Кафедра "Фізичне виховання"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1195
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/sport
Кафедра "Фізичне виховання" заснована в 1950 році з ініціативи тодішнього ректора, професора Михайла Федоровича Семка у зв’язку з реорганізацією кафедри військово-прикладної підготовки. Першим її завідувачем був Костянтин Терентійович Черниченко .
Спеціальність "Фізична культура і спорт" заснована в 1994 році. Кафедра володіє унікальною матеріальною базою для занять більш ніж з 30 видів спорту і рекреації.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
На кафедрі працюють понад 50 викладачів, тренерів, вчених, з них: 4 кандидата педагогічних наук, 2 кандидата технічних наук, 1 кандидат психологічних наук, 1– доктор філософії; 8 співробітників мають звання доцента, 1 – старшого наукового співробітника.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Характеристика технічних дій тенісистів 10-12 років в залежності від психотипу особистості(ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2023) Євтифієва, Ірина Ігорівна; Донець, Юрій ГеоргійовичХарактеристика технічних дій тенісистів 10-12 років з залежності від психотипу особистості. Мета: визначення характеру застосування технічних дій в залежності від психотипу спортсмена – екстраверта або інтроверта. Матеріал та методи організації дослідження. У дослідженні прийняли участь 12 тенісистів віком 10-12 років, які займаються у секції з тенісу спортивного клубу «Політехнік» НТУ «ХПІ». Було проаналізовано 30 тенісних матчів у рамках Відкритої юнацької першості спортивного клубу «Політехнік» з тенісу шляхом нотаційного запису. Результати. Встановлено, що основним засобом ведення гри у тенісистів є атаки, які складають 60%. При цьому основні атаки та контратаки становлять 75% ударів із загального числа, що є характерним для сучасного тенісу. Було виявлено характеристику підсумкових показників технічних дій, що застосовуються залежно від типологічних властивостей особистості. Аналіз дослідження дозволяє стверджувати, що наразі у тенісистів можна виділити два основних стилі гравців: атакуючий і контратакуючий, оскільки вони є найбільш перспективними у сучасному тенісі. Експериментально доведено, що у технічному арсеналі екстравертів атакуючі дії становлять 70% від загального обсягу застосовуваних ударів, що дає підставу віднести їх до стилю атакуючого гравців, а інтровертів до стилю контратакуючої гри, так як обсяг атакуючих дій, що застосовуються ними у змагальній діяльності становить 36%. Висновки. Аналіз результатів дослідження показав, що типологічні властивості особистості тенісистів обумовлені генетично, тому можливо від початку періоду навчання тенісу визначити індивідуальний стиль діяльності юного спортсмена, що дозволить скоротити терміни навчання та підвищить ефективність виступів. Також знання психотипів дає можливість проводити відбір у збірні команди та складати ігрові пари для змагальної діяльності.Документ Вплив фізичної підготовленості на вибір індивідуального стилю гри у теніс(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2024) Євтифієва, Ірина Ігорівна; Донець, Юрій Георгійович; Недбайло, Ірина Анатоліївна; Журбін, М. С.Встановлено, що основну частину навантаження тенісистів становить робота швидкісного й швидкісно силового характеру досить великої потужності, що вимагає прояву високого рівня загальної і спеціальної витривалості. У дослідженні прийняли участь 24 тенісисти віком 10-12 років, які тренуються у секції з тенісу спортивного клубу «Політехнік» НТУ «ХПІ». Було проведено тестування фізичних якостей тенісистів на етапі попередньо базової підготовки та надано характеристику видів стилів гри у тенісі. За допомогою факторного аналізу були проаналізовані показники фізичної підготовленості, тест на реакцію вибору та тести з техніко-тактичної підготовленості тенісистів за методикою міжнародного тенісного номеру (MTN). Доведено, що домінуючий відсоток вираженості фактора відповідає стилю гри. Виявлено чітку залежність техніко-тактичної підготовки від рівня розвитку фізичних якостей. Зроблено висновок, що оптимальний підбір і формування власного, індивідуального стилю гри допоможе тренеру чітко управляти процесом техніко-тактичного становлення гравця, а гравцю виявити та відмінно використовувати свої сильні сторони, сформувати фундамент для розвитку власного тактичного мислення.