Кафедра "Міжкультурна комунікація та іноземна мова"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3952

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/mkia

Кафедра "Міжкультурна комунікація та іноземна мова" була відкрита 2 лютого 2004 року.

Кафедра ставить за мету отримання студентами інтегрованих знань у сфері іноземних мов, міжкультурної комунікації, Інтернет-комунікації, медіа-комунікації та PR-комунікації.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Кафедрою створена мережа міжнародного партнерства, до якої було залучено понад 20 зарубіжних університетів, організацій та професійних фундацій. Унікальний досвід, здобутий проєктною командою кафедри в межах міжнародного співробітництва, дає підставу вважати її конкурентоспроможною на ринку освітніх послуг, яка здійснює навчальну діяльність на рівні міжнародних стандартів.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор філологічних наук, 1 доктор психологічних наук, 8 кандидатів філологічних наук; 1 співробітник має звання професора, 4 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Tendencies of Development of Public Relation in Ukraine: Practical Experience and New Challenges 2021-2022
    (Видавництво "Грані", 2022) Goroshko, Olena; Mechenkova, Nataliia
    The article is devoted to the description of new approaches and characteristics of PR-activities in Ukraine and the analysis of existing PR-trends. Based on a survey of experts engaged in different areas of the economy and conducted at the end of 2021, in the comparative framework of different sectors of economy, it was found that many trends publicly discussed by experts as digitalization, social media development, etc. are confirmed, but in some areas, they possess more or less intensity. It concerns the influence and use of social media, leaders of opinions and reputational management. In connection with the trends identified by the survey, more questions were devoted to social media, reputation management, and the features that experts mentioned when working with these areas. Some of the ideas highlighted by experts are not confirmed as trends, among them - changes in the work of the press service. In general, the survey reveals more similar observations and evaluations, showing directions and highlighting interesting cases for Ukrainian professionals. Based on the data obtained it is possible to speak about the transformation of the PR-market in 2021: More creative cooperation in the structure of integrated marketing communications allows using a broader and more structured approach, to get more quantitative and qualitative performance indicators that can be measured and analyzed. In 2022, due to the outbreak of war in the country, all PR spheres have undergone significant changes, and now, gradually, after a forced halt, begin to work and adapt to the current situation. The authors think that at this stage it is important to identify and describe the main challenges and difficulties in PR activities for understanding their significance and intensity on the development of both the PR market and the profession as a whole.
  • Ескіз
    Документ
    The aspects of public relations in the structure of corporate social responsibility
    (Тернопільський національний економічний університет, 2020) Netetska, T.; Mechenkova, N.
    The article considers aspects of Public Relations in the structure of corporate social responsibility. Now in the world practice it is an integral part of the world business. It is shown that according to many experts, they are closely related and in large companies most workflows focus on PR with CSR. All the participants of business process have been involved in solving of this problem. And the nowadays concept of corporate social responsibility is the contemporary answer to it. The main communication between a company and the society is carried out through PR, so these employees are engaged in the process more than others. Thus, public relations became one of the main instruments in CSR interaction. Thanks to the creative field of PR, most of the classic tools, activities can be implemented in countless options in practice. The concept of corporate social responsibility is revealed, which includes: work with partners, social aspects of interaction with suppliers and customers, ensuring the safety of staff, environmental responsibility, policy and use of natural resources, interaction with authorities, government agencies and public organizations to address general social problems. The article focuses on the fact that the organization, as a cyclically developing system, cannot completely avoid crises throughout its existence. That is why it is so important to timely predict and forecast the crisis, to correctly determine its causes and possible mechanisms for resolving or mitigating the crisis itself. The aim of the work was to show that the role of corporate social responsibility in different crises is varied. Corporate social responsibility is one of the few ways out of the crisis. The concept of corporate social responsibility radically changes the role of corporations in the economy. Business is seen not only as a major catalyst for economic growth, but also as an institution that is actively involved in maintaining social stability in society.
  • Ескіз
    Публікація
    Особливості організації зв'язків з громадськістю для диверсифікованої компанії
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Брінь, Павло Володимирович; Грицовець, Альона Валентинівна; Меченкова, Наталія Михайлівна
    У статті розглянуто теоретико-методичні засади зв'язків з громадськістю та використання цього інструменту стратегічного маркетинг менеджменту для підвищення ефективності діяльності підприємства. Основною метою статті є дослідження організації зв'язків з громадськістю для диверсифікованої компанії на рівні корпоративної стратегії. У статті авторами доведено, що функції зв’язків з громадськістю розрізняються в залежності від рівня стратегії підприємства; традиційні підходи до зв'язків з громадськістю, як правило, зосереджуються на підтримці загального позитивного ставлення до компанії або її підрозділів, в той же час корпоративна стратегія диверсифікованої компанії повинна включати в себе окреме специфічне коло завдань зв'язків з громадськістю. У статті проведено аналіз позитивних та негативних рис диверсифікації. У якості позитивних рис диверсифікації виділено те, що при втіленні стратегії диверсифікації, по-перше, може існувати стратегічна відповідність між існуючим і новим різновидами бізнесу фірми, що є джерелом додаткової конкурентної переваги, по-друге, з'являється можливість маневрування інвестиціями в межах портфеля бізнесу фірми, по-третє, зменшується залежність фірми від діяльності на одному цільовому ринку. До недоліків стратегії диверсифікації можна від нести: складність пошуку резервного капіталу для освоєння нового виробництва, потреба у отриманні нових знань і навичок управлінського персоналу. Диверсифікована компанія потребує включення специфічних елементів зв'язків з громадськістю до власної корпоративної стратегії , а саме інформаційної підтримки дій щодо поглинання інших компаній, отримання синергічного ефекту та переливу ресурсів корпорації в найбільш перспективні галузі. У статті обґрунтовано, що основними елементи зв'язків з громадськістю на рівні корпоративної стратегії п овинні є подоланням опору з боку персоналу та суспільства щодо поглинання інших компаній; використання позитивного іміджу компанії для розвитку нового бізнесу та зменшення негативних наслідків закриття неефективних підрозділів компанії.