Кафедра "Безпека праці та навколишнього середовища"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2354

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/safetyofliving

Від 2020 року кафедра має назву "Безпека праці та навколишнього середовища", попередня назва – "Охорона праці та навколишнього середовища", первісна назва – кафедра "Охорона праці".

Кафедра "Охорона праці" була створена в 1963 році. Першим її завідувачем був доцент Наумов С. С., який очолював кафедру протягом 1963-1970 років.

За час існування кафедри, крізь її "стіни" пройшло понад 70 тисяч студентів.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють 25 викладачів, серед яких 2 доктора технічних наук, 17 – кандидатів технічних, біологічних та психологічних наук, 1 – доктор філософії, 3 співробітника мають звання професора, 14 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 17
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання контрольного завдання "Формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Мовмига, Наталія Євгенівна
    На сучасному етапі значно зріс не тільки інтерес до місця людини у трудовій діяльності, а й у великому різноманітті форм прояви її соціальної та психологічної активності, у якій людина одночасно реалізує себе як суб'єкт управління, так і об'єкт під управлінням. Праця окремого індивіда також стає джерелом самосвідомості та професійної поведінки в особистих та колективних питаннях безпеки. Роль людини розвивається та становиться більш інтегрованою у системі управління виробництвом. Враховуючи це, все більше звертається увага на особистісний аспект підготовки фахівця, у якого необхідно сформувати культуру безпеки, вміння оцінити середовище перебування щодо особистої безпеки, безпеки колективу, суспільства та здатність до вирішення професійних завдань, пов'язаних із забезпеченням збереження життя та здоров'я персоналу об'єктів господарювання, умовах небезпечних та надзвичайних ситуацій. Необхідно, щоб безпека стала пріоритетною метою та внутрішньою потребою окремої людини, колективу та суспільства загалом. Методичні вказівки «Формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві» доповнюють теоретичне навчання для студентів денної та заочної форм навчання за спеціальністю 263 Цивільна безпека, освітньо-професійна програма - Охорона праці з метою набуття практичних навичок для визначення та опрацювання інструментів практичної реалізації відповідного завдання. За результатами самостійної роботи студенти розробляють Програму рекомендацій з формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві та визначають основні компетенції фахівця з охорони праці за умови впровадження культури безпеки праці на виробничому підприємстві. Методичні вказівки містять відомості про сучасні тенденції працеохоронного менеджменту на підприємстві, місце культури безпеки праці в системі працеохоронного менеджменту, культуру безпеки праці, цілі, завдання, змістовні складові, форми і методи її формування, методи оцінки та стретігії розвитку. В методичних вказівках представлено критерії вимог та алгоритм-зміст побудування майбутньої програми Формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві. За допомогою методичних вказівок студенти засвоюють основні відомості до сучасних вимог з організації культури безпеки на виробничому підприємстві, набувають досвіду інтегрованих знань і дослідницького пошуку розв'язання проблемного питання, набувають досвіду колективного прийняття рішень, розподілу відповідальності за кінцевий результат роботи.
  • Ескіз
    Документ
    Formation of health culture and self-preservation behavior of young people in the system of higher professional education
    (Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2023) Polezhaieva, O. V.; Movmyga, N. E.
    Human health has always been a socially significant element that most acutely determines the peculiarities of modern society state, as evidenced by the results of numerous sociological studies. It is known that health is the most important value both in the life of an individual and of the whole society. In this regard, since ancient times, various aspects of health maintaining and strengthening, formation of the foundations of self-preservation behavior and a culture of health have been studied in medicine, philosophy, psychology, sociology and pedagogy. Today, there is a progressive aggravation in the health of all population groups, but the health of young people is of a particular concern, which is associated with a significant decrease in the number of this population category, deterioration of their somatic, mental and reproductive health. Health in modern society is considered as a global problem, which at the level of society determines the possibilities for survival and at the individual level as the possibilities of an individual for self-preservation, self-knowledge and self-actualization. First of all, it is about the formation of a complex of qualities and abilities of an individual, which is aimed at self-development and connected not only with the desire to occupy a certain social position, which will allow an individual to realize himself as a social subject, revealing and improving his potential, but also to live a full life and bring a great benefit to society. Today young generation is left without reliable social reference points. The destruction of traditional forms of socialization increased the personal responsibility of young people for their fate, putting them in front of the necessity of choice, revealed the unwillingness of most of them to join new social relations. Modern social realities require a qualitative understanding of a place and role of health and self-preservation behavior in the system of values, analysis of value orientations and life practices of students as agents of social change. Such a view of the problem will open opportunities for a deeper understanding of the most significant determinants of a healthy lifestyle, differences and similarities in everyday behavior of this social group, formation of dominant self-preservation behaviors that can be formed through education. Possessing the basics of health and self-preservation behavior is the main value of young generation and requires the assimilation of a certain amount of knowledge and skills acquired at the beginning of socialization in an educational establishment. It is what this article is dedicated to.
  • Ескіз
    Документ
    Basics of psychophysiological assurance of the reliability of professional activity and efficiency of a human operator
    (2022) Movmyga, N. E.; Maksymenko, O. A.
    Technical progress on the modern stage of society development is accompanied by the continuous increase of human role in the achievement of high efficiency and quality of work. Complex mechanization of production processes, control systems automation, the usage of computer engineering, and information models of individual and collective usage radically change labor characteristics. A man performs operator functions, his activities continuously become more complicated despite permanent progress of technique and automation of production processes. Modern control system imposes responsibility both on a man, using technique and on that who ensures efficiency and reliability of this usage. Role of human factor in occupational safety is very great. Psychophysiological features of labor process participants are especially important. Psychophysiological basis of safety is based on psychology and physiology of a man. Psychophysiology of occupational safety is based on such sciences as physiology of labor, engineering psychology, ergonomics, etc. Safety psychology considers the application of psychological knowledge for occupational health safety ensurance and is a key point in the structure of actions aimed at human safe activity. Both, internal and external factors influence on the occurrence of such adverse state as stress, fatigue, and decrease in working capacity. The following external factors may be present at production enterprises: microclimat parameters, light, noise, vibration, the other labor environment, social-psychological climate, management style, etc. The following factors may be considered as internal reasons of adverse functional conditions: nervous system type, temperament, professional skills, etc. The aspect of internal factors which have an impact on the appearance of adverse functional conditions is not well studied nowadays. When hiring an employee and during his adaptation it is necessary to take into consideration his psychological features, as they directly impact success and work speed, his condition. It is necessary to take into account an employee's functional conditions during his work performance. The objective of the metodological instructions "Basis of psychophysiological assurance of professional activity reliability and human operator efficiency" is the formation of theoretical knowledge and practical skills which include holistically interconnected physiological and psychological patterns of employee's professional activity, causing efficiency, reliability and occupational health safety, professional health and longevity increase.
  • Ескіз
    Документ
    Use of STEM-technologies in the educational process in the training of technical profile specialists
    (Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2023) Movmyga, N. E.; Polezhaieva, O. V.; Gyrenko, I. V.
    This article examines the relevance and necessity of introducing an innovative approach to modern education which is called the STEM-approach and is focused on the formation of students' skills in scientific research, engineering, invention, entrepreneurship, and professional self-determination. Today, higher education should provide training of specialists with professional skills that reflect their professional competence, social orientation, values and ability to satisfy personal and social needs, i.e. persons with such a professional level that would meet modern international requirements and standards. The authors analyzed the essential characteristics of the STEM approach as a new and innovative mechanism of transformation of modern higher education through science. The necessity to introduce STEM technologies into the educational process of technical specialists was determined. The advantages of their absorption were identified and the stages of professional education of technical specialists with the help of STEM technologies were determined. The article outlines the need for this application in the perspective of the considered problem. It is determined that STEM education with the help of practice-oriented methods opens up the ways of development and application of scientific and technical knowledge for professional growth to specialists in technical sphere. It provides many opportunities and development of mental, cognitive and creative qualities of future specialists, the level of which determines their competitiveness in the modern labor market: an ability and readiness to solve complex tasks (problems), critical thinking, creativity, cognitive flexibility, cooperation, management, implementation of innovative activities, ability to act effectively in conditions of uncertainty, etc. STEM, as a process of external influence on an individual, is aimed at personal (acquiring authentic practical experience of innovative activity, knowledge management, learning, ecological thinking, emotional intelligence, introspection and reflection) and social (communication, mentoring and monitoring, teamwork, nonviolent communication) aspects. In this regard, the authors also paid attention to the formation of soft skills - developed personal qualities that help to perform work effectively and successfully, build future career and be in demand and stay ompetitive in the modern labor market. Through the conducted research, the authors of the article emphasized that the introduction of STEM technologies into the educational process of technical specialists is aimed at training specialists with a new type of thinking, without which the development of innovative economy and formation of scientific and technical elite of Ukraine are not possible.
  • Ескіз
    Документ
    Ресурсне забезпечення безпеки праці на сучасних підприємствах
    (Primedia eLaunch, 2022) Мовмига, Наталія Євгенівна; Демідова, Юлія Євгенівна; Максименко, Олена Аркадіївна
    Пошук нових підходів до управління безпекою праці та її реформування обумовлений змінами в економіці та соціальній сфері. Державна політика в галузі умов та охорони праці ще не повною мірою забезпечує системний, комплексний підхід до всього спектру розв'язуваних завдань у цій галузі та впровадження інноваційних елементів економічної ефективності управління. У той же час використання принципу системності в управлінні безпекою на підприємствах передбачає всебічний аналіз функціонування системи управління охороною праці, розгляд можливих альтернатив прийнятих рішень, координацію зусиль на пріоритетних напрямках, оцінку можливих запобіжних дій у кожному елементі та компоненті системи. Огляд численних досліджень з розвитку підприємств показує, що в даний час ролі людського фактора надається велике значення на всіх рівнях виробничого процесу, незалежно від сфери діяльності та галузі. Сформовано наукові школи та напрямки з поглибленого дослідження ролі людського фактора, розробляються та вдосконалюються методики культури безпеки на підприємстві, впроваджуються програми щодо зміни поведінки.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання практичної роботи "Забезпечення пожежної безпеки на підприємствах"
    (2023) Мовмига, Наталія Євгенівна; Ященко, Лариса Олександрівна
    Методичні вказівки містять вимоги з організації пожежної безпеки на підприємствах, план проведення етапів протипожежних заходів з використанням вогнегасників різних типів, а також контрольні запитання для самоконтролю знань студентів.
