Кафедра "Фізика"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/7578

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/tef

Кафедра "Фізика" створена у 2016 році шляхом об'єднання кафедри "Загальна та експериментальна фізика" і кафедри "Теоретична та експериментальна фізика", заснованої в 1972 році. .

У 1885 р. для викладання в інституті курсу фізики на посаду ад’юнкт-професора був запрошений магістр фізики приват-доцент Харківського університету Олександр Костянтинович Погорілко. У різні роки на кафедрі працювали видатні вчені-фізики: Пільчиков Н. Д., Латишев Г. Д., Обреїмов І. В., Пінес Б. Я., Ландау Л. Д., Корсунський М. І., Веркин Б. І., Дмитренко І. М., Базакуца В. А., Кулик І. О., Янсон І. К., Басс Ф. Г. Гуревич Ю. Г., Косевич В. М., Кукушкін Л. С. та ін.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту комп'ютерного моделювання, прикладної фізики та математики Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора та 16 кандидатів фізико-математичних наук, 2 кандидата технічних наук, 1 кандидат педагогічних наук; 2 співробітника мають звання професора, 12 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 12
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання індивідуального домашнього завдання з елементами гейміфікації "Дослідження руху тіла, кинутого під кутом до горизонту" з курсу "Фізика"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Гапоченко, Світлана Дмитрівна; Любченко, Олена Анатоліївна
    В методичних вказівках наведена розробка і приклад виконання індивідуального домашнього завдання «Дослідження руху тіла, кинутого під кутом до горизонту» з елементами гейміфікації. Розробка сприяє індивідуалізації навчання та формуванню і розвитку навичок студентів до самостійної роботи, активізує їхню навчально-пізнавальну діяльність. Призначено для студентів усіх спеціальностей.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання індивідуального домашнього завдання з елементами гейміфікації "Дослідження моделей атома та закономірностей радіоактивного розпаду ядер" з курсу "Фізика"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Гапоченко, Світлана Дмитрівна; Любченко, Олена Анатоліївна
    В методичних вказівках наведена розробка і приклад виконання індивідуального домашнього завдання «Дослідження моделей атома та закономірностей радіоактивного розпаду ядер» з елементами гейміфікації. Розробка сприяє індивідуалізації навчання та формуванню і розвитку навичок студентів до самостійної роботи, активізує їхню навчально-пізнавальну діяльність. Призначено для студентів усіх спеціальностей.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до практичних занять з навчальної дисципліни "Новітні магнітні та напівпровідникові матеріали та пристрої"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Шипкова, Ірина Геннадіївна; Веретеннікова, Юлія Ігорівна
    Основною метою практичних занять з навчальної дисципліни «Новітні магнітні та напівпровідникові матеріали та пристрої» є формування у студентів навичок свідомого вибору робочих формул, що необхідні для знаходження низки характеристик магнітних та напівпровідникових матеріалів, та прийомів користування цими формулами. Для досягнення цієї мети в прикладах розв’язання задач в стислій формі надано деякі теоретичні відомості, що полегшують вибір алгоритму рішення.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до лабораторної роботи "Визначення показника заломлення товстої скляної пластинки інтерференційним методом" з курсу "Лазерна техніка та технології"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Андреєв, Олександр Миколайович; Андреєва, Ольга Миколаївна
