Кафедра "Менеджмент"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/7475
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/mto
Від грудня 2021 року кафедра має назву "Менеджмент", попередня назва – "Менеджмент та оподаткування".
Кафедра "Менеджмент та оподаткування" заснована у 1991 році, добре відомим в Україні організатором науки та освіти, доктором технічних наук, заслуженим діячем науки і техніки України, академіком Леонідом Миколайовичем Івіним та є першою в Україні кафедрою менеджменту.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". За понад 30-річний період кафедрою здійснено підготовку і випуск понад 2000 фахівців в області менеджменту.
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора економічних наук, 23 кандидата наук: 18 –економічних, 2 – технічних, 1 – фізико-математичних, 1 – педагогічних, 1 – наук з державного управління; 2 співробітника мають звання професора, 18 – доцента. Викладачі кафедри мають практичний міжнародний досвід та володіють англійською мовою, що дає змогу проводити навчання як українською, так і англійською мовами.
Переглянути
Результати пошуку
Публікація Менеджмент для магістрів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Прохоренко, Олена Вікторівна; Коптєва (Фадєєва), Ганна Миколаївна; Брінь, Павло Володимирович; Шматько, Наталія Михайлівна; Нащекіна, Ольга Миколаївна; Данько, Тарас Володимирович; Сітак, Ірина Леонідівна; Шиян, Наталія Іванівна; Угрімова, Ірина Володимирівна; Маковоз, Оксана Сергіївна; Яценко, Ольга МиколаївнаУ навчальному посібнику розглянуто ключові аспекти сучасного менеджменту, зокрема управління змінами, диверсифікацію та портфельний аналіз, корпоративну соціальну відповідальність, концепції стійкого розвитку, міжнародну інвестиційну діяльність, ризик-менеджмент та міжнародний менеджмент. Визначено основні принципи та стратегії для кожного з цих напрямів. Приділено увагу антикризовому управлінню підприємством, самоменеджменту, лідерству та управлінню конфліктами, надаючи студентам і фахівцям необхідні знання та інструменти для ефективного управління організаціями в сучасному бізнес-середовищі. Навчальний посібник призначено для студентів і викладачів економічних спеціальностей закладів вищої освіти, а також широкого кола практикуючих фахівців у сфері управління.Публікація Конспект лекцій з дисципліни "Управління стратегічними змінами"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Прохоренко, Олена Вікторівна; Брінь, Павло ВолодимировичПублікація Менеджмент: внутрішні та зовнішні змінні організації(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Брінь, Павло Володимирович; Прохоренко, Олена ВікторівнаManagement is the process of planning, organizing, leading, and controlling resources—such as people, finances, and materials—to achieve specific goals and objectives efficiently and effectively. It is essential in organizations to coordinate efforts, streamline operations, and ensure that tasks are completed in a manner that maximizes productivity while minimizing costs. Management is important because it ensures that an organization's resources—whether human, financial, or material—are used efficiently and effectively to achieve its goals. Here are key reasons why management is crucial: Goal Achievement: Management helps set clear objectives and aligns the organization's efforts towards achieving them. Without proper management, goals can become unclear, leading to inefficiencies. Optimal Resource Utilization: Through effective planning and organization, management ensures resources like time, money, and manpower are used in the best possible way, reducing waste and increasing productivity. Adaptation to Change: Good management enables organizations to be flexible and adapt to market changes, technology advancements, and other external factors. Managers monitor the environment and adjust strategies to stay competitive. Problem Solving: Managers identify potential issues before they escalate, offering solutions and keeping operations smooth. They help teams navigate challenges and overcome obstacles. Employee Motivation: Leadership within management motivates and guides employees, fostering a productive work environment. Clear direction and support boost employee morale and performance. Innovation and Growth: Management encourages innovation by setting an environment where creativity is valued, enabling the organization to grow and evolve over time. In the lecture notes you will find the main milestones of management science and description of internal and external variables of the organization.Документ Методичні вказівки до виконання індивідуального завдання з дисципліни "Управління стратегічними змінами"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Прохоренко, Олена ВікторівнаThe course “Strategic change management” is aimed at students mastering the principles and methods of managing strategic changes in the organization, namely the factors that determine the need for changes, strategies and tactics for implementing changes, overcoming resistance to changes. The goal of the course is to reveal the theoretical and methodological foundations and practical tools of strategic change management as the basis of effective strategic management. The main emphasis in the formation of the content of the course is made on highlighting the aspects of change management closest to practice in view of the general systemic understanding of the process of strategic management of the enterprise. The course tasks are following: - research of modern theories of change management and possibilities of their practical application; - mastering the methods of evaluating external drivers of change and the strategic potential of change; - familiarization with the mechanisms of assessment, mitigation and elimination of resistance to strategic changes at enterprises; - outlining the role of corporate culture and mastering the tools of its development in conditions of strategic changes; - mastering modern methods of strategic change management.