  • Ескіз
    Документ
    Формування культури безпеки діяльності при викладанні безпекових дисциплін
    (ФОП Жукова Ірина Віталіївна, 2023) Демідова, Юлія Євгенівна; Мовмига, Наталія Євгенівна
    Сьогодні особливої актуальності набуває формування у майбутніх фахівців не тільки розуміння ролі безпеки праці та необхідності її забезпечення, але й важливості виховання та прищеплення стійких навичок безпечних прийомів праці, тобто формування культури професійної безпеки. Необхідно формувати у майбутніх фахівців розуміння особистості людини, її забезпечення, але й важливості виховання та прищеплення стійких навичок безпечних прийомів праці, тобто формування культури безпеки діяльності є: професійна комплексна підготовка з питань безпеки діяльності; володіння принципами, методами та засобами забезпечення безпеки в професії та вміння знаходити обґрунтовані оптимальні рішення організаційного, управлінського та технічного характеру для кожного конкретного випадку, розуміючи сутність запропонованих рішень та їх можливих наслідків. Формування таким чином системи знань дозволить визначити зв'язки між окремими спеціальними дисциплінами та дисциплінами з безпеки діяльності В роботі наведено дані щодо напрацювань з формування культури професійної безпеки зарубіжних та вітчизняних авторів, розглянуто підходи щодо формування культури безпеки праці при викладанні безпекових дисциплін в процесі набуття професійних знань. Розглянуто використання STEM-підходу у формуванні культури безпеки професійної діяльності майбутніх фахівців в процесі професійної підготовки. Найважливішою метою освітнього процесу у сфері безпеки є формування у майбутніх фахівців мислення, заснованого на глибокому усвідомленні принципу – безумовності пріоритетів безпеки під час вирішення будь-яких професійних та особистісних завдань. Отже, виникає необхідність у формуванні особливого виду культури, що враховує специфіку діяльності людини в умовах досягнення меж зростання безпечного перетворення довкілля, культури безпеки діяльності.
  • Ескіз
    Документ
    Формування культури безпеки життєдіяльності студентів у процесі професійної підготовки
    (Видавничий дім "Гельветика", 2022) Мовмига, Наталія Євгенівна
  • Ескіз
    Документ
    Культура безпеки праці як складова професійної діяльності фахівця з охорони праці
    (Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2023) Мовмига, Наталія Євгенівна; Мезенцева, Ірина Олександрівна; Панчева, Ганна Михайлівна; Ященко, Лариса Олександрівна
    Технологічний прогрес та інтенсивний вплив конкуренції стрімко змінюють умови праці, планування та організацію трудового процесу. Першорядне значення належить законодавству, але саме собою воно недостатньо у тому, щоб керувати цими змінами і попереджати нові виробничі небезпеки та ризики. В управлінських системах, які функціонують у соціальному середовищі, головним і провідним є людський фактор. В даному ракурсі ми актуалізуємо питанням удосконалення менеджменту підприємств з точки зору безпеки та охорони праці, зокрема формування культури безпеки праці на підприємстві. В роботі приведені дані щодо напрацювань з культури безпеки праці зарубіжних та вітчизняних авторів, розглянуто сучасні підходи до формування культури безпеки праці та визначено основні положення, принципи та аспекти. Стаття присвячена аспектам раціонального використання людського ресурсу в питаннях безпеки, сформованості та підвищенню культури безпеки, підвищенню ступеню професійної відповідальності з безпеки діяльності та сінергійному поєднанню людського ресурсу з організаційною системою культури безпеки праці на підприємстві. Культура безпеки має розглядатися в якості невід’ємної частини професійної активності та довгострокової ефективної діяльності підприємства, та є важливою складовою працеохоронного менеджменту. У статті також визначається професійна діяльність фахівця з охорони праці в цьому напрямі та основні аспекти його професійної культури. Культура безпеки професійної діяльності є інтегральною якістю особистості фахівця з охорони праці, що характеризується цілісною єдністю його знань, умінь щодо попередження небезпечних ситуацій і загроз, і ступеня готовності до саморозвитку, засноване на глибокому усвідомленні пріоритету безпеки під час розв’язання будь−яких професійних завдань. В роботі визначено провідну роль фахівця з охорони праці з формування та розвитку сприятливої культури безпеки праці на підприємстві, підвищення інтересу працівників до питань власної безпеки.
  • Ескіз
    Документ
    The pedagogic conditions for the formation of activity safety culture
    (Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2023) Demidova, Yu. Ye.; Movmyga, N. E.