Раціоналізація конструкції безступінчастої трансмісії за критерієм продуктивності
Дата
2024
DOI
https://doi.org/10.20998/2078-6840.2024.1.13
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Дана стаття має за мету надати рекомендації щодо підвищення продуктивності двопотокової безступінчастої трансмісії за рахунок структурного аналізу роботи гідравлічної та механічної гілок трансмісії. При вирішенні поставленої мети використовувалась методика, яка дозволила проаналізувати структурні зміни величин редукторів, які розміщенні в гідравлічній та механічній гілках трансмісії, що впливає на стартову та максимальну швидкість. Результатом є надання науково-обґрунтованих рекомендацій впливу потоків потужності в гідравлічній та механічній гілках трансмісії на її продуктивність. Практична значимість роботи полягає у технічно-обґрунтованому виборі схемного рішення при розміщенні передаточних відношень в гілках трансмісії з подальшим впливом на зміну стартової та максимальної швидкості.
Today, agricultural enterprises use wheeled tractors equipped with classical stepped and continuously variable transmissions, in particular, with hydro-mechanical transmissions. The use of tractors with continuously variable transmissions is explained by undoubted advantages over step transmissions: smooth running, improved ergonomic properties during technological work, automated control, etc. During operation, farmers often need to operate at maximum productivity, while economic and environmental performance is neglected. Therefore, it is quite reasonable to introduce design changes in the transmission aimed at increasing the speed range. Therefore, the material of this article aims to provide recommendations for improving the performance of a dual-flow continuously variable transmission through a structural analysis of the operation of the hydraulic and mechanical transmission branches. To achieve this goal, the article uses a methodology that allows analysing structural changes in the size of the gearboxes located in the hydraulic and mechanical branches of the transmission, which affects the starting and maximum speed. The result is the provision of scientifically based recommendations for the influence of power flows in the hydraulic and mechanical branches of the transmission on its performance. The practical significance of the work lies in the technically sound choice of a schematic solution when placing gear ratios in transmission branches with the subsequent impact on the change in starting and maximum speed.
Today, agricultural enterprises use wheeled tractors equipped with classical stepped and continuously variable transmissions, in particular, with hydro-mechanical transmissions. The use of tractors with continuously variable transmissions is explained by undoubted advantages over step transmissions: smooth running, improved ergonomic properties during technological work, automated control, etc. During operation, farmers often need to operate at maximum productivity, while economic and environmental performance is neglected. Therefore, it is quite reasonable to introduce design changes in the transmission aimed at increasing the speed range. Therefore, the material of this article aims to provide recommendations for improving the performance of a dual-flow continuously variable transmission through a structural analysis of the operation of the hydraulic and mechanical transmission branches. To achieve this goal, the article uses a methodology that allows analysing structural changes in the size of the gearboxes located in the hydraulic and mechanical branches of the transmission, which affects the starting and maximum speed. The result is the provision of scientifically based recommendations for the influence of power flows in the hydraulic and mechanical branches of the transmission on its performance. The practical significance of the work lies in the technically sound choice of a schematic solution when placing gear ratios in transmission branches with the subsequent impact on the change in starting and maximum speed.
Опис
Ключові слова
колісний трактор, безступінчаста трансмісія, модернізація, схемне рішення, потоки потужності, продуктивність, wheeled tractor, continuously variable transmission, modernisation, circuit design, power flows, productivity
Бібліографічний опис
Раціоналізація конструкції безступінчастої трансмісії за критерієм продуктивності / О. С. Трембач, А. П. Кожушко, Є. С. Пелипенко [та ін.] // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Серія : Автомобіле- та тракторобудування = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Series : Automobile and Tractor Construction : зб. наук. пр. / Нац. техн. ун-т "Харків. політехн. ін-т". – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 1. – С. 108-115.