Документ Методичні вказівки до практичних занять з дисципліни "Управління стратегічними змінами"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Прохоренко, Олена ВікторівнаThe course “Strategic change management” is aimed at students mastering the principles and methods of managing strategic changes in the organization, namely the factors that determine the need for changes, strategies and tactics for implementing changes, overcoming resistance to changes. The goal of the course is to reveal the theoretical and methodological foundations and practical tools of strategic change management as the basis of effective strategic management. The main emphasis in the formation of the content of the course is made on highlighting the aspects of change management closest to practice in view of the general systemic understanding of the process of strategic management of the enterprise. The course tasks are following: - research of modern theories of change management and possibilities of their practical application; - mastering the methods of evaluating external drivers of change and the strategic potential of change; - familiarization with the mechanisms of assessment, mitigation and elimination of resistance to strategic changes at enterprises; - outlining the role of corporate culture and mastering the tools of its development in conditions of strategic changes; - mastering modern methods of strategic change management.Публікація Методичні рекомендації з оформлення пояснювальної записки до дипломної роботи магістра (вимоги до структури, змісту і форматування)(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Прохоренко, Олена Вікторівна; Нащекіна, Ольга Миколаївна; Ковшик, Валентин Ігорович; Солопун, Наталія МиколаївнаThe purpose of this manual is to provide students pursuing a master's degree in Management with recommendations for the writing of a master’s thesis. Writing a master’s thesis is the final stage and an essential component of the master’s degree studies. A master’s thesis is the result of a research project independently conducted by the student under the supervision of a faculty member. According to the academic curriculum, the preparation of master's thesis requires approximately 450 hours of work and is worth 15 ECTS credits.Документ Методичні вказівки з виробничої практики(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Прохоренко, Олена Вікторівна; Замула, Олена Василівна; Сітак, Ірина Леонідівна; Яценко, Ольга МиколаївнаНаведено зміст програми проходження практики студентами, що навчаються за освітніми програмами спеціальності 073 «Менеджмент»; визначено основні вимоги до організації її проходження. Наведено тематику індивідуальних завдань, загальні вимоги до структури, змісту й оформлення звіту з практики. Рекомендовано для студентів спеціальності 073 «Менеджмент» всіх форм навчання.Публікація Methodological recommendations to perform independent, individual and practical work of the course "Entrepreneurship"(National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2023) Prokhorenko, O. V.; Sychova, O. E.; Gorovyi, Dmytro AnatoliiovychThe student starts studying the educational discipline "Entrepreneurship" after having listened to most of the educational disciplines of humanitarian and professional cycles. The theoretical and methodological basis of the study of the discipline "Еntrepreneurship" is the previous educational disciplines: ", "Venture entrepreneurship", "Marketing", "Management". In turn, knowledge from this discipline ensures the successful assimilation of such educational disciplines as: "Social entrepreneurship", "Controlling entrepreneurial activity", "Assessment of business efficiency" and others, as well as the implementation of trainings, interdisciplinary complex coursework, master's theses. The purpose of teaching this educational discipline is the formation of a system of professional competencies in students regarding the laws of conducting international business, the place, role and influence on the development of the country and its state in the world economy. Тhe main goal of researching entrepreneurial activity is to create and discover new information that did not exist before, and until the creation process is completed, this information does not exist and cannot be known to anyone, and therefore it is not within human power to make neoclassical decisions about placement in advance resources in accordance with expected costs and benefits.Публікація Основи менеджменту(2023) Брінь, Павло Володимирович; Прохоренко, Олена ВікторівнаОсновною метою курсу «Основи менеджменту» є формування у студентів базового управлінського мислення та системи знань у сфері менеджменту, створення умов для використання таких знань в управлінській діяльності. Виклики останніх років, такі як пандемія COVID-19 та військова агресія на території України, обумовлюють актуальність удосконалення дистанційної форми навчання, і відповідно, підготовки методичної бази для студентів заочної форми навчання. Авторами кафедри менеджменту складено короткий огляд теорії менеджменту, що супроводжується ілюстраціями. Таке подання матеріалу є дуже доцільним з погляду як вивчення основного курсу менеджменту, так і для підготовки для вступу за ОП магістра за спеціальністю 073 «Менеджмент». Матеріал розрахований в першу чергу на студентів заочної форми навчання, але також є доцільним для використання студентами будь-якої форми та будь-якої спеціальності для формування базових знань з курсу «Основи менеджменту». Ілюстрації дозволяють унаочнити і структурувати матеріал.Документ Взаємозв'язок структури та інноваційності організації в залежності від стадій життєвого циклу(Liha-Pres, 2023) Чигрінов, В. В.; Прохоренко, Олена Вікторівна
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »