікаційних внутрішніх аудитів; завершення ? впровадження всіх розроблених документованих процедур та одержання сертифіката відповідності вимогам стандарту ISO 9001. Наведено стадії проєкту, їх послідовність, прогнозна тривалість і розподіл відповідальності між задіяними особами. Розглянуто можливі проблеми, що виникають на різних стадіях такого проєкту, а саме: конфлікт структури процесів СУЯ з наявною організаційною структурою, уніфікація термінів у структурі процесів СУЯ внаслідок існуючої термінології внутрішньої документації, відсутність або нечітке формулювання показників результативності, складнощі з формуванням системи документації. Серед причин виникнення вказаних проблем виділено відсутність мотивації, непрофесіоналізм та/або брак часу розробників, намагання підлаштовуватись під існуючу систему, невідповідність фактичних цілей керівника організації задекларованим. Області виникнення проблем запропоновано розділити на три групи: з боку осіб-виконавців (особистісні), з боку системи (системні) та з боку керівництва компанії (адміністративні або лідерські). Запропоновано низку заходів з усунення чи мінімізації ризиків виникнення проблем при запровадженні СУЯ та визначено розподіл сфер відповідальності за організацію означених заходів.
The purpose of the article is to substantiate a sound plan to design and implement a quality management system (QMS) at a typical domestic industrial enterprise: from the pre-design phase to obtaining a conformity certificate; to highlight problems that arise during the implementation of QMS, and to suggest sound recommendations for their solution. The introduction of QMS is considered as a project with the appropriate stages: the initiation stage, which means making decision on introducing QMS and appointing the project manager and task group; the planning stage, which means training the task group, defining the mission, vision, and policy in the field of the company quality, and designing the structure of QMS processes; the implementation stage, which means creating and publishing QMS documents and those of the pre certification internal audit cycle; the completion stage, which means implementing all the documented procedures designed, and obtaining a certificate of their compliance with the requirements of ISO 9001 standart. The stages of such a project, their sequence, the estimated duration and distribution of responsibilities between the persons involved are offered. Possible problems arising at various stages of such a project are considered, namely: the conflict of QMS processes structure with the existing organizational set-up; unification of terms in the QMS processes structure due to the terminology already existing in the internal documentation; vague definition or lack of performance indicators; difficulties with the creation of the documentation system. Among the causes of these problems are: lack of motivation, unprofessionalism and / or lack of time among the developers, attempts to adapt to the existing system, the inconsistency of the actual goals of the organization head with the declared ones. It is recommended to divide the problem areas into three groups: by the performers (personal ones), by the system (systemic ones) and by the management of the company (administrative or leadership ones). A number of measures to eliminate or minimize the risks of problems arising during the introduction of QMS are suggested, and the responsibility areas as for taking these measures are determined.
The purpose of the article is to substantiate a sound plan to design and implement a quality management system (QMS) at a typical domestic industrial enterprise: from the pre-design phase to obtaining a conformity certificate; to highlight problems that arise during the implementation of QMS, and to suggest sound recommendations for their solution. The introduction of QMS is considered as a project with the appropriate stages: the initiation stage, which means making decision on introducing QMS and appointing the project manager and task group; the planning stage, which means training the task group, defining the mission, vision, and policy in the field of the company quality, and designing the structure of QMS processes; the implementation stage, which means creating and publishing QMS documents and those of the pre certification internal audit cycle; the completion stage, which means implementing all the documented procedures designed, and obtaining a certificate of their compliance with the requirements of ISO 9001 standart. The stages of such a project, their sequence, the estimated duration and distribution of responsibilities between the persons involved are offered. Possible problems arising at various stages of such a project are considered, namely: the conflict of QMS processes structure with the existing organizational set-up; unification of terms in the QMS processes structure due to the terminology already existing in the internal documentation; vague definition or lack of performance indicators; difficulties with the creation of the documentation system. Among the causes of these problems are: lack of motivation, unprofessionalism and / or lack of time among the developers, attempts to adapt to the existing system, the inconsistency of the actual goals of the organization head with the declared ones. It is recommended to divide the problem areas into three groups: by the performers (personal ones), by the system (systemic ones) and by the management of the company (administrative or leadership ones). A number of measures to eliminate or minimize the risks of problems arising during the introduction of QMS are suggested, and the responsibility areas as for taking these measures are determined.
Опис
Ключові слова
система управління якістю (СУЯ), проєкт запровадження СУЯ, стандарт ISO 9001, результативність СУЯ, ризики при запровадженні СУЯ, ISO 9001 standard, quality management system (QMS), QMS implementation project, QMS performance, risks in QMS implementation
Бібліографічний опис
Лебединець В. О. Запровадження системи управління якістю на промисловому підприємстві: проблеми та ризики / В. О. Лебединець, О. В. Прохоренко // Проблеми економіки. – 2020. – № 4 (46). – С. 177-186.