Художні функції службових слів у поетичному мовленні Ліни Костенко
Дата
2023
DOI
https://doi.org/10.34142/23127546.2023.59.02
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди
Анотація
У статті розглянуто спеціально не досліджені до цього часу художні функції такого класу морфологічних одиниць, як службові слова в поетичному мовленні Ліни Костенко. З’ясовано, що, крім автоматичного вибору службового слова, поетеса усвідомлено селекціонує їх з певною художньою метою. Це виявляється у виборі й «згущенні» на невеликому просторі тексту однакових одиниць, а також у повторах, зокрема на початку рядків, що охоплюють передусім сполучники й частки. Спостерігаються також випадки морфологічної відмінкової атракції за участі прийменника. Поширеною є багатосполучниковість, яка забезпечує ефект кінематографа або семантичне нагнітання емотивності поетичного тексту.
The topicality of studying the functioning of grammatical units in poetic speech is caused by the need for further in-depth study of poetic language in general and the speech of individual Ukrainian authors, given that poetry is one of the ways of developing language as a system of elements, which include, in particular, morphological units. All the more important for understanding the ways of the Ukrainian national language development is a comprehensive study of the idiostyle of such elite linguistic personalities as Lina Kostenko. The goal is to reveal the specifics of the poet’s conscious selection of function words and their influence on the realization of the poetic idea as evidence of Lina Kostenko’s individual creative style. The results of the research show that the most regular way of function words actualization in Lina Kostenko’s poetry is their choice, which is manifested in the selection and “condensation” of identical units in a limited space of the text, as well as in repetitions, in particular at the beginning of lines. This process involves primarily conjunctions and particles, most often the particle не and the conjunction ні. In Lina Kostenko’s poetic speech there are cases of morphological prepositional case attraction, which express what is said and perform a rhythm-forming, and sometimes onomatopoeic function. Polysyndeton (multiple conjunction) is another characteristic feature of Lina Kostenko’s poetic speech; it allows achieving cinematographic effect: when one creates the impression of scrolling through certain plots, pictures string together in one row, forming a continuous tape. In particular, a repeated conjunction can give the poem not only rhythm and tempo – slow or dynamic, but also provide a semantic injection of the emotionality of the statement. The perspective of researching the artistic functions of function words lies in the need for their systematization basing on the material of modern Ukrainian poetic speech, and in the study of the development of these functions in a diachronic aspect.
The topicality of studying the functioning of grammatical units in poetic speech is caused by the need for further in-depth study of poetic language in general and the speech of individual Ukrainian authors, given that poetry is one of the ways of developing language as a system of elements, which include, in particular, morphological units. All the more important for understanding the ways of the Ukrainian national language development is a comprehensive study of the idiostyle of such elite linguistic personalities as Lina Kostenko. The goal is to reveal the specifics of the poet’s conscious selection of function words and their influence on the realization of the poetic idea as evidence of Lina Kostenko’s individual creative style. The results of the research show that the most regular way of function words actualization in Lina Kostenko’s poetry is their choice, which is manifested in the selection and “condensation” of identical units in a limited space of the text, as well as in repetitions, in particular at the beginning of lines. This process involves primarily conjunctions and particles, most often the particle не and the conjunction ні. In Lina Kostenko’s poetic speech there are cases of morphological prepositional case attraction, which express what is said and perform a rhythm-forming, and sometimes onomatopoeic function. Polysyndeton (multiple conjunction) is another characteristic feature of Lina Kostenko’s poetic speech; it allows achieving cinematographic effect: when one creates the impression of scrolling through certain plots, pictures string together in one row, forming a continuous tape. In particular, a repeated conjunction can give the poem not only rhythm and tempo – slow or dynamic, but also provide a semantic injection of the emotionality of the statement. The perspective of researching the artistic functions of function words lies in the need for their systematization basing on the material of modern Ukrainian poetic speech, and in the study of the development of these functions in a diachronic aspect.
Опис
Ключові слова
поетичне мовлення, службові слова, селекція морфологічних одиниць, "згущення" морфологічних одиниць, морфологічна атракція, багатосполучниковість, поетика Ліни Костенко, poetic speech, function words, selection of morphological units, "condensation" of morphological units, morphological attraction, polysyndeton, Lina Kostenko’s poetics
Бібліографічний опис
Олексенко О. А. Художні функції службових слів у поетичному мовленні Ліни Костенко / О. А. Олексенко, О. В. Шокуров // Лінгвістичні дослідження : зб. наук. пр. – Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2023. – Вип. 59. – С. 18-30.