Кафедра "Фізичне виховання"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1195
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/sport
Кафедра "Фізичне виховання" заснована в 1950 році з ініціативи тодішнього ректора, професора Михайла Федоровича Семка у зв’язку з реорганізацією кафедри військово-прикладної підготовки. Першим її завідувачем був Костянтин Терентійович Черниченко .
Спеціальність "Фізична культура і спорт" заснована в 1994 році. Кафедра володіє унікальною матеріальною базою для занять більш ніж з 30 видів спорту і рекреації.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
На кафедрі працюють понад 50 викладачів, тренерів, вчених, з них: 4 кандидата педагогічних наук, 2 кандидата технічних наук, 1 кандидат психологічних наук, 1– доктор філософії; 8 співробітників мають звання доцента, 1 – старшого наукового співробітника.
Переглянути
Результати пошуку
Документ The specifics of the regulation of the water balance in the body of a sportsman(Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2024) Khrystova, Tetiana Yevhenivna; Abdullaiev, Altai Karam ohly; Rebar, Inessa Vasylivna; Nesterov, Oleksii Serhiiovych; Hrdzelidze, Serhii RipatovychThe actual problem of the modern sports as the restoration of the water balance in the sportsman’s body has been described in the article. Water is the most important component of the human body, which is necessary for the regulation of the temperature of the body, moistening of the skin, the transportation of oxygen and other nutrients to cells, etc. The use of the optimal amount of water is an important condition of the effective physical capacity for work and better endurance of a sportsman. The normal water balance is a determinant of maintaining of a sportsman’s physical capacity for the work, the normal work of brain during the training and the restoration after the injuries. The negative water balance, or dehydration, can disrupt the work of the cardiorespiratory system, thermoregulation, can cause the threat of the injury and even death of a sportsman. The correct water balance is one of the most important components of the healthy lifestyle. The purpose of the article is to analyze the processes of the regulation and the restoration of the water balance in a sportsman’s body. The methodology of the research includes the investigation of the special literature in the aspect of the correcting and the restoration of the water balance; the establishment of the relationship between the regulation of the water exchange and the effectiveness of the physical exercises; the definition of the peculiarities and the factors that lead to the violations of the processes of management of the water balance in the sportsmen’s bodies. The scientific novelty of the article consists of the definition of the interrelationships of the certain patterns that affect the stabilization of the water balance in the body of the sportsmen; the systematization of the main causes that lead to dehydration during the physical activity; the generalization of the existing systems of the restoration of the water balance in the process of sports activities. As the result of the structural and logical analysis of the special literature, the specifics and the factors have been established which influence on the violation of the regulation of the water balance. In the difficult conditions of the transformation of the modern sports, it is absolutely necessary to create the modern method of the independent regulation of the water balance by each sportsman. The essential relationship between the regulation of the water balance and the effectiveness of the sports activities has been grounded.Документ Види здоров'язбережувального дозвілля студентів технічних закладів вищої освіти(Хмельницький національний університет, 2024) Азаренкова, Любов ЛеонідівнаСтаття присвячена визначенню основних видів здоров’язбережувального дозвілля студентів технічних ЗВО. Проаналізовано поняття дозвілля та здоров’язбережувального дозвілля. Визначено, що діяльність студентів у вільний від навчання та роботи час повинна сприяти збереженню фізичного та психічного здоров'я, бути різноманітною та підходити по особистісним якостям. Мета статті - визначити основні види здоров’язбережувального дозвілля студентів технічних спеціальностей НТУ «ХПІ». У дослідженні використовувались наступні методи дослідження: аналіз літературних джерел; анкетування, метод математичної статистики. Результати: у дослідженні студентам технічної спеціальності було запропоновано визначити чи приділяють вони увагу здоров’язбережувальному дозвіллю та яким основним видам вони віддають перевагу. Найбільша кількість студентів відповіли, що це відвідування фітнес клубів, трішки менше що відвідують басейн, інші види здоров’язбережувального дозвілля були у відсотковому відношенню менші, але були і ті види, які студенти не обирали як свій вид здоров’язбережувального дозвілля, це скандинавська хода, прогулянки на лижах та роликові прогулянки. Висновки: Виходячи з результатів анкетування були визначені основні види здоров’язбережувального дозвілля студентів технічних спеціальностей до яких потрапили: спортивні ігри з друзями чи одногрупниками; піші прогулянки парковими та лісовими зонами; відвідування фітнес клубів; психологічний відпочинок (релаксація, медитація); відвідування басейну; застосування фізичних засобів відновлення (масаж, сауна); велосипедні прогулянки; туристичні фітнес-походи; бігові пробіжки.