    Лазерні технології – це фундаментальні елементи сучасної оптичної індустрії, котрі широко застосовуються в різних галузях від медицини до матеріалознавства та є зручним інструментом для розробки точних методів вимірювань. Більшість оптичних технологій засновані на явищі інтерференції світла, яке має як прикладний так і фундаментальний характер. Вивчення явища просторового перерозподілу світлового потоку дозволяє студентам, не тільки осмислити прояв хвильової природи світла, а й на практиці, виконати точні оптичні вимірювання властивостей об'єктів. Варто зазначити, що прецизійні оптичні вимірювання, які широко застосовують в неруйнівному контролі є потужним інструментом в галузі метрології, котрий дозволяє проводити вимірювання з високою точністю, тому поглиблене вивчення інтерференційних явищ є досить актуальною задачею в навчальному процесі для майбутніх спеціалістів. В наведених методичних вказівках розглянуто теоретичний матеріал в якому докладно описано явище інтерференції світлових хвиль в різних оптичних схемах. Наведені в роботі поглиблені роз'яснення усіх отриманих співвідношень дають змогу студентам самостійно засвоїти цей матеріал. Одним з основних елементів запропонованої авторами експериментальної установки є напівпровідниковий лазер, який дає монохроматичне світло з високою когерентністю та сприяє формуванню чіткої інтерференційної картини. Обробка інтерференційної картина за допомогою спеціально створеної комп'ютерної програми дозволяє отримати точні значення параметрів інтерференційних смуг. В роботі для визначення показника заломлення товстої плоскопаралельної скляної пластинки використано графічний метод, який є достатньо наочним.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до лабораторної роботи "Дослідження інерційних характеристик фотопровідності напівпровідників" з курсу "Фізика"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Андреєв, Олександр Миколайович; Андреєва, Ольга Миколаївна
    В сучасному світі, де напівпровідникові матеріали відіграють ключову роль у виробництві електроніки та оптоелектроніки, розуміння процесів перенесення заряду стає визначальним для подальшого вдосконалення та розробки нових технологій. Важливим аспектом роботи з напівпровідниковими матеріалами є розуміння процесів рекомбінації носіїв заряду. Зокрема, час життя нерівноважних носіїв заряду, які виникають під дією світла, визначає чутливість та інерційні властивості напівпровідникових фотоприймачів, таких як фоторезистори. Останні знаходять широке застосування в різних пристроях фотоперетворювачів, особливо там, де потрібен широкий діапазон спектральної чутливості та/або значна потужність світлового випромінення. З точки зору фундаментальної науки експериментальне вивчення фотопровідності дозволить студентам інженерних спеціальностей зрозуміти основи зонної теорії та фізичних процесів, які виникають під час взаємодії електромагнітного випромінювання з напівпровідником. На відміну від традиційної лабораторної установки, яка містить осцилограф та пристрій (генератор або модулятор) для створення змінного світлового потоку в роботі пропонується використовувати розроблену авторами сучасну лабораторну установку на базі мікроконтролера, яка поєднується з комп'юте- ром. Це дозволяє не тільки проводити вимірювання в автоматичному та "ручному" режимах, але і досить зручно опрацьовувати результати експерименту за допомогою спеціально розробленого програмного забезпечення. Напочатку представлених методичних вказівок докладно розглянуто основи теорії фотопровідності напівпровідників, що дозволить студентам самостійно опонувати або повторити теорію фізичних процесів, які лежать в основі лабораторної роботи.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до лабораторної роботи "Вивчення хвильових властивостей електронів в процесах розсіяння на атомах інертних газів"
    (2023) Андреєв, Олександр Миколайович; Андреєва, Ольга Миколаївна
    У навееденій лабораторній роботі вивчаються хвильові властивості електронів під час їх взаємодії з атомами ксенону, для цього експериментально вимірюється вольт-амперна характеристика несамостійного газового розряду. Визначаються енергії електронів, яким відповідають максимум і мінімум розсіяння, а також розраховується глибина та ширина прямокутної потенціальної ями, яка "моделює" атом ксенону.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до самостійної роботи за темою "Механічні коливання та хвилі"
    (ТОВ "Друкарня Мадрид", 2022) Храмова, Тетяна Іванівна; Кривоніс, Світлана Станіславівна; Шелест, Тетяна Миколаївна
    Важливою складовою навчального процесу є здобуття студентами знань з фізики не тільки на лекціях, лабораторних та практичних заняттях, а й під час самостійної та індивідуальної роботи. Вміння розв’язувати задачі є одним з головних критеріїв оволодіння фізикою. У поданих методичних вказівках наводяться теоретичні відомості, приклади розв’язання типових задач, студентам пропонується дати відповідь на контрольні запитання, розв’язати задачі різних рівнів складності з розділу "Механічні коливання та хвилі" курсу "Фізика". Поєднання тестових завдань, типових та нестандартних задач дасть можливість студентам більш досконало опанувати предмет курсу. Ряд задач підвищеної складності сприятиме поглибленню знань з дисципліни "Фізика" за допомогою творчого пошуку та вивчення запропонованих проблем. Наведений на початку роботи теоретичний матеріал з розділу "Механічні коливання та хвилі" має на меті сприяти більш успішному розв’язанню задач. Таким чином, дані методичні вказівки до самостійної роботи студентів є корисними як у плані засвоєння теоретичного матеріалу, так і щодо можливості перевірки знань. Методичні вказівки призначені для студентів усіх технічних спеціальностей денної форми навчання.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до самостійної роботи за темою "Механіка". Частина 2. Динаміка
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Храмова, Тетяна Іванівна; Кривоніс, Світлана Станіславівна; Шелест, Тетяна Миколаївна
    Важливою складовою навчального процесу є здобуття студентами знань з фізики не тільки на лекціях, лабораторних та практичних заняттях, а й під час самостійної та індивідуальної роботи. Вміння розв’язувати задачі є одним з головних критеріїв оволодіння фізикою. У поданих методичних вказівках наводяться теоретичні відомості, приклади розв’язання типових задач, студентам пропонується дати відповідь на контрольні запитання, розв’язати задачі різних рівнів складності з розділу "Динаміка" курсу "Фізика". Поєднання тестових завдань, типових та нестандартних задач дасть можливість студентам більш досконало опанувати предмет курсу. Ряд задач підвищеної складності сприятиме поглибленню знань з дисципліни "Фізика" за допомогою творчого пошуку та вивчення запропонованих проблем. Наведений на початку роботи теоретичний матеріал з розділу "Динаміка" має на меті сприяти більш успішному розв’язанню задач. Таким чином, дані методичні вказівки до самостійної роботи студентів є корисними, як у плані засвоєння теоретичного матеріалу, так і щодо можливості перевірки знань. Методичні вказівки призначені для студентів усіх технічних спеціальностей денної форми навчання.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до самостійної роботи за темою "Механіка". Частина 1. Кінематика
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Храмова, Тетяна Іванівна; Кривоніс, Світлана Станіславівна; Шелест, Тетяна Миколаївна
    Важливою складовою навчального процесу є набуття студентами знань з фізики не тільки на лекціях, лабораторних та практичних заняттях, а й під час самостійної та індивідуальної роботи. Вміння розв’язувати задачі є одним з головних критеріїв оволодіння фізикою. В методичних вказівках наводяться теоретичні відомості, студентам пропонується дати відповідь на контрольні запитання, вирішити якісні задачі та задачі різних рівнів складності з розділу «Кінематика» курсу «Фізика». Поєднання тестових завдань, типових задач та нестандартних задач дасть можливість студентам більш досконало опанувати предмет курсу. Ряд задач підвищеної складності сприятиме поглибленню знань з дисципліни «Фізика» за допомогою творчого пошуку та вивчення запропонованих проблем. Наведений на початку методичних вказівок теоретичний матеріал з розділу «Кінематика» має на меті сприяти більш успішному розв’язанню задач. Таким чином, методичні вказівки до самостійної роботи студентів є корисними як в плані засвоєння теоретичного матеріалу, так і з точки зору можливості перевірки знань. Методичні вказівки призначені для студентів усіх спеціальностей денної форми навчання.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни "Технологічні основи електроніки"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Кіріченко, Михайло Валерійович; Зайцев, Роман Валентинович; Мінакова, Ксенія Олександрівна; Дроздов, Антон Миколайович