Кафедра "Міжкультурна комунікація та іноземна мова"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3952

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/mkia

Кафедра "Міжкультурна комунікація та іноземна мова" була відкрита 2 лютого 2004 року.

Кафедра ставить за мету отримання студентами інтегрованих знань у сфері іноземних мов, міжкультурної комунікації, Інтернет-комунікації, медіа-комунікації та PR-комунікації.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Кафедрою створена мережа міжнародного партнерства, до якої було залучено понад 20 зарубіжних університетів, організацій та професійних фундацій. Унікальний досвід, здобутий проєктною командою кафедри в межах міжнародного співробітництва, дає підставу вважати її конкурентоспроможною на ринку освітніх послуг, яка здійснює навчальну діяльність на рівні міжнародних стандартів.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор філологічних наук, 1 доктор психологічних наук, 8 кандидатів філологічних наук; 1 співробітник має звання професора, 4 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Psychological science challanges in modern digital training environment
    (Харківський національний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди, 2019) Sergeyeva, Tetyana V.; Barber, John
    The article is devoted to the efficiency of students’ cognitive and personality development within University traditional training and e-learning online that are based on the subject-centred or human-centred models. The research relevance is explained by the unprecedented growth of the digital mode of knowledge acquisition that has revealed misbalance between new technical possibilities and psycho-pedagogical competence of training courses developers. An urgent need of interdisciplinary interaction aimed at the training environment creation with consideration of the psychological laws of human memory and thinking functioning appeared. It is proposed the working human-centred model of students’ cognitive and personal development under condition of system e-learning online that is built on the bases of psycho-pedagogical laws of eco-humanistic self-development. The research is based on the longitude training experiment that was organized within real university training including e-learning online. The results were processed mathematically. The efficiency of the cognitive development was measured by the complexity of the individual sense-cognitive scheme formed within training, by the level of metacognitive competence, by the efficiency of subject task solving. The efficiency of the personality development was measured by the level of personal sense development, abilities and qualities that are professionally, socially and existentially significant. The results obtained proved advantage of the training that is based on the psycho-pedagogical student-centred model over the subject-centred training. The developmental effect of the human-centred e-learning has left behind the subject-centred training supported by platforms with orientation to their technical capability.
  • Ескіз
    Документ
    Student – Training Environment Interaction: Soft Skills Development within E-learning
    (2021) Sergeyeva, Tetyana; Festeu, Dorin; Bronin, Sergiy; Turlakova, Natalya
    The paper is intended to provide an insight into the practice of soft skills development in the process of students’ interaction with e-learning environment. The discussion calls upon the subject developers for a review of both the strategies of soft skills selection and the principles of transforming training courses into e-format. The paper is structured as follows: first, it reveals the ways of selecting a balanced optimal set of the university graduate’ soft skills on the basis of meta-level typology and individualization. Second, it identifies the principles of organizing efficient training activities aimed at the soft skills development that is based on modelling the existential (real life) situation of self-development. Third, it presents an exampleof the efficient training course transformation into e-learning format without losing its developmental capacity. It is worth noting that this paper provides an important source of information and creative ideas for e-learning courses aimed at soft skills development.