Документ Кореляційний аналіз психофізіологічних показників борців вільного стилю як фактор успішності змагальної діяльності(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2023) Євтифієв, Андрій Сергійович; Бочкарев, Сергій Володимирович; Євтифієва, Ірина Ігорівна; Донець, Юрій Георгійович; Недбайло, Ірина Анатоліївна; Натарова, Вікторія ВікторівнаУ статті представлені результати дослідження взаємозв'язку між показниками змагальної діяльності та психофізіологічними показниками борців вільного стилю високої кваліфікації. У дослідженні брали участь спортсмени вільного стилю віком 20-23 роки у кількості 38 осіб, що знаходяться на етапі удосконалення спортивної майстерності, які мають рівень кваліфікації від I дорослого розряду до майстра спорту та займаються у спортивній секції громадської організації «СКВБ «Колізей»» та секції вільної боротьби Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» м. Харків. Психофізіологічне тестування проводилося із застосуванням комп'ютерної програми «Diagnost». Виявлено найбільш значущі психофізіологічних показники для успішності спортивного результату у борців вільного стилю на етапі спортивного вдосконалення за допомогою кореляційного аналізу. Аналізувалася кореляція показників змагального результату в поточному сезоні, якісно-кількісних показників техніко-тактичних дій з психофізіологічними параметрами борців на етапі вдосконалення спортивної майстерності. У процесі аналізу кореляційної матриці враховувалося кількість, спрямованість, ступінь тісноти взаємозв'язків. Кореляційний аналіз проводився без урахування та з урахуванням вагових категорій. Обґрунтовано значимість обліку психофізіологічних показників у тренувальному процесі борців. Виявлено відмінності та особливості структурної моделі психофізіологічних показників борців, що належать до різних вагових категорій. Проаналізовані особливості кореляції показників спортивної результативності з психофізіологічними параметрами у вибірках борців різних вагових категорій, що свідчить про необхідність врахування виявлених відмінностей у процесі підготовки борців на етапі вдосконалення спортивної майстерності.Документ Аналіз показників техніко-тактичних дій тенісистів 10-12 років з урахуванням властивостей темпераменту і моніторингу показників частоти серцевих скорочень(Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2023) Євтифієва, Ірина Ігорівна; Донець, Юрій Георгійович; Євтифієв, Андрій Сергійович; Хірний, Сергій ВолодимировичПідготовка тенісистів віком 10-12 років охарактеризована акцентом на техніко-тактичну підготовленість, високий рівень розвитку фізичних та психофізіологічних якостей, формуванням індивідуального стилю гри, проте спостерігається недостатня саморегуляція психічного стану та контролю психологічної готовності спортсменів. Метою дослідження є проаналізувати показники техніко-тактичних дій тенісистів 10-12 років з урахуванням властивостей темпераменту і моніторингу показників частоти серцевих скорочень. Матеріали та методи дослідження. У дослідженні прийняли участь 36 тенісиста віком 10-12 років, які займаються у секції тенісу спортивного клубу «Політехнік» Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». Для визначення властивостей темпераменту тенісистів застосовували методику професора Г.Ю. Айзенка з використанням опитувальника версії EPQ (Eysenck Personality Questionnaire). Показники частоти серцевих скорочень фіксувались за допомогою нагрудних кардіодатчиків Polar Team 2. Результати. Проведено дослідження властивостей темпераменту серед тенісистів 10-12 років. Відзначено прояви всіх типів темпераменту, але більшою мірою виявлено приналежність досліджуваних спортсменів до групи холериків (46,9%) та сангвініків (34,4%). Зазначено, що у тенісистів з типом темпераменту «холерик» виконано більшу кількість технічних дій за гру – 193 удари, «сангвініки» - 161 удар, «меланхоліки» - 120 ударів, а у «флегматиків» - 90 ударів. Показники ЧСС у тенісистів відрізнялись залежно від типу темпераменту. Висновки. Представлені результати проведеного дослідження дозволяють підібрати найефективніші технічні дії для тенісистів 10-2 років з урахуванням типів темпераменту. Вони дозволяють провести індивідуалізацію процесу фізичної, функціональної та психологічної підготовки з урахуванням типу темпераменту, підвищити ігрову активність тенісистів, підібрати засоби регуляції психічного стану для контролю над стомлюваністю в ігровій діяльності, оцінити ігрові ситуації, обсяг та інтенсивність фізичних навантажень з урахуванням типу темпераменту гравців, оцінити стан психічної готовності до змагальної діяльності.Документ Факторна структура фізичної підготовленності борців вільного стилю на етапі початкової підготовки(Видавничий дім "Гельветика", 2022) Євтифієв, Андрій Сергійович; Бочкарев, Сергій Володимирович; Поляков, Ігор Олександрович; Євтифієва, Ірина Ігорівна; Донець, Юрій ГеоргійовичМета: виявлення провідних факторів фізичної підготовленості борців вільного стилю на етапі початкової підготовки. Матеріали та методи. У дослідженні проводилось комплексне педагогічне тестування 35 борців-початківців вільного стилю віком 9-10 років, які займаються боротьбою у секції вільної боротьби громадської організації «СКВБ «Колізей»» м. Харкова. Проведене дослідження виконувалось у 8 мікроциклів річного плану підготовки борців групи початкової підготовки 2 року навчання. Факторний аналіз результатів