Публікація Сучасний стан фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти під час війни в Україні(Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2023) Бабаджанян, Вікторія Володимирівна; Семаль, Наталія Володимирівна; Беседа, Наталія Анатоліївна; Фаріонов, Володимир Миколайович; Курій, Олена ВолодимирівнаУ статті розкрито особливості організації фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти. Підчас війни в Україні. Виявлено недоліки дистанційного навчання під час занять фізичними вправами. Зазначено сучасні підходи, рішення та методи фізичного виховання студентів в умовах війни. Проведено аналіз рівня фізичної підготовленості та рухової активності студентської молоді в умовах дистанційного навчання. Проаналізовано стан здоров'я сучасної молоді та досліджено рівень мотивації студентів до занять з фізичного виховання. Під час аналізу літературних джерел визначено різні підходи до вирішення цієї проблеми: переосмислення змісту фізкультурно-оздоровчої освіти; удосконалення фізкультурно-оздоровчої роботи у закладах вищої освіти та педагогічної підготовки фахівців; підвищення рівня соматичного здоров'я в результаті впровадження контролю за функціональним станом організму в процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності. Певне занепокоєння викликає невизначеність самої системи організації фізичного виховання студентів. На сучасному етапі розвитку суспільства фізична культура є одним з найважливіших чинників формування, зміцнення і збереження здоров'я людини. Все це безпосередньо стосується студентської молоді. Підвищення ефективності фізичного виховання студентів вимагає вирішення низки наукових проблем, пов'язаних з пошуком і науковим обґрунтуванням більш раціональних форм, засобів і методів оптимізації стану їх здоров'я і фізичної працездатності. Визначено, що основним завданням сучасної системи фізичного виховання у закладах вищої освіти є: підвищення у студентів рівня фізичної підготовленості, забезпечення оптимальних умов для їх фізичного розвитку, формування потреби до систематичних занять фізичними вправами. Аргументовано, що кожний заклад вищої освіти та викладачі мають змогу самі обирати методи та способи викладання фізичної культури, головне, щоб студенти досягали результатів та покращували своє фізичне та емоційне здоров’я.Документ Технологія відновлення функціонального стану студентів в умовах обмеженого простору(Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2023) Дегтярьова, Ірина Вікторівна; Церетелі, Вікторія Олександрівна; Гасан, Юлія МиколаївнаМета роботи – визначити ефективність запропонованої технології відновлення функціонального стану студентів, котрі опинилися в умовах обмеженого простору через пандемію, воєнний стан у країні або неможливість користування запропонованими засобами фізичної активності за межами одного приміщення. Методи дослідження. Для визначення функціонального стану студентів використовували опитувальники (ступінь хронічного стомлення та гострого фізичного стомлення), та визначення фізіологічних резервів організму студента за індексом Руф’є. Результати. Запропоновано під час дистанційного навчання, коли студенти більшу часу проводять в обмеженому просторі, для підтримання та поліпшення функціонального стану, виконувати вправи з фітнес-йоги, включати психоемоційне тренування та на протязі доби робити рухові хвилини. Виявлено рівень стомлення та функціонального стану студентів експериментальної групи на початку та у кінці експерименту, після застосування розробленої технології. Встановлено залежність функціонального стану від рухової активності. Висновки. Доведена ефективність застосування розробленої технології відновлення функціонального стану студентів в умовах обмеженого простору.Документ Оцінка фізичної активності студентів НТУ "ХПІ" за допомогою міжнародного опитувача IPAQ(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2019) Натарова, Вікторія Вікторівна; Натаров, Володимир Олександрович; Недбайло, Ірина АнатоліївнаУ дослідженні брали 116 студентів 1-3 курсів НТУ "ХПІ" основної медичної групи. Результати обробки анкет з фізичної активності (ФА) з використанням стандартного протоколу опитувача International Physical Activity Questionnaire показали, що 80% студентів мали високий рівень ФА, 18% – середній, і тільки 2% студентів мали низький рівень ФА. При альтернативній обробці даних опитувача IPAQ з використанням мінімальних норм ФА, рекомендованих ВООЗ виявили 13,9% студентів, які мають рівень ФА нижче рекомендованих мінімальних норм. Середній рівень фізичної активності студентів у тиждень склав 9014±872 МЕТ×хв×тиждень-1. Опитувач IPAQ показав, що тільки 2% з опитаних студентів основної медичної групи малі критично низький рівень ФА. Ці дані узгоджуються з результатами закордонних авторів, що використовували цю же методику.