Вплив скандинавської ходьби на фізичний стан студентів НТУ "ХПІ"
Дата
2021
Автори
DOI
https://doi.org/10.15391/snsv.2021-5.010
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Харківська державна академія фізичної культури
Анотація
Мета: визначити вплив скандинавської ходьби на фізичний стан студентів в процесі навчально-оздоровчої діяльності. Матеріал і методи: аналіз науково-методичної літератури та положень про організацію фізичного виховання на кафедрі фізичного виховання в НТУ «ХПІ», методи математичної статистики, експрес оцінювання фізичного стану студентів за В.І. Бєловим, анкетування студентів. Обстежувана група складалася з 45 студенток НТУ «ХПІ» гуманітарних спеціальностей факультету соціально-гуманітарних технологій, які відносяться до основної медичної групи. Результати: у статті проаналізовано основні форми організації навчально- оздоровчої діяльності дисципліни «Фізичне виховання», визначено рівень фізичного стану студенток до занять скандинавською ходьбою та після. Аналізуючи результати первинних показників фізичного стану, студенткам було запропоновано заняття скандинавською ходьбою для підвищення показників фізичного стану. Заняття проходили впродовж 10 тижнів по 3 рази на тиждень, де кожний тиждень мав свою спрямованість. За результатами дослідження було надано рекомендації щодо введення скандинавської ходьби в навчальний процес дисципліни «Фізичне виховання» НТУ «ХПІ». Висновки: у ході дослідження було визначено позитивний вплив занять скандинавською ходьбою на фізичний стан студенток, про що свідчать показники повторного тестування рівня фізичного стану. Тому доцільно запропонувати вводити скандинавську ходьбу в навчальний процес дисципліни «Фізичне виховання».
Purpose: to determine the impact of Nordic walking on the physical condition of students in the process of educational and health activities. Material and methods: analysis of scientific and methodological literature and regulations on the organization of physical education at the Department of Physical Education at NTU «KhPI» , express assessment of the physical condition of students by V.I Belov, student survey. The surveyed group consisted of 45 students of NTU «KhPI» humanities specialties of the Faculty of Social and Humanitarian Technologies, which belong to the main medical group. Results: the article analyzes the main forms of organization of educational and health activities of the discipline of physical education, determines the level of physical condition of female students before and after Nordic walking. Analyzing the results of the primary indicators of physical condition, the students were asked to practice Nordic walking to improve their physical condition. Classes were held for 10 weeks 3 times a week, where each week had its own focus. According to the results of the study, recommendations were given for the introduction of Nordic walking in the discipline of «Physical Education» NTU «KhPI». Conclusions: physical condition testing. Therefore, it is possible to propose to introduce Nordic walking into the educational process of the discipline of physical education.
Purpose: to determine the impact of Nordic walking on the physical condition of students in the process of educational and health activities. Material and methods: analysis of scientific and methodological literature and regulations on the organization of physical education at the Department of Physical Education at NTU «KhPI» , express assessment of the physical condition of students by V.I Belov, student survey. The surveyed group consisted of 45 students of NTU «KhPI» humanities specialties of the Faculty of Social and Humanitarian Technologies, which belong to the main medical group. Results: the article analyzes the main forms of organization of educational and health activities of the discipline of physical education, determines the level of physical condition of female students before and after Nordic walking. Analyzing the results of the primary indicators of physical condition, the students were asked to practice Nordic walking to improve their physical condition. Classes were held for 10 weeks 3 times a week, where each week had its own focus. According to the results of the study, recommendations were given for the introduction of Nordic walking in the discipline of «Physical Education» NTU «KhPI». Conclusions: physical condition testing. Therefore, it is possible to propose to introduce Nordic walking into the educational process of the discipline of physical education.
Опис
Ключові слова
студентки, скандинавська ходьба, фізичний стан, фізичне виховання, вплив, female students, Nordic walking, physical condition, physical education, influence
Бібліографічний опис
Азаренкова Л. Л. Вплив скандинавської ходьби на фізичний стан студентів НТУ "ХПІ" / Любов Азаренкова // Слобожанський науково-спортивний вісник. – 2021. – № 5 (85). – С. 69-74.