дослідження здійснювався за допомогою пакету програми статистичної обробки даних SPSS 23. Було проведено тестування фізичної підготовленості, де використовувались тести загальної та спеціальної підготовки борців 9-10 років. У процесі тренувань педагогічне спостереження проводилось у форматі нон-стоп. У статистичній обробці даних за допомогою факторного аналізу було виділено 5 факторів, внесок яких у загальну дисперсію склав 83%. Результати. Представлені статистичні дані виявлених 5 факторів фізичної підготовленості борців вільного стилю, серед яких найбільш вагомими є 3 фактори. Фактори були названі наступним чином: 1 фактор - «комплексний розвиток фізичних якостей», 2 та 3 фактори «спеціальна спритність», 4 фактор - «швидкісно-силова підготовленість», 5 фактор – «силова підготовленість». Ідентифікація факторів дозволила інтерпретувати їх як фізичний розвиток та як показники фізичної підготовленості. Найбільш значущою якістю виявилась борцівська спритність, вклад в загальну дисперсію склав 42,4%. Висновки. Проведений факторний аналіз фізичної підготовленості борців 9-10 років вільного стилю адекватна розв'язанню задач тренувального процесу на початковому етапі підготовки і рекомендована до застосування у широкій практиці тренувань борців різних вагових категорій. Результати факторного аналізу дозволили визначити, що процес фізичної підготовки, підбір засобів форм та методів занять фізичними вправами повинен бути спрямований насамперед на розвиток фізичних якостей, що вимагають прояву загальної спритності та швидкісно-силових здібностей у борців-початківців вільного стилю.Документ Футбол. Основи тактики гри(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Бичков, В. П.; Хірний, Сергій Володимирович; Донець, Юрій ГеоргійовичВ методичних вказівках надані: матеріали студентам, що дозволяють ефективно опанувати під час практичних занять індивідуальні, групові та командні тактичні дії у спортивній грі футбол; розкриті поняття складових компонентів тактики футболу – стратегія, ритм, темп, системи, стилі, школи. Матеріали до практичних робіт систематизовані та базуються на аналізі спеціалізованих навчальних посібників, сучасних наукових і методичних джерелах інформації.Документ Футбол. Основи спортивної техніки(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Бичков, В. П.; Хірний, Сергій Володимирович; Донець, Юрій ГеоргійовичВ методичних вказівках надана класифікація технічних дій гравця у футбол, зроблений біомеханічний аналіз ігрових прийомів, надані методичні рекомендації для опанування широкого арсеналу ігрових прийомів та їх ефективного практичного застосування. Матеріали до практичних робіт систематизовані та базуються на аналізі спеціалізованих навчальних посібників, сучасних наукових і методичних джерелах інформації.Документ Методичні вказівки до виконання практичної роботи "Оцінка рівня підготовленості гравця в теніс на основі розрахунків показників результативності дій у тактичних ситуаціях"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Донець, Юрій Георгійович; Євтифієва, Ірина Ігорівна; Євтифієв, Андрій Сергійович; Колісниченко, Андрій ОлександровичВ методичних вказівках надані теоретичні основи системи тактичної підготовки гравців в теніс, вказаний порядок виконання практичної роботи з роз’ясненнями для кожного з етапів, представлені вимоги до оформлення звіту та критерії оцінки результатів проведеного дослідження. Матеріали для практичної роботи систематизовані та базуються на аналізі спеціалізованих навчальних посібників, сучасних наукових і методичних джерелах інформації.Документ Методичні вказівки до виконання практичної роботи "Оцінка рівня підготовленості гравця в теніс на основі розрахунків показників стабільності застосування базових технічних прийомів" з навчальної дисципліни "Теніс та настільний теніс"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Донець, Юрій ГеоргійовичВ методичних вказівках надані теоретичні основи системи технічної підготовки гравців в теніс, вказаний порядок виконання практичної роботи з роз'ясненнями для кожного з етапів, представлені вимоги до оформлення звіту та критерії оцінки результатів проведеного дослідження. Матеріали для практичної роботи систематизовані та базуються на аналізі спеціалізованих навчальних посібників, сучасних наукових і методичних джерелах інформації.Документ Робоча програма з навчальної дисципліни "Фізичне виховання. Спеціалізація з виду спорту "Футбол"(2023) Бичков, В. П.; Хірний, Сергій Володимирович; Донець, Юрій ГеоргійовичМета навчальної дисципліни «Фізичне виховання. Спеціалізація з виду спорту «Футбол» передбачає: виховання у студентів потреби оволодівати знаннями, уміннями й навичками засобами з видів рухової активності; формування вміння застосовувати набуті цінності в життєдіяльності майбутніх фахівців; збереження і зміцнення здоров’я; послідовне формування фізичної культури особистості фахівця.