Вплив прогнозування поведінки споживачів на оптимізацію обсягів виробництва компанії: маркетинговий підхід
Вантажиться...
Дата
ORCID
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник/консультант
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Видавничий дім "Гельветика"
Анотація
У статті здійснено ґрунтовний аналіз впливу прогнозування споживчої поведінки на ефективну оптимізацію виробничих обсягів підприємства, що базується на використанні маркетингових підходів. Проведено огляд і систематизацію ключових понять, зокрема, прогнозування поведінки споживачів, оптимізація обсягів виробництва та маркетингового підходу як методологічної основи дослідження. Особлива увага приділена концептуалізації поведінки споживачів та її значенню у формуванні стратегій ведення бізнесу. На основі актуальних наукових праць та аналізу практичних кейсів визначено інструментарій маркетингових досліджень, придатний для точного прогнозування рівня попиту. Висвітлено значущість інтеграції прогнозування поведінки споживачів у процес оптимізації виробничих потужностей, акцентуючи увагу на взаємозв'язку між прогнозуванням обсягів попиту та побудовою адаптивних моделей оптимізації виробництва. Наприкінці роботи запропоновано практичні рекомендації щодо впровадження стратегій маркетингового прогнозування для підвищення ефективності виробничих процесів, з урахуванням динамічних умов сучасного ринку.
The article provides a thorough analysis of the impact of consumer behavior forecasting on the effective optimization of enterprise production volumes based on the use of marketing approaches. The article reviews and systematizes key concepts, in particular, forecasting consumer behavior, optimizing production volumes and the marketing approach as a methodological basis for research. Particular attention is paid to the conceptualization of consumer behavior and its importance in the formation of business strategies. On the basis of relevant scientifi works and analysis of practical cases, the author identifis marketing research tools suitable for accurate forecasting of the level of demand. On the basis of relevant scientifi works and analysis of practical cases, the marketing research tools suitable for accurate forecasting of the level of demand are identifid. The article highlights the importance of integrating consumer behavior forecasting into the process of optimizing production capacities, focusing on the relationship between demand forecasting and building adaptive production optimization models. The article also discusses modern software and analytical tools that provide opportunities for effective production management based on marketing forecasts. The article concludes with practical recommendations for implementing marketing forecasting strategies to improve the effiiency of production processes, taking into account the dynamic conditions of the modern market. Predicting consumer behavior plays a key role in ensuring that production volumes are optimized in today's business environment. With a marketing-based approach to forecasting, companies can not only anticipate changes in demand, but also quickly adapt their production processes, which in turn helps to minimize costs, manage inventory more effiiently, and increase overall productivity. In brief, anticipating consumer behavior through marketing helps with more than just production planning; it also leads to better resource and marketing effiiency, ultimately boosting the company's market competitiveness.
The article provides a thorough analysis of the impact of consumer behavior forecasting on the effective optimization of enterprise production volumes based on the use of marketing approaches. The article reviews and systematizes key concepts, in particular, forecasting consumer behavior, optimizing production volumes and the marketing approach as a methodological basis for research. Particular attention is paid to the conceptualization of consumer behavior and its importance in the formation of business strategies. On the basis of relevant scientifi works and analysis of practical cases, the author identifis marketing research tools suitable for accurate forecasting of the level of demand. On the basis of relevant scientifi works and analysis of practical cases, the marketing research tools suitable for accurate forecasting of the level of demand are identifid. The article highlights the importance of integrating consumer behavior forecasting into the process of optimizing production capacities, focusing on the relationship between demand forecasting and building adaptive production optimization models. The article also discusses modern software and analytical tools that provide opportunities for effective production management based on marketing forecasts. The article concludes with practical recommendations for implementing marketing forecasting strategies to improve the effiiency of production processes, taking into account the dynamic conditions of the modern market. Predicting consumer behavior plays a key role in ensuring that production volumes are optimized in today's business environment. With a marketing-based approach to forecasting, companies can not only anticipate changes in demand, but also quickly adapt their production processes, which in turn helps to minimize costs, manage inventory more effiiently, and increase overall productivity. In brief, anticipating consumer behavior through marketing helps with more than just production planning; it also leads to better resource and marketing effiiency, ultimately boosting the company's market competitiveness.
Опис
Бібліографічний опис
Заруба В. Я. Вплив прогнозування поведінки споживачів на оптимізацію обсягів виробництва компанії: маркетинговий підхід / Заруба В. Я., Чмерук Т. Ю. // Інфраструктура ринку. – 2025. – Вип. 83. – С. 267-273.