Особливості функціонування ринку тракторів у зв'язку з їх імпортними поставками на терени України на початку XX сторіччя
Дата
2023
DOI
https://doi.org/10.15421/272320
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара
Анотація
На основі аналізу історичних матеріалів, архівних джерел та публікацій у періодичній пресі досліджено особливості становлення та функціонування ринку сільськогосподарських тракторів на теренах Російської імперії і України на початку ХХ століття (1908–1917 рр.). Зокрема, проаналізовано загальноісторичний контекст, в умовах якого здійснювався імпорт тракторів та їх розповсюдження. З’ясовано перелік основних компаній-виробників, які поставляли тракторну техніку на терени України та марки найпопулярніших тракторів. В результаті дослідження з’ясовано, що царський уряд проводив ліберальну політику щодо імпорту тракторної техніки та інших складних сільськогосподарських машин. Проте він не мав чіткої політики щодо функціонування і розвитку цього ринку. Як наслідок на теренах Російської імперії і України ринок тракторів формувався стихійно, здебільшого під впливом пропозицій на тракторну техніку, які надходила від її виробників, і попиту з боку великих землевласників та селянських господарств. Велику роль в популяризації та поширенні тракторів відіграло Бюро із сільськогосподарської механіки, що діяло при вченому комітеті міністерства землеробства Росії, Київське товариство західних земств з продажу сільськогосподарських машин і знарядь, Харківське товариство сільського господарства та деякі інші організації. Важливе значення мала і Всеросійська фабрично заводська, торгово-промислова, сільськогосподарська і науково-художня виставка, що проходила в Києві влітку 1913 р. З’ясовано, що конкуренція між основними виробниками тракторної техніки сприяла збільшенню попиту на неї, хоча через високу вартість для більшості сільських господарів вона залишалась недоступною. Водночас збільшення кількості іноземних тракторів дало поштовх для розвитку власного тракторобудування, яке отримало державну підтримку вже за радянських часів. У роботі застосовано загаль нонаукові методи дослідження.
Based on the analysis of historical materials, archival sources and publications in the periodical press, the peculiarities of the formation and functioning of the market of agricultural tractors in the territories of the Russian Empire and Ukraine at the beginning of the 20th century (1908–1917) were investigated. In particular, the general historical context in which tractors were imported and distributed was analyzed. The list of the main manufacturing companies that supplied tractor equipment to the territory of Ukraine and the brands of the most popular tractors has larifyied. As a result of the study, it was found that the tsarist government pursued a liberal policy regarding the import of tractors and other complex agricultural machinery. However, it did not have a clear policy regarding the functioning and development of this market in terms of the main parameters: what was the need for tractors at the time, what types of tractors were most suitable for local conditions, how to properly develop own tractor manufacturing, etc. This allows us to conclude that on the territory of the Russian Empire and Ukraine, the tractor market was formed spontaneously, mostly under the influence of offers for tractor equipment that came from its manufacturers and demand from large landowners and peasant farms. As a result, by 1917, about 1,500 tractors of various types, mostly American-made, were imported into Russia. Most of them entered the Ukrainian market. The leading positions in this market were occupied by the International Company of Harvesting Machines in America, the companies “Hart-Parr”, “Rumely” and some others. Most of the tractors were used in large landowner farms that specialized in growing sugar beets. A major role in the popularization and spread of tractors was played by the Bureau of Agricultural Mechanics, which operated under the Scientific Committee of the Ministry of Agriculture of Russia, the All-Russian Chamber of Agriculture, the Kyiv Society of Western Zemstvos for the Sale of Agricultural Machines and Tools, the Kharkiv Society of Agriculture and some other organizations. In this regard, the All-Russian factoryplant, trade-industrial, agricultural and scientific-art exhibition held in Kyiv in the summer of 1913 was also important. It was found that the competition between the main manufacturers of tractor equipment contributed to the increase in demand for it, although due to its high cost, it remained inaccessible to most farmers. At the same time, the increase in the number of foreign tractors gave impetus to the development of own tractor manufacturing, which received state support already in Soviet times. The work uses general scientific research methods.
Based on the analysis of historical materials, archival sources and publications in the periodical press, the peculiarities of the formation and functioning of the market of agricultural tractors in the territories of the Russian Empire and Ukraine at the beginning of the 20th century (1908–1917) were investigated. In particular, the general historical context in which tractors were imported and distributed was analyzed. The list of the main manufacturing companies that supplied tractor equipment to the territory of Ukraine and the brands of the most popular tractors has larifyied. As a result of the study, it was found that the tsarist government pursued a liberal policy regarding the import of tractors and other complex agricultural machinery. However, it did not have a clear policy regarding the functioning and development of this market in terms of the main parameters: what was the need for tractors at the time, what types of tractors were most suitable for local conditions, how to properly develop own tractor manufacturing, etc. This allows us to conclude that on the territory of the Russian Empire and Ukraine, the tractor market was formed spontaneously, mostly under the influence of offers for tractor equipment that came from its manufacturers and demand from large landowners and peasant farms. As a result, by 1917, about 1,500 tractors of various types, mostly American-made, were imported into Russia. Most of them entered the Ukrainian market. The leading positions in this market were occupied by the International Company of Harvesting Machines in America, the companies “Hart-Parr”, “Rumely” and some others. Most of the tractors were used in large landowner farms that specialized in growing sugar beets. A major role in the popularization and spread of tractors was played by the Bureau of Agricultural Mechanics, which operated under the Scientific Committee of the Ministry of Agriculture of Russia, the All-Russian Chamber of Agriculture, the Kyiv Society of Western Zemstvos for the Sale of Agricultural Machines and Tools, the Kharkiv Society of Agriculture and some other organizations. In this regard, the All-Russian factoryplant, trade-industrial, agricultural and scientific-art exhibition held in Kyiv in the summer of 1913 was also important. It was found that the competition between the main manufacturers of tractor equipment contributed to the increase in demand for it, although due to its high cost, it remained inaccessible to most farmers. At the same time, the increase in the number of foreign tractors gave impetus to the development of own tractor manufacturing, which received state support already in Soviet times. The work uses general scientific research methods.
Опис
Ключові слова
історія техніки, машинобудування, трактори, тракторизація, імпорт, тракторобудування, history, engineering, locomotives, tractors, imports, tractor construction
Бібліографічний опис
Кривоконь О. Г. Особливості функціонування ринку тракторів у зв'язку з їх імпортними поставками на терени України на початку XX сторіччя / О. Г. Кривоконь, В. П. Козоріз // Studies in history and philosophy of science and technolog = Дослідження з історії і філософії науки і техніки. – 2023. – Т. 32, № 2. – С. 34-45.