Документ Особенности кровообращения и дыхания юных пловцов 7-10 лет при физических нагрузках разной мощности(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2021) Баламутова, Н. М.; Борейко, Наталья Юрьевна; Блошенко, Елена Ивановна; Ширяева, Светлана Викторовна; Кучеренко, Г. Г.Возраст 7-10 лет является узловым этапом в развитии ребенка. В младшем школьном возрасте происходит интенсивное развитие организма. Однако функциональные показатели сердечно-сосудистой и дыхательной систем еще находятся в значительной степени отставания от подростков и взрослых. Целью данного исследования явилось изучение адаптации сердечно-сосудистой и дыхательной систем у девочек 7-10 лет к физическим нагрузкам разной мощности. Результаты исследования свидетельствуют о том, что нагрузки в диапазоне 20-30% от максимальной мощности у девочек 7-10 лет характеризуются эффективными адаптационными реакциями в отношении снабжения тканей кислородом, позволяющим перестраивать кровообращение и дыхание в соответствии с мощностью нагрузки.Документ Возрастные особенности реакции сердечно-сосудистой системы юных пловцов на дозированную физическую нагрузку(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2020) Юшко, Алексей Владимирович; Баламутова, Н. М.; Блошенко, Елена Ивановна; Шейко, Л. В.В возрастной педагогике и физиологии одним из важных вопросов является изучение влияния физических нагрузок на состояние сердечно-сосудистой системы детей и подростков. Реакции сердечно-сосудистой системы в ответ на физическую нагрузку имеют существенные возрастные и половые различия. В связи с этим анализировались показатели сердечно-сосудистой системы при работе на велоэргометре у школьников до начала, в период и к моменту завершения полового созревания. Целью данного исследования явилось изучение возрастных особенностей реакции сердечно-сосудистой системы испытуемых на дозированную физическую нагрузку. Выявленные закономерности реакции сердечно-сосудистой системы детей школьного возраста на физическую нагрузку могут служить критерием для оценки их функциональных возможностей.Документ Реакции кардиореспираторной системы юных пловцов на физические нагрузки, применяемые для развития силы, быстроты и выносливости(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2020) Баламутова, Н. М.; Блошенко, Елена Ивановна; Борейко, Наталья Юрьевна; Шейко, Л. В.В возрастной физиологии наряду с изучением основных закономерностей реакции организма на физические нагрузки одной из главных задач является разработка мер профилактики перенапряжения детского организма. Общеизвестным является повышение возможностей кардиореспираторной системы под влиянием физических нагрузок. Целью данного исследования явилось изучение возрастных особенностей кардиореспираторной системы подростков на физические нагрузки, применяемые для развития силы, быстроты и выносливости. Наличие выраженной зависимости между видами напряжения кардиореспираторной системы и спортивными результатами дает основание рассматривать виды напряжения в качестве критериев дозирования физических нагрузок, а также судить о степени двигательной подготовленности учащихся к их выполнению.Документ Изменение показателей дыхания и кровообращения при нагрузках ступенчато-повышающейся мощности у юных пловцов(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2019) Баламутова, Н. М.; Блошенко, Елена Ивановна; Борейко, Наталья ЮрьевнаМногочисленными исследованиями доказано положительное влияние плавания на здоровье занимающихся. Поэтому вопрос о воздействии занятий плаванием на организм юных пловцов следует рассматривать с учетом индивидуальных анатомо-физиологических особенностей. Целью настоящего исследования явилось изучение влияния физических нагрузок ступенчато-повышающейся мощности на дыхание и кровообращение юношей 15-16 лет, регулярно посещающих секцию по плаванию. Результаты исследования показателей дыхания и кровообращения при заданной нагрузке позволяет охарактеризовать функциональные возможности юношей-пловцов. Было доказано, что система подготовки юных пловцов строилась с учетом возраста и анатомо-физиологических особенностей их организма, а физические нагрузки были адекватны их физиологическому развитию.Документ Рівень фізичної активності населення Євросоюзу за останні 10 років(Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2019) Гасан, Юлія Миколаївна; Горільчаник, О. Г.; Долгарева, Марія ГеоргіївнаУ статті представлено результати анкетування населення Євросоюзу щодо рівня фізичної активності (ФА) на основі моніторингового дослідження "Евробарометр". Використовувалася оцінка рівня ФА методом анкетування за допомогою опросника IPAQ (International Physical Activity Questionnaire). Високий рівень ФА у чоловіків Євросоюзу зустрічається в 1,6 раз частіше, ніж у жінок. Дві третини дорослого населення жителів Європейського Союзу не дотримуються норм ФА, які були рекомендовані ВООЗ для підтримки та поліпшення стану здоров'я.