Кафедра "Філософія"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3016
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/philosophy
Сучасна назва – кафедра "Філософія", первісна – кафедра діалектичного та історичного матеріалізму.
Кафедра створена 20 квітня 1957 року з ініціативи Івана Івановича Чорного, який і став її першим завідувачем.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 4 доктора і 4 кандидата філософських наук; 2 співробітника мають звання професора, 4 – доцента.
Переглянути
8 результатів
Результати пошуку
Документ Інтелектуально-когнітивні технології (технології мислення) як нова опція наукового аналізу(Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди, 2018) Дольська, Ольга ОлексіївнаАвтор обґрунтовує необхідність введення та використання інтелектуальнокогнітивних технологій (технологій мислення) в наукових дослідження в якості нової опції, інструменту наукового аналізу. Як правило, нові уявлення про світ, про соціальний устрій, про нові концептуалізації сприйняття світу і його пізнання формуються на ґрунті нових за характером думок. Автор приводить фактичний матеріал, який засвідчує необхідність введення такої технології, звертаючись до першоджерел. Така опція має справу із міждисциплінарним каркасом знань при аналізі мислення, що дає нам можливість стверджувати її трансконтекстуальний характер. Спираючись на інтелектуально-когнітивні технології можливо роз’яснення фактів та їх наслідків, можливо й моделювання мислення. Звернення до них дає можливість усвідомити, чому, з яких причин, на ґрунті чого створюється особливий інтелектуальний продукт, який "формує" бачення і розуміння світу.Документ Фундаментальні фізичні константи: онтоантропологічний смисл(НТУ "ХПІ", 2009) Владленова, Іліана ВікторівнаАналізуються проблеми сучасної фізики в світлі нових експериментальних даних, зокрема, можливості зміни деяких фундаментальних постійних з часом. Показано, що онтологічний опис невіддільний від антропологічного чинника, тим паче, що однією з евристичних ідей сучасної науки є думка про включеність, інтегрованість людини в буття.Документ Сучасні критичні позиції про свідомість в контексті модернізованного уайтхедізму(НТУ "ХПІ", 2012) Дольська, Ольга ОлексіївнаСтаття присвячена проблемі функціювання мозку та мисленню с позиції онтології ментальності модернізованого уайтхедізму.Документ Когнитивный потенциал культурных смыслов в формировании мышления(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, Українська академія наук, 2011) Дольская, Ольга АлексеевнаФормирование нелинейной техники мышления зависит от функционирования культурных смыслов реальности. Представители современной философии предлагают смысл рассматривать как нечто подвижное и текучее, а культура Постмодерна предлагает отказаться от идеи линейной оппозиционности. Порождаются новые смыслы, которые не вписываются в привычную схему понимания. В результате закладываются основы для формирования нелинейной техники мышления.Документ Методологические подходы к сущностной характеристике информационного знания(Харьковский национальный университет им. В. Н. Каразина, 2011) Дольская, Ольга АлексеевнаПереход к информационному обществу заставляет говорить о формировании нового типа общества – общества знания. Характер этого вида знания определяется как информационное знание. Определение его как теоретического, по мнению автора, является недостаточным. Автор предлагает методологический инструментарий для сущностной оценки информационного знания.Документ Моделі раціональності в освіті (до питання про трансформаційні процеси в освіті)(Інститут філософії НАН України, 2011) Дольська, Ольга ОлексіївнаАвтор пропонує методологічний підхід до розуміння трансформаційних процесів в освіті. Пропонуються моделі раціональності в освітянській практиці, серед яких особлива увага приділяється моделі комунікативної раціональності та її інваріантам. Автор вважає, що діагностика стану освіти повинна враховувати концепцію трансформацій раціональності. Аналіз концепції підкреслює людино-творчий і соціально-перетворюючий потенціал раціональності в освіті.Документ Социокультурный потенциал трансформаций рациональности в образовании(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, Українська академія наук, 2011) Дольская, Ольга АлексеевнаВ статье поднимается проблема рациональности в образовании. Автор рассматривает ее в культурно-историческом развитии и отмечает ее трансформационный характер. Отклонения от мыслительной нормы, заданной правилами, становятся источником развития мышления в целом. При переходе от одной парадигмы образования к другой именно мышление личности, которая включает осознание новых способов жизни, практики, способствует созданию условий для формирования нового мышления других личностей.Документ Роль рефлексии в современном образовании(Международное философско-космологическое общество, 2013) Дольская, Ольга АлексеевнаВ современных исследованиях, посвященных образованию и, в частности, педагогике часто встречается термин «рефлексия». Автор проанализировала его значение и пришла к выводам, что термин прошел длительный путь развития. Кант один из первых дал его определение, но в дальнейшем его значение трансформировалось настолько, что без знакомства с ним невозможно осознать его расширенное значение. Современное понимание связывается с мышлением, но не по конструированию понятий. Рефлексия направлена на оптимально продуманные действия, организованные на основе теоретического знания. Теоретическое знание служит предпосылкой нашего поведения и действий. Сегодня рефлексия – это умение «работать» с абстракциями, обобщенными принципами, которые представлены в теоретическом знании.