Кафедра "Українська мова"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2352

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/lingvo

Сучасна назва – кафедра "Українська мова", попередня назва – кафедра української, російської мов та прикладної лінгвістики (від 2005), первісна – кафедра російської мови (від 1954 року).

Науково-педагогічні працівники кафедри викладають для українських студентів різних спеціальностей дисципліни "Українська мова" та "Лексикографія", а для студентів-іноземців – дисципліни "Мова професійного навчання (українська)" та "Українська мова як іноземна".

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор педагогічних наук, 3 кандидата філологічних наук, 2 – історичних наук, 1 – філософських наук; 4 співробітника мають звання доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 27
  • Ескіз
    Публікація
    Методичні вказівки до самостійної роботи з дисципліни "Українська мова". Частина ІІ
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Терещенко, Любов Яківна; Чернявська, Світлана Миколаївна; Сухоруков, Віктор Анатолійович
    Знання хімії, базоване на правильному назовництві, є першою умовою успішного засвоювання хімічних та суміжних дисциплін. Використання в навчанні і майбутній професійній діяльності хімічної довідкової літератури, у тому числі англомовної, яка застосовує міжнародні хімічні терміни, вимагає від майбутніх спеціалістів розуміння назв хімічних понять, якими послуговуються міжнародні терміносистеми. Першим кроком до такого розуміння повинна стати хімічна освіта на основі міжнародної хімічної термінології і номенклатури. Саме знання сучасної міжнародної хімічної термінології і номенклатури хімічних сполук дає можливість доступу до різноманітних міжнародних джерел інформації як друкованих, так і ресурсів Інтернет. Методичні рекомендації допоможуть студентам зрозуміти актуальність вивчення термінології; ознайомитися з особливостями становлення, формування і функціонування української хімічної терміносистеми, із загальноприйнятими і широковживаними правилами систематичної номенклатури IUPAC; сприятимуть опануванню не лише теми курсу, а й основної термінології свого фаху. Особливу увагу приділено формуванню у студентів мовно-комунікативних компетенцій, наближенню знань до практичних потреб, що допоможе їм формувати, розвивати й удосконалювати навички у володінні фаховою мовою.
  • Ескіз
    Публікація
    The Nobel Prize in Literature: An Analysis of Success Stories and Development of Possible Recommendations
    (2024) Homon, Andrii; Cherniavska, Svitlana; Pysarska, Nataliia; Krymets, Oksana; Zaveriushchenko, Mykola
    The relevance of the research is determined by the interest of a wide readership in the criteria for selecting nominees and the choice of laureates of the Nobel Prize in Literature in the world, as well as the main factors that help to win. The purpose of this article is to study the creativity of writers and poets who received the award over the past three years from the viewpoint of national identity, language and its linguistic status, translation aspect, reception of creativity and influence on the world community, and readiness to solve global issues of humanity through their manifestation in texts. The methodological basis of the article is a theoretical and comparative approach to the linguistic analysis of the literary heritage of one author or another. This article points out the main issues that exist in the international community in determining the nominees and laureates of the Nobel Prize; it characterizes how national identity, the use of national language resources, and the presence or absence of translations of literary works influence the choice of the winner; it also considers how political and global processes can affect the selection of candidates, as well as how the main recommendations were formulated.
  • Ескіз
    Публікація
    Project-oriented teaching during learning ukrainian as a foreign languages: development of students' communication skills
    (Universidad de Carabobo, 2024) Bidenko, Larysa; Diachuk, Liudmyla; Ghahrodi, Halyna Lotfi; Krymets, Oksana; Cherniavska, Svitlana
    Perception of professional information is possible due to orientation to different sources that are related to foreign language learning. The study aims to determine the peculiarities of the development of communication skills of students through the use of project-oriented teaching of Ukrainian as a foreign language. Ensuring the development of the set purpose was possible due to the use of the methods of analysis, observation and estimated efficiency coefficient, effect level coefficient, Student’s coefficient. Project-oriented approaches to education, oriented to the development of communication skills were developed during the study. They were based on dubbing the disciplines in two languages, formation of theoretical language knowledge, and development of dialogue communication and writing skills. The most positive role of the selected project-oriented teaching was found using SWOT analysis. The practical significance of the work provides for the possibility of the use of developed approaches to studying Ukrainian as a foreign language for the possibility of obtaining communication skills. The perspective of the study will be oriented towards a comparison of the influence of project-oriented studying of students of different ages with consideration of their possibilities at the beginning.
  • Ескіз
    Публікація
    Методичні вказівки з курсу "Українська мова (професійного спрямування)"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Чернявська, Світлана Миколаївна; Солодовник (Бутенко), Тетяна Олександрівна; Немерцова, Олена Євгенівна
    Мета пропонованих методичних вказівок – підвищити рівень загальномовної підготовки студентів 1 курсу гуманітарних спеціальностей, виробити вміння добору комунікативно виправданих мовних засобів, навички дотримання мовних норм у спілкуванні та самоконтролю за цим у професійному спілкуванні. Мовна освіта студентів покликана забезпечити опанування ними лексики певного фаху, навичок професійної та ділової комунікації, сприяти поглибленню знань норм української літературної мови, розвивати культуру мови, мислення й поведінки. Аналізуються особливості використання синонімів, антонімів, паронімів, інших лексичних одиниць у текстах з психології. Особлива увага приділяється типовим порушенням морфологічних норм української мови, зокрема помилкам, що виникають внаслідок порушення мовних норм. Методичні вказівки складаються з текстів психологічного напрямку і практичних завдань для поглиблення, закріплення вмінь і навичок грамотного професійного мовлення. Пропонуються вправи, метою яких є з'ясування значеннєвих і стилістичних відтінків морфологічних варіантів, поєднання слів у реченні, вибір потрібної форми слова відповідно до конкретних умов мовлення, спостереження над мовними явищами. Пропонований матеріал стане корисним усім, хто вдосконалює свої знання з української мови, прагне підвищити культуру мовлення.
  • Ескіз
    Публікація
    Implementation of visual mind mapping strategy to improve students' language competence
    (Universidade Estadual do Ceará, 2023) Derbak, Olha; Pak, Antonina; Holubieva, Iryna; Cherniavska, S. M.; Pysarska, N. V.
    The opportunities of the educational process can be expanded through the use of innovative mechanisms. The aim of the work is to determine the effectiveness of teaching as a result of implementing the Visual Mind Mapping strategy to improve students' foreign language competence. The general theoretical method of comparison, calculation of the concordance coefficient, the efficiency coefficient, and the WhitneyWilk test enabled us to achieve the aim. We ensured learning through educational mechanisms, which included visualizing information and developing intellectual activity. We also provided the study of new words, the use of digital technologies (Writer, Rosetta Stone, Busuu), the development of communication skills, and the enhancement of professional skills. It was found among students that using Visual Mind Mapping contributes to obtaining a high level of knowledge in a shorter time. Focusing on the Kirkpatrick model made it possible to establish that most students acquired a high level of foreign language competence after testing their knowledge. The students have a positive attitude to learning using Visual Mind Mapping. The practical significance of the article is the possibility of involving innovative technologies for learning a foreign language. The prospects of further research are to compare learning effectiveness using Visual Mind Mapping for junior and senior year students.
  • Ескіз
    Публікація
    Афіксоїди як продуктивний засіб інновативного словотвору української мови
    (2023) Чернявська, Світлана Миколаївна
  • Ескіз
    Публікація
    Методичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни "Українська мова". Частина 1
    (2023) Терещенко, Любов Яківна; Чернявська, Світлана Миколаївна; Лещенко, Сергій Анатолійович
    Українська хімічна термінологія, номенклатура та наукова мова перебувають на сучасному етапі в стані становлення та розвитку. Вагомі проблеми, які потребують нагального вирішення, лежать у площині визначення співвідношення національних і міжнародних складників у термінотворенні, особливостей упорядкування хімічної термінології на україномовному ґрунті. Хімічні терміносистеми добре опрацьовані і систематично переглядаються та уточнюються в спеціальних комісіях Міжнародного союзу теоретичної та прикладної хімії IUPAС, публікуються у відповідних документах. Матеріали цих комісій є основою для відтворення узгоджених термінів національними мовами. Поступово національна хімічна терміносистема приводиться у відповідність до міжнародної. Методичну розробку створено відповідно до сучасних концепцій викладання української мови за фаховим спрямуванням і зорієнтовано на формування у студентів мовно комунікативних компетенцій. Особливу увагу приділено засвоєнню проблематики, наближенню знань до практичних потреб, що допоможе студентам формувати, розвивати й удосконалювати навички у володінні фаховою мовою.
  • Ескіз
    Публікація
    Методичні вказівки з курсу "Українська мова (професійного спрямування)"
    (2022) Чернявська, Світлана Миколаївна; Кримець, Оксана Михайлівна; Немерцова, Олена Євгенівна ; Дяченко, Олена Валеріївна; Близнюк, Ольга Миколаївна; Масалітіна, Наталія Юріївна
    Важливе місце в підготовці спеціалістів у галузі біотехнології та біоінженерії посідає вивчення біологічної хімії. Це визначається бурхливим розвитком галузі в останні десятиріччя, що обумовлений революційними досягненнями саме в галузі біохімії, молекулярної біології, а також біотехнології. На їх основі почали інтенсивно розроблятися та впроваджуватися в промислове виробництво методи генетичної інженерії, що відкривають нові широкі горизонти у виробництві лікарських препаратів та продуктів харчування. Методичні вказівки включають теоретичні матеріали для підготовки студентів до практичних занять, алгоритм виконання лабораторної роботи, контрольні запитання, короткі методичні вказівки до роботи студентів на занятті, довідкову інформацію. Методичні вказівки укладені відповідно до програми з біохімії, екобіотехнології та відповідає вимогам державних стандартів вищої освіти.
  • Ескіз
    Публікація
    Improvement of methods for description of a three-bunker collection conveyor
    (ПП "Технологічний Центр", 2022) Pihnastyi, O. M.; Cherniavska, S. M.
    The object of current research is a multi-section transport conveyor. The actual control problem of the flow parameters of a multi-section conveyor-type transport system with a given control quality criterion is solved. Algorithms for optimal control of the flow of material coming from the input accumulating bunkers into the collection section of the conveyor, ensuring the filling of the accumulating tank in the minimum time were synthesized. An admissible control of the material flow from the accumulating bunkers is found, which allow filling the accumulating tank, taking into account the given distribution of the material along the section of the collection conveyor at the initial and final moments of the filling time with minimal energy consumption. The synthesis of algorithms for optimal control of the material flow from accumulating bunkers became possible due to the determination of differential constraints in the optimal control problem based on an analytical distributed model of a transport conveyor section. The distinctive features of the results obtained are that the allowable controls contain restrictions on the maximum allowable load of material on the conveyor belt and take into account the initial and final distribution of material along the collection conveyor section. Also, a feature of the obtained results is the consideration of variable transport delay in the transport conveyor control model. The application area of the results is the mining industry. The developed models make it possible to synthesize algorithms for optimal control of the flow parameters of the transport system for a mining enterprise, taking into account the transport delay in the incoming of material at the output of the conveyor section. The condition for the practical use of the results obtained is the presence of measuring sensors in the sections of the transport conveyor that determine the belt speed and the amount of material in the accumulating bunkers.
  • Ескіз
    Публікація
    Методичні рекомендації до самостійної роботи з курсу "Українська мова"
    (2022) Чернявська, Світлана Миколаївна; Кримець, Оксана Михайлівна; Заверющенко, Микола Петрович; Лухіна, Марина Юріївна; Сабадир, Галина Іванівна
    Така робота спрямована на самостійне вивчення студентами окремих теоретичних положень навчальної дисципліни, формування в них умінь і навичок щодо практичного застосування теоретичних знань курсу й досконалого володіння українською літературною мовою у фаховій сфері.