Публікація:
Визначення конкурентних стратегій підприємств кондитерської промисловості залежно від їхнього впливу на результативність

Ескіз

Дата

2020

Назва видання

ISSN

Назва тому

Видання

Таврійський національний університет ім. В. І. Вернадського

Дослідницькі проекти

Структурні одиниці

Випуск видання

Анотація

У статті проведено аналіз заявлених конкурентних стратегій вибіркової сукупності підприємств кондитерської промисловості України, яка складається з 12 підприємств – лідерів галузі з публічною звітністю. Оскільки заявлені стратегії можуть не відповідати реальній поведінці підприємств на ринку, у статті проведено дослідження дійсних конкурентних стратегій підприємств вибіркової сукупності залежно від результативності їхньої діяльності. Для цього представлено методичний підхід до бальної експрес-оцінки проекцій результативності діяльності підприємств та ідентифікації реальної конкурентної стратегії, який базується на розрахунку показників результативності за чотирма проекціями. Проведено узагальнення оцінок за кожною представленою проекцією результативності та сформовано висновок щодо реальних конкурентних стратегій підприємств кондитерської промисловості залежно від їхнього впливу на результативність.
The struggle for the consumer in the confectionery market and the slowdown in revenue growth encourage companies to seek new opportunities for further development. Such way is the development of a competitive strategy, the use of which will help to strengthen competitive positions, increase competitiveness and gain competitive advantage by enterprises in the long run. That is why it is important for manufacturers to defie the competitive strategies of other industrial enterprises to adjust their strategic plans more accurately. Therefore, the article analyzes the declared competitive strategies of a sample of the confectionery industry enterprises in Ukraine, which consists of 12 leading companies in the industry with public reporting. Since the stated strategies may not correspond to the actual behavior of enterprises in the market, this article examines the actual competitive strategies of enterprises in given sample depending on the effectiveness of their activities. For this purpose the methodical approach to the express score estimation of effiiency projections of the enterprises’ activity and identifiation of real competitive strategy is presented. This approach is based on calculation of effiiency indicators by 4 projections. In the article the assessments of competitive strategy’s impact on the projection of enterprises’ performance in a given sample of confectionery industry enterprises are summarized. In the work a fiure was constructed, which clearly shows the real impact of competitive strategy on the projection effectiveness of the company sample of confectionery industry. As a result, a conclusion about the real competitive strategies of the confectionery industry, depending on their impact on effectiveness, was formed. Therefore, the methodical approach to the express score estimation of projections of activities’ effiiency of the enterprises, which was offered in work, has allowed to identify the real competitive strategies of confectionery industry’s sample. Prospects for further research in this area include developing recommendations for developing an effective competitive strategy for the enterprise depending on the expected results of the confectionery industry.

Опис

Ключові слова

конкуренція, конкурентна стратегія, результативність, класифікація конкурентної стратегії, результативність підприємств кондитерської промисловості, проекції результативності діяльності підприємств, competition, competitive strategy, effectiveness, classifiation of competitive strategy, productivity of the confectionery industry, projection of the effectiveness of enterprises

Бібліографічний опис

Фощій П. М. Визначення конкурентних стратегій підприємств кондитерської промисловості залежно від їхнього впливу на результативність / Фощій П. М., Краснокутська Н. С. // Вчені записки Таврійського національного університету ім. В. І. Вернадського. Сер. : Економіка і управління. – 2020. – Т. 31 (70), № 4. – С. 30-36.

Підтвердження

Рецензія

Додано